نویدادهم در گفتوگو با ایلنا:
آموزش و پرورش باید برای حفظ حقوق شهروندی سرمایهگذاری کند
آموزش و پرورش نمیتواند؛ حقوق شهروندان به ویژه در مناطق محروم را نادیده بگیرد و وظیفه دارد، بهرغم بار مالی زیاد در این زمینه سرمایهگذاری کند، تا تک تک آحاد ملت از امکانات و مواهب آموزشی و پرورشی برخوردار شوند.
دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش گفت: کارشناسان آموزش و پرورش با همکاری کارشناسان معاونت حقوقی ریاستجمهوری در حال تدوین مجموعهای تحت عنوان منشور حقوق دانشآموزی هستند.
مهدی نوید ادهم در گفتوگو با خبرنگار ایلنا درباره منشور حقوق دانشآموزی گفت: در این منشور تکالیفی که دانشآموزان نسبت به خود، جامعه و مردم دارند و نیز حقوقی که مردم و نظام آموزشی باید نسبت به دانشآموزان رعایت کنند، مورد توجه قرار گرفته است.
وی همچنین به سند تحول بنیادین اشاره کرد و افزود: حقوق و تکالیف دانشآموزی، یکی از مفاهیم مهم سند تحول بنیادین آموزش و پرورش است و در آن به هر دو سوی این موضوع به خوبی توجه شده است.
نوید ادهم با بیان اینکه برای اجرای هرچه بهتر این موضوع آن را در برنامه درسی ملی آوردهایم، ادامه داد: کارشناسان ما در تدوین کتابهای درسی سعی دارند، حقوق و تکالیف دانشآموزی را متناسب با سن مخاطبان در کتابهای درسی لحاظ و ترویج کنند، که خوشبختانه در حال حاضر مفاهیم مربوط به حقوق و تکالیف دانشآموزی در برخی کتابهای درسی مورد اشاره قرار گرفته است.
وی به انعقاد توافقنامهای میان وزارت آموزش و پرورش و معاونت حقوقی ریاست جمهوری به عنوان مسئول تدوین و اجرای حقوق شهروندی اشاره و اظهار کرد: در این توافقنامه به موضوع حقوق و تکالیف دانشآموزی اشاره و برای معاونت حقوقی ریاستجمهوری و آموزش و پرورش تکالیفی پیشبینی شده است.
دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش با اعلام این که کارشناسان آموزش و پرورش با همکاری کارشناسان معاونت حقوقی ریاستجمهوری در حال تدوین مجموعهای تحت عنوان منشور حقوق دانشآموزی هستند، افزود: اساس این مجموعه همان منشوری است که پیش از این در ۷ فصل تدوین شده بود و اکنون در حال بازنگری است و باید به تصویب شورای عالی آموزش و پرورش رسیده و بعد عملیاتی شود.
آموزش و پرورش حقوق شهروندان مناطق محروم را نادیده نگیرد
نوید ادهم با تاکید بر عدالت آموزشی و تربیتی بهعنوان یکی از مهمترین حقوق در نظر گرفته شده در این منشور خاطرنشان کرد: آموزش و پرورش نمیتواند؛ حقوق شهروندان بهویژه در مناطق محروم را نادیده بگیرد و وظیفه دارد به رغم بار مالی زیاد در این زمینه سرمایهگذاری کند، تا تک تک آحاد ملت از امکانات و مواهب آموزشی و پرورشی برخوردار شوند.
وی همچنین بر لزوم برخورداری دانشآموزان دارای معلولیت از حقوق خود تاکید و این موضوع را یکی از موضوعهای مورد نظر در عدالت آموزشی دانست.
دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش درباره ضمانت اجرای مباحثمطروحه در این منشور گفت: در آئیننامههای انضباطی و اجرایی مدارس تکلیف مدیران و معلمان و دانشآموزان مشخص شده و در صورت بروز مشکل مطابق آئیننامه با موضوع برخورد میشود که این برخورد از تذکردادن تا درج در پرونده خاطی و سایر موارد پیش بینی شده در این آئین نامهها را شامل میشود.