معاون فرهنگی و اجتماعی وزیر علوم:
آزاداندیشی یعنی مدیران از نقد استقبال کنند

آزاداندیشی یعنی مدیران از نقد استقبال کنند و از آنها استفاده نمایند / دانشگاه و دانشگاهیان گروهی مرجع هستند که میتوانند منشا فرهنگسازی و الگوسازی باشند.
ضیاء هاشمی(معاون فرهنگی و اجتماعی وزیر علوم) در مراسم تودیع و معارفه سرپرست رئیس دانشگاه علمی وکاربردی گفت: حضور در این جلسه برای من افتخار بزرگی است چراکه در این مراسم از خدمات یک مدیر دانشمند و چهره دانشگاهی برجسته تجلیل و آغاز فعالیت رسمی یک مدیر برجسته دیگر در این دانشگاه بزرگ گرامی داشته شد.
وی ضمن تشکر از زحمات شفیعی(رئیس سابق دانشگاه جامع علمی کاربردی) اظهار کرد: برای آقای دکتر اخباری آرزوی توفیق میکنم. ایشان توفیقات ارزشمندی داشته، جانباز بوده و اکنون در عرصه جهاد علمی گام برمیدارند و به دلیل داشتن سابقه علمی و آثار علمی گرانقدر مورد توجه وزیر علوم قرار گرفتند.
هاشمی با بیان اینکه هر دانشگاهی یک مرکز علمی اجتماعی و فرهنگی است؛ خاطرنشان کرد: حیات دانشگاه پیوندی راسخ با حیات جامعه دارد دانشگاه بالنده جامعه را به سمت بالندگی برده و دانشگاهی که دچار رکود و رخوت شود آثارش در جامعه منعکس میشود لذا فراز و فرودهای دانشگاه مقارن با فراز و فرودهای جامعه بوده و آنچه در دانشگاه رخ میدهد در جامعه اثرگذار است.
هاشمی بیان کرد: دانشگاه و دانشگاهیان گروهی مرجع هستند که میتوانند منشا فرهنگسازی و الگوسازی باشند.
وی ادامه داد: دانشگاه بزرگی مانند دانشگاه علمی کاربردی که مختصات یک وزارتخانه را دارد؛ منشاء آثار بسیاری در جامعه است.
وی به وجود بیش از هزار مرکز علمی کاربردی در ۳۱ استان و ۶۰۰ تا ۸۰۰ هزار دانشجو در این مراکز اشاره و گفت: این دانشگاه قرار است در زمینه تولید علم نقشآفرینی کند بنابراین مدیریت آن بسیار پیچیده و ظریف بوده و جز با همیاری دانشگاهیان قابل انجام نیست.
معاون فرهنگی و اجتماعی وزیر علوم تصریح کرد: اگرچه نفس آموزش باارزش است اما وقتی دانشگاه علمی کاربردی باشد یعنی پاسخگوی نیازهای خاص است و باید بتواند به اشتغال توجه کرده نیازها را شناسایی و برطرف کند.
وی ادامه داد: این دانشگاه قرار است جوانانی را تربیت کند که نیازها را شناسایی و رفع کند.
هاشمی با بیان اینکه جوانان ما با وجود استعدادهای درخشان از نارضایتی و سرگردانی رنج میبرند؛ گفت: مسئولیت رفع آن با دانشگاه است و دانشگاه علمی کاربردی با آموزش مهارت میتواند براساس نیازسنجی واقعی و تامین و نهادینه کردن این نیازها انجام وظیفه کند.
وی خاطرنشان کرد: دانشگاه علمی کاربردی با دانشگاه تهران یا دانشگاه فرهنگیان جهتگیریها و اهداف کاربردی متفاوتی دارد اما به لحاظ ماهیتی با دانشگاه فنی و حرفهای پیوند و همکاری نزدیکی دارد.
معاون فرهنگی و اجتماعی وزیر علوم با تاکید براینکه دانشگاه تنها متولی تولید علم نیست؛ اذعان کرد: دانشگاه رسالت اجتماعی نیز دارد بدین معنا که از دانشگاه هویت، تعلق و هدفمندی شکل میگیرد و هویت اجتماعی ملی را تحکیم میکند.
وی ادامه داد: اگر جامعه از شکافهایی رنج میبرد؛ دانشگاه متولی از بین بردن این شکافها نیز است.
هاشمی تاکید کرد: دانشگاه باید کانون همدلی و همزیستی بوده و پذیرای تنوع فکری و فرهنگی باشد چراکه با وجود این تنوع ها باز هم مبنای مشترکی وجود دارد.
هاشمی با تاکید بر سخنان اخباری مبنی بر پرهیز از نگاه جناحی گفت: نگاه بسته مانع مشارکت گسترده ملی است و دانشگاه باید زمینه شکوفایی استعدادهای گوناگون را فراهم کند.
معاون فرهنگی و اجتماعی وزیر علوم با تاکید بر ضرورت استقبال مسئولین از نقدهای دلسوزانه گفت: آزاد اندیشی یعنی مدیران از نقد استقبال کنند و از آنها استفاده نمایند.