در گفتوگوی ایلنا با دبیرستاد همکاریهای حوزه علمیه و آموزش و پرورش مطرح شد؛
ضرورت انجام فعالیتهای شاد برای دانشآموزان در مدارس
متاسفانه مبانی رشته مشاوره در کشور، تولید اندیشمندان غربی است و ما براساس نظریاتی به افراد و خانوادهها مشاوره میدهیم که متناسب فرهنگ و جامعه غربی است به همین دلیل نیاز است که روحانیون به این بخش ورود پیدا کنند.
دبیرستاد همکاریهای حوزه علمیه و آموزش و پرورش بر لزوم انجام فعالیتهای شاد برای دانش آموزان تاکید کرد.
حجتالاسلام ملکی در گفتوگو با خبرنگار ایلنا درخصوص فعالیتهای انجام شده در مدارس توسط روحانیون اظهار کرد: روحانیون معمولا در مدارس کارهایی را به عهده میگیرند که یا متولی ندارد یا زمین ماندهاند. به طور مثال در بخش تربیتی و فرهنگی مربیان پرورشی طبق برنامهها و آئیننامههای موجود به انجام وظیفه مشغول هستند و در این زمینه نیاری به حضور روحانی نیست.
وی با بیان اینکه روحانیون معمولا برای انجام فعالیتهایی همچون ارائه مشاوره مذهبی در مدارس حضور پیدا میکنند، خاطرنشان کرد: متاسفانه در این زمینه با نقصی جدی مواجه هستیم به این معنی که مبانی رشته مشاوره در کشور تولید اندیشمندان غربی است و ما براساس نظریاتی به افراد و خانوادهها مشاوره میدهیم که متناسب فرهنگ و جامعه غربی است به همین دلیل نیاز است که روحانیون به این بخش ورود پیدا کنند.
دبیرستاد همکاریهای حوزه علمیه و آموزش و پرورش با اشاره به سوالات و شبهات مذهبی در میان نوجوانان و جوانان تصریح کرد: زمانی که روحانیان در مدارس حاضر میشوند با انبوه سوالات در ابعاد مختلف اعتقادی، سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و… مواجه میشوند که این سوالات و شبهات با یک بمباران گسترده فرهنگی و تبلیغی از طرف دشمن، سبب سست شدن پایههای اعتقادی دانشآموزان میشود.
وی تاکید کرد: پاسخگویی به شبهات کاری تخصصی است که نیاز به دانش و مهارت دارد و بخشی از وظایف روحانیون حاضر در مدارس هم، همین کار است که خانوادهها نیز استقبال گستردهای از این اقدام کردهاند.
ملکی به تاکید وزیر آموزش و پرورش بر ضرورت توجه ویژه به خانواده اشاره کرد و گفت: دکتر فانی معتقد است که اگر نتوانیم خانوادهها را با برنامههای آموزش و پرورش همراه کنیم به موفقیت دست پیدا نمیکنیم که این سخن کاملا صحیح است چرا که در تعلیم و تربیت سه ضلع؛ دانشآموز، خانواده و متولیان تعلیم و تربیت باید هماهنگ باشند و درغیر این صورت نتیجه مطلوب را به دست نمیآوریم.
وی افزود: ارائه مشاوره مذهبی در مدارس به اولیای دانشآموزان در راستای موفقیت آموزش و پرورش است و حتی این نوع مشاوره به همکاران فرهنگی نیز ارائه شده و مورد استقبال قرار گرفته است.
ملکی به فعالیتهای مناسبتی روحانیان حاضر در مدارس اشاره و بر لزوم تناسب این مناسبتها با روحیات دانشآموزان تاکید کرد.
دبیرستاد همکاریهای حوزه علمیه و آموزش و پرورش با تاکید برلزوم انجام فعالیتهای شاد برای دانش آموزان اظهارکرد: مناسبتهای شادی مانند هفته بصیرت و ولایت(از روز عرفه تا عید غدیر) و سایر اعیاد مذهبی ظرفیت بسیار خوبی دارند و یک روحانی میتواند از این ظرفیت به خوبی استفاده کند.
وی ادامه داد: مهمترین کار روحانیان رساندن پیام این مناسبتها به دانشآموزان است، چرا که تاکید اسلام براحیای این مناسبتها به دلیل تاثیر زیاد آنها بر ابعاد مختلف فرهنگی و اجتماعی است، بنابراین حضور یک کارشناس مذهبی باعثمیشود که چنین مناسبتهایی به خوبی مدیریت شوند و پیام آنها به نوجوانان و جوانان ما منتقل شود.
ملکی حضور یک روحانی منزه، اندیشمند و باتقوا در مدارس را به عنوان الگوی یک انسان متخلق به اخلاق انسانی بسیار مثبت ارزیابی کرد.