سرپرست وزارت علوم:
نظام تضمین کیفیت در آموزش عالی طراحی شود
یکی از چالشهای موجود آموزش عالی موضوع افزایش کیفیت دانشگاههاست چرا که در سالهای گذشته کمیت بر کیفیت سیطره یافته است.
سرپرست وزارت علوم تأکید کرد: باید یک نظام تضمین کیفیت آموزش عالی طراحی شود و کیفیت، اولویت برنامه ریزی برای گسترش آموزش عالی باشد.
به گزارش ایلنا، محمدعلی نجفی در چهل و هفتمین همایش معاونان آموزشی دانشگاهها و مؤسسات آموزش عالی اظهار داشت: قانون وظایف، تشکیلات و مأموریتهای وزارت علوم و شورای عالی عتف وظایف سنگینی را بر عهده این وزارتخانه گذاشته است و جامعه نیز انتظارات زیادی از این وزارت دارد که به برخی از انتظارات جامعه هنوز پاسخ داده نشده است.
وی افزود: اقتصاد مقاومتی و اقتصاد دانش بنیان از جمله مواردی است که آموزش عالی و دانشگاهها در خصوص تبیین مفهومی و ارائه راهکار اجرایی آن باید تلاش و پیگیری کنند.
نجفی با اشاره به برخی چالشهای آموزش عالی و انتظارات جامعه از دانشگاهیان گفت: مسئولان آموزش عالی و مدیران دانشگاهها باید در این مسیر از خود تلاش و جدیت بیشتری نشان دهند.
وی اظهار داشت: یکی از چالشهای موجود آموزش عالی موضوع افزایش کیفیت دانشگاههاست چرا که در سالهای گذشته کمیت بر کیفیت سیطره یافته است که این کمیت گرایی خود را در مواردی از قبیل افزایش شعب دانشگاهی، افزایش رشتههای تحصیلی و ظرفیت پذیرش دانشجویان نشان میدهد.
وی تمرکزگرایی را دیگر چالش موجود در آموزش عالی برشمرد و با اشاره به اینکه همواره موضوع استقلال دانشگاهها مطرح بوده است برضرورت تبیین دقیق اختیارات دانشگاهها و واگذاری این اختیارات به آنها تأکید کرد.
سرپرست وزارت علوم افزود: در گذشته علاوه بر اینکه شاهد سلب برخی اختیارات از دانشگاه ها بودیم، برخی از اختیارات وزارت علوم نیز سلب شده که باید با تعامل و گفت وگو این اختیارات را به ستاد وزارت علوم برگردانیم.
وی مشارکت دانشگاهیان را چالش دیگر آموزش عالی خواند و افزود: ظاهراً نباید فردی با مشارکت دانشگاهیان که نخبگان جامعه هستند در اداره امور دانشگاه مخالف باشد ولی همانگونه که میدانید ما در این زمینه با چالشهایی مواجه هستیم.
وی پویایی، امید و نشاط دانشگاهها را نیازمند افزایش نقش دانشگاهیان در تصمیم سازی و تصمیم گیری در آموزش عالی دانست و بر ضرورت طراحی یک مدل اجرایی در این زمینه تأکید کرد.
نجفی از کارآمدسازی و توانمندسازی به عنوان دیگر چالش آموزش عالی نام برد و گفت: باید فرآیند آموزش عالی به گونهای باشد که دانشجویان در طول تحصیل بتوانند استعدادها و مهارتهای خود را شکوفا کنند و برای جامعه مفید باشند.
وی افزود: باید توسعه رشتههای تحصیلی براساس نیاز جامعه باشد و اینگونه نباشد که در رشتههای مورد نیاز به اندازه کافی دانش آموخته نداشته باشیم ولی در رشتههای غیر مورد نیاز با اشباع فارغ التحصیلان دانشگاهی مواجه باشیم.
سرپرست وزارت علوم با تأکید بر اینکه دانشجویان و دانشگاهیان باید دانش و تحلیل سیاسی داشته باشند گفت: کار اصلی دانشگاه آموزش، تحقیق و پژوهش است.
سرپرست وزارت علوم در پایان گفت: برای شروع مطلوب سال تحصیلی جدید دانشگاهها و مراکز آموزش عالی برنامهریزی شده است و مسئولان دانشگاه باید با ایجاد امید، نشاط و انگیزه در دانشجویان آنان را برای گام برداشتن در مسیر عزت ایران اسلامی آماده کنند.