وزیر آموزش و پرورش در مجلس:
یک سوم دانشآموزان در مدارس تخریبی تحصیل میکنند / فقدان بخاری در ۱۳۰ هزار کلاس
«مدارس آموزش و پروش ارزشها و پیامهای انقلاب اسلامی را در قالب کتابهای درسی به شکل مستقیم به دانشآموزان و به شکل غیرمستقیم به اولیا آنها در میان میگذارد. / در حال حاضر به ازای ۱۷ دانش آموز یک معلم وجود دارد. /»
وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه حدود یک سوم دانش آموزان در حال حاضر در فضاهای آموزشی تخریبی نیازمند مقاومسازی مشغول تحصیل هستند، گفت: ۱۳۰ هزار کلاس درس فاقد وسایل گرمایشی مناسب هستند و آموزش و پرورش در حال حاضر ۱۰۰ پروِِژه نیمه تمام دارد.
به گزارش خبرنگار ایلنا، علی اصغر فانی امروز در صحن علنی مجلس با پخش کلیپی از سخنرانی مقام معظم رهبری و حسن روحانی، با اشاره به سخنان مقام معظم رهبری در هفته بزرگداشت مقام معلم و تاکید ایشان در سال اقتصاد و فرهنگ مبنی بر لزوم حمایت همگانی و همچنین تاکید رئیس جمهور در حمایت مستمر از تعلیم و تربیت آیندهسازان گفت: این جانب به نمایندگی از ۱۲ میلیون دانشآموز و بیش از ۱ میلیون فرهنگی در این مکان حاضر شده و گزارشی از سیاستها و برنامههای آموزش و پرورش را تقدیم حضورتان میکنم.
وی ادامه داد: آموزش و پرورش به عنوان وسیعترین فصل مشترک حاکمیت و مردم نقش بیبدیلی را در میان مردم و حاکمیت ایفا میکند. مدارس آموزش و پروش ارزشها و پیامهای انقلاب اسلامی را در قالب کتابهای درسی به شکل مستقیم به دانشآموزان و به شکل غیرمستقیم به اولیا آنها در میان میگذارد.
وزیر آمورش و پرورش اظهار داشت: شناسایی اقشار آسیب پذیر، حل دعوا و مشکلات منطقهای، آموزش و پرورشهای محلی، بزرگداشت مناسبتهای ملی از سوی معلمین و عشایر صورت می پذیرد که در این میان ۷۱۹ آموزش و پرورش منطقه در قالب ۳۲ استان مسئولیت برنامهریزی و نظارت بر فعالیتهای آموزشی را برعهده دارند.
وی با بیان اینکه ۴۲ درصد دانش آموزان کل کشور دختر و ۵۸ درصد آنها را پسران تشکیل میدهند، تصریح کرد: ۴۲ هزار کلاس درس در حال حاضر در کشور دایر بوده و در این میان حدود یک میلیون و ۸۰ هزار یعنی ۶/۸ دهم درصد از دانش آموزان در مدارس غیردولتی مشغول تحصیل هستند.
وزیر آموزش و پرورش ادامه داد: دامنه تغییر بین تعداد دانشآموزان غیردولتی از کل دانشآموزان کشور بسیار زیاد است به طوری که این تعداد در تهران حدود ۱۷ درصد و در کردستان ۵/۲ دهم درصد است.
فانی با بیان اینکه رسیدن به توسعه پایدار بدون آموزش و پرورش و معلمین متعهد غیرممکن است، خاطرنشان کرد: نظام جمهوری اسلامی موفقیتهای خود را مدیون نیروی انسانی و معلمان فرهیخته میداند و از طرفی وزارت آموزش و پرورش با دارا بودن حدود یک میلیون نفر پرسنل بزرگترین دستگاه دولت از طیف نیروی انسانی است که از این تعداد ۴۷ درصد را آقایان و ۵۳ درصد را هم خانمها تشکیل میدهند.
وی افزود: در شهر تهران قریب ۷۲ درصد از کارکنان را خانمها تشکیل میدهند که بیشترین درصد کارکنان زن را به خود اختصاص داده و استان کهکلویه و بویراحمد با ۳۵ درصد کارکنان زن کمترین درصد کارکنان زن را داراست، این تفاوت از یک سو نشان میدهد مشکل جدی در نوع توزیع نیروی انسانی در آموزش و پرورش وجود دارد و از جهتی دیگر نیز نشان دهنده این است که آموزش و پرورش نسبت به سایر دستگاههای دولتی از امتیاز بیشتری برخوردار است.
فانی در خصوص وضعیت تحصیلی معلمین در وزارت آموزش و پرورش ابراز داشت: ۶۷ ذرصد معلمان آموزش و پرورش دارای مدرک تحصیلی لیسانس و بالاتر و ۹ درصد معلمان نیز دارای مدارج فوق لیسانس و دکترا هستند.
وی همچنین اعلام کرد: در حال حاضر به ازای ۱۷ دانش آموز یک معلم وجود دارد و به ازای هر ۲۵ دانش آموز تنها یک مربی پرورشی وجود دارد و از سویی دیگر به ازای هزار و ۶۷۰ دانش آموز تنها یک مربی بهداشت مشغول کار است.
فانی با بیان اینکه حدود نیمی از کارکنان مشاغل آموزش و پرورش بیش از ۲۰ سال سابقه خدمت دارند، یادآور شد: در این میان حدود ۱۰ درصد کارکنان طی ۳ سال آینده به سن بازنشستگی خواهند رسید که یزد، گیلان، تهران و استان مرکزی بیش از سایر شهرها در معرض خروج نیرو قرار دارند. طی ۳ سال آینده با فرض ثابت ماندن شاخص های اشتغال مردم حدود ۱۰۰ هزار نیروی انسانی از آموزش و پرورش خارج خواهند شد.
وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه حدود یک سوم دانش آموزان در حال حاضر در فضاهای آموزشی تخریبی نیازمند مقاومسازی مشغول تحصیل هستند، گفت: ۱۳۰ هزار کلاس درس فاقد وسایل گرمایشی مناسب هستند و آموزش و پرورش در حال حاضر ۱۰۰ پروِِژه نیمه تمام دارد.
وی در ادامه سخنان خود در صحن علنی مجلس اظهار داشت: ۹۹ درصد اعتبارات وزارت آموزش و پرورش به حقوق و دستمزد پرسنل اختصاص پیدا میکند و تنها یک درصد از این اعتبارات برای کارها و حوزههای دیگر باقی میماند.
وزیر آموزش و پرورش با اشاره به اینکه در سال ۹۳ حدود سی هزار و ۴۰۰ میلیارد اعتبار به وزارت آموزش و پرورش اختصاص داده شده است، تصریح کرد: این اعتبارات ۹ و نیم درصد از بودجه عمومی دولت در سال جاری است. در سال گذشته سهم آموزش و پرورش از محل بودجه عمومی دولت هشت درصد بود.
وی افزود: علی رغم آنکه اعتبارات هزینهای دولت در سال جاری ۱۷ درصد افزایش داشت اعتبارات مربوط به وزارت آموزش و پرورش با رشدی ۲۶ درصدی مواجه شده است که این نشان از اهمیت امر آموزش و پرورش برای مجلس و دولت دارد.
فانی در ادامه با اشاره به ساختار بودجه وزارت آموزش و پرورش توضیح داد که ۹۹ درصد از اعتبارات این وزارتخانه صرف حقوق و دستمزد پرسنل و تنها یک درصد از آن برای باقی موارد همچون کارهای پژوهشی، کیفیت بخشی در امر آموزش، کارهای عمرانی و… هزینه میشود.
وزیر آموزش و پرورش در همینباره توضیح داد: ما با همین بودجه یک درصدی بسیار اندک مجبوریم همه برنامههای خود از قبیل برگزاری مسابقات و جشنوارهها و برنامههای بهسازی نیروی انسانی، بهسازی فضای آموزشی و توسعه آن انجام فعالیتهای پژوهشی و ارتقای کیفیت و خدمات را انجام دهیم.
وی در توضیح مشکلات اعتباری آموزش و پرورش ابراز کرد: واقعا این مشکل جدی آموزش و پرورش است که به دلیل نبودن اعتبارات کافی معلمان و پرسنل ما انگیزههای برای افزایش مهارت ندارند. اختلال در نظام انگیزشی معلمان به شدت به کیفیت برنامهها لطمه وارد میشود و به همین دلیل منتظر اقدام دولت و مجلس برای بهتر شدن وضعیت معیشتی معلمان است.
فانی با اشاره به برنامههای خود هنگام کسب رای اعتماد از مجلس در آبان ماه سال گذشته گفت: امروز خرسند هستم که برنامه سال ۹۴-۹۳ با استناد به اسناد مذکور و سیاستهای ابلاغی مقام معظم رهبری در زمینه اقتصاد مقاومتی و انتظارات ریاست جمهوری و احکام بودجه سال ۹۳ تهیه و تقدیم مجلس شده و در کمیسیون آموزش و تحقیقات موضوعات آن به صورت مشروح مورد بحثو بررسی قرار گرفته است.
وزیر آموزش و پرورش با اشاره به اینکه ۶ سیاست از ۲۱ سیاست ابلاغی مقام معظم رهبری در زمینه اقتصاد مقاومتی ارتباط مستقیم با آموزش و پرورش دارد، خاطرنشان کرد: ما اکنون این موارد را به ۱۵ سیاست و ۵۴ برنامه تبدیل کردهایم. امروز طرح رتبهبندی معلمین جزو برنامهها و اولویتهای دولت است و در کمیسیون اجتماعی دولت در حال بررسی قرار دارد و در آینده لایحه آن تقدیم مجلس میشود.
وی در پایان از مجلس خواست تا با حمایت خود زمینهای را فراهم کنند که آموزش و پرورش به عنوان یکی از اولویتهای جدی کشور مطرح شود.