معاون وزیر آموزش و پرورش در گفتگو با ایلنا:
روش ارزشیابی دانشآموزان اول متوسطه «ترکیبی» میشود / بدون حذف مردودی
در این شیوه جدید بخشی از ارزشیابی به شکل کمی و بخشی دیگر به شکل توصیفی انجام خواهد شد / با توجه به اجباری شدن تعلیم و تربیت تا پایان دوره راهنمایی آموزش و پرورش باید شرایطی را فراهم کند که دانش آموزان در نظام آموزش وپرورش باقی بمانند.
معاون آموزش متوسطه وزیر آموزش و پرورش از تغییر روش ارزشیابی دوره اول متوسطه در سال تحصیلی آینده خبر داد.
«علی زرفشان» در گفتگو با خبرنگار ایلنا با اعلام اینکه از سال تحصیلی آینده شیوه ارزشیابی پیشرفت تحصیلی در مقطع اول متوسطه ترکیبی است، گفت: در این شیوه جدید بخشی از ارزشیابی به شکل کمی و بخشی دیگر به شکل توصیفی انجام خواهد شد.
وی به سند تحول بنیادین آموزش وپرورش اشاره کرد و افزود: در این سند، ارزشیابی دوره های اول و دوم متوسطه به شکل فرآیندی و نتیجه مدار یعنی همان شیوه ترکیبی توصیف شده است که هم در فرآیند یاد گیری ارزشیابی اتفاق بیفتد وهم درعین حال هم بعضی از آزمونهای تراکمی به شکل نتیجه محور ازدانش آموزان گرفته بشود.
زرفشان ادامه داد: در حال حاضر مطالعه ای را وزارت آموزش و پرورش سفارش داده است که شیوه ارزشیابی منطبق با سند تحول بنیادین تولید شود که تقریبا این مطالعه انجام شده و یکی دو مورد از گزارش آن هم ارائه شده است.
وی ادامه داد: به نظر می آید شورای عالی وزارت آموزش و پرورش بر مبنای این مطالعه روش ارزشیابی در دوره اول متوسطه را تعیین کند.
وی در پاسخ به این سوال که «در صورت موافقت شورای عالی آموزش و پرورش شیوه ارزشیابی در دوره اول متوسطه درسال تحصیلی آینده ترکیبی می شود؟»، افزود: بله همین طوراست. در راهکار سند تحول آموزش و پرورش هم شیوه ارزشیابی دردوره ابتدایی فرآیندی توصیفی شده است ولی در دوره راهنمایی و متوسطه به شکل فرآیندی و نتیجه گرا در نظر گرفته شده است.
زرفشان افزود: به همین جهت باید هم به یادگیری دانش آموزان به شکل فرآیندی توجه شود و هم درعین حال ارزشیابی های کمی برای انتقال از پایه ای به پایه ای بالاتر و از دوره ای به دوره بالاتر انجام شود.
وی در پاسخ به این سوال که «در دوره اول متوسطه مردودی حذف می شود؟» افزود: به احتمال خیلی زیاد با توجه به ارزشیابی ترکیبی مردودی حذف نخواهد شد، اما طبیعی است با توجه به اینکه یادگیری دانش آموز در طول سال هم مورد توجه قرار می گیرد تعداد و درصد افرادی که مردود می شوند، بسیار محدود خواهد شد.
زرفشان افزود: در حال حاضر نرخ ارتقا در پایه های راهنمایی نرخ قابل قبولی است و درصد کمی بین یک تا دو درصد دانشآموزان موفق به ارتقا از یک پایه به پایه دیگر نمیشوند.
وی در پاسخ به این سوال که «آیا روش ارزشیابی ترکیبی موجب ضعیف شدن دانش آموزان از نظردرسی نمی شود؟»، گفت: نه اینطور نیست، شیوه های ارزشیابی گذشته شیوه غربالگری بود و فقط به دانش آموزان مستعد اجازه ارتقا می داد و بقیه دانش آموزان را در پایه ها نگه می داشت تا بتوانند به قابلیت برسند از همین رو باید به این نکته توجه شود که در حال حاضر رویکرد آموزش وپرورش در ایران و بسیاری از نقاط جهان تغییر کرده است.
زرفشان تصریح کرد: با توجه به اجباری شدن تعلیم و تربیت تا پایان دوره راهنمایی آموزش و پرورش باید شرایطی را فراهم کند که دانش آموزان در نظام آموزش و پرورش باقی بمانند.
وی با اشاره به اینکه در این صورت جمعیت تحت پوشش آموزش و پرورش افزایش پیدا میکند، افزود: در چند سال اخیر جمعیت تحت پوشش دوره اول متوسطه یا راهنمایی به ۹۰ درصد رسیده است که برای ماندن این جمعیت در نظام تعلیم و تربیت باید از شیوههای ارزشیابی استفاده شود که ماندگاری آنها را در نظام آموزش و پرورش افزایش دهد.
زرفشان ادامه داد: درسال های اخیر با تغییر در آییننامه یک مقدار ارتقا پایه تسهیل پیدا کرده، اما توصیفی نشده بود و تعداد مردودی ها کمتر شده بود.
به گفته معاون آموزش متوسطه وزیر آموزش و پرورش کشورهای که به سمت پوشش کامل دانش آموزان حداقل تا پایان دوره راهنمایی رفته اند شرایطی را فراهم کرده اند که دانش آموز بتواند در مدرسه باقی بماند و البته در کنار این تسهیل ارتقا، توجه به فرآیندهای یاد دهی و یادگیری و توجه به ارتقای کیفیت دانش آموزان نیز مورد توجه قرار می گیرد تا یک تضمینی هم در حوزه کیفیت وجود داشته باشد.
وی با اشاره به اینکه در ساختار جدید از پایه دهم به بعد تحصیلات اجباری نیست، افزود: طبیعی است که شیوه ارزشیابی در دوره دوم متوسطه هم متفاوت خواهند شد.
زرفشان در پاسخ به این سوال که آیا برنامه خاصی برای شیوه ارزشیابی در مقطع دوم متوسطه دارید، گفت: در سازمان پژوهش، دوستان مشغول طراحی ساختار آموزشی هستند و زمانی که آن برنامه ها مشخص شود، شیوه ارزشیابی هم تعیین خواهد شد.