تاکید وزیر آموزش و پرورش بر نقش انجمنهای اولیا و مربیان
«انجمنها برخاسته از انتخابات اولیا هستند که علاوه بر پیگیری و نظارت بر امور آموزشی دانشآموزان باید نقش خدماترسانی به دیگر اولیا را نیز بر عهده بگیرند.»
وزیر آموزش و پرورش گفت: باید فضای جدیدی ایجاد کنیم تا انجمنهای اولیا و مربیان بتوانند در این مأموریت جدید موفق باشند و از این رو نقش آنها ممتاز و منحصر به فرد است.
به گزارش ایلنا به نقل از روابط عمومی وزارت آموزش و پرورش، علیاصغر فانی در گردهمایی روسای انجمن اولیا و مربیان استانها که در باشگاه فرهنگیان برگزار شد، «خانه، مدرسه و جامعه» را سه رکن موثر در پویایی و بالندگی تربیت فرزندان کشور خواند و تصریح کرد: هماهنگی این سه بخش میتواند رویداد مبارکی در عرصه نظام تعلیم و تربیت به حساب آید و در این میان نقش خانه به عنوان انجمن اولیا و مربیان کلیدی است.
وی «عدم اعتقاد برخی مدیران به انجمنهای اولیا» و «تمرکزگرایی در فعالیت انجمنها» را به عنوان دو مانع جدی در پویایی انجمنهای اولیا و مربیان معرفی و خاطرنشان کرد: انجمنها برخاسته از انتخابات اولیا هستند که علاوه بر پیگیری و نظارت بر امور آموزشی دانشآموزان باید نقش خدماترسانی به دیگر اولیا را نیز بر عهده بگیرند.
فانی «توسعه مشارکتها» را راهبردی مهم در آموزش و پرورش خواند و افزود: با تکیه بر منابع و امکانات دولتی، تمام اهداف تعلیم و تربیت محقق نمیشود و باید به جوانب مختلف توسعه مشارکتها پرداخته شود.
وزیر آموزش و پرورش مدرسه را محیطی برای تمرین مسئولیتپذیری دانشآموزان خواند و اظهار کرد: مدیران مدارس باید مشارکتجویی را سرلوحه فعالیتهای خود قرار دهند، و بستری فراهم کنند تا معلمین احساس تعلق و نیاز در برنامهریزیهای مدارس داشته باشند.
فانی با تاکید بر توسعه مشارکت اولیا در امور مدرسه، عنوان کرد: زمانی که اولیا مشکلات مدارس را بدانند یقیناً کمک خواهند کرد و نباید رابطه آموزش و پرورش را با اولیا در حد مناسبات مالی پایین آورد.
وزیر آموزش و پرورش «خیرین مدرسه ساز» را مصداق مشارکت مردم در آموزش و پرورش عنوان و خاطرنشان کرد: اکنون دو میلیون و یکصدهزار دانشآموز در مدارس خیر ساز تحصیل میکنند و سهم این نهاد پس از پیروزی انقلاب اسلامی روزانه ۵/۷ کلاس در کشور بوده است.
عضو کابینه تدبیر و امید استفاده از ظرفیت «تخصصی و مهارتی اولیا» را از مصادیق مشارکت آنان در آموزش و پرورش معرفی و اظهار کرد: مدیران مدارس و مناطق باید با شناخت و احصای تخصص و فعالیتهای اولیا بتوانند علاوه بر استفاده از ظرفیت آنها در مدارس، انگیزه خدمت را نیز در آنان ایجاد کنند.
وی همچنین تصریح کرد: نقش تعاملی انجمن اولیا و مربیان با مدرسه میتواند در پیشگیری از آسیبهای اجتماعی و تسهیل روند فعالیتهای آموزش و پرورش مهم باشد.
فانی «دولتی کردن امور» را امری خطرناک برای مدیریت کشور دانست و اذعان کرد: انجمنهای اولیا و مربیان بهترین و طبیعیترین بستر تحقق نقش مردم در آموزش و پرورش به عنوان نهادهای غیردولتی میباشد.
عضو کابینه تدبیر و امید با انتقاد از رویکرد دولتی بودن امور در سالهای اخیر، افزود: در تلاش با مشارکت مردم، اولیا، معلمین و دانشآموزان در امور مختلف عرصه تعلیم و تربیت به پویایی و بالندگی برسیم.