وزیر آموزش و پرورش خبر داد:
افزایش اختیار مالی ۵۰۰ مدیر مدرسه از سال آینده
پژوهش باید با روشهای مناسب واقعیتها را نشان دهد و این پژوهش میتواند مبنای تصمیمگیری باشد؛ نه پژوهشی که تصمیم ما را تأیید کند و پژوهش باید صحیح و مبتنی بر متدولوژی مناسب باشد.
ایلنا: وزیر آموزش و پرورش گفت: سال آینده در نیم درصد از مدارس یعنی ۵۰۰ مدرسه، اختیار مالی مدیران به شکل آزمایشی افزایش مییابد.
به گزارش ایلنا، " علیاصغر فانی "، وزیر آموزش و پرورش در پنجمین گردهمایی معاونین پژوهش، برنامهریزی و نیروی انسانی، رؤسای گروه بررسی محتوای آموزش و پرورش و گروه تحقیق و پژوهش استانها در باشگاه فرهنگیان تهران اظهار داشت: بنده از قدیم نسبت به تشکیلات آموزش و پرورش نظر داشتم و البته تصمیم ندارم تشکیلات را به هم بزنم مگر در حد اصلاحات لازم، چون اگر بخواهیم تشکیلات را اصولی به هم بزنیم ۲ یا ۳ سال طول میکشد.
وی با اشاره به اینکه در روشهای مدیریت، سه موضوع اصلاح، مهندسی مجدد و ساختار دهی مجدد مورد نظر است، افزود: بنده برای اینکه فرصتها را از دست ندهیم، در این دوره روی همان اصل اول یعنی اصلاح که برای آموزش و پرورش مناسبتر و اثربخشتر است، کار میکنیم.
فانی گفت: بعد از ساماندهی نیروی انسانی، اولویت بعدی، بهسازی نیروی انسانی است و معلم، اصلیترین رکن آموزش و پرورش است.
وی با اشاره به مدیریت آموزشگاهی گفت: اگر بتوانیم مدارس را با مدیران توانا اداره کنیم، مدرسه بهتر اداره میشود.
فانی به عملیاتی کردن بودجه آموزش و پرورش اشاره کرد و اظهار داشت: سال آینده در نیم درصد از مدارس، اختیار مالی مدیران به شکل آزمایشی افزایش مییابد و پس از بررسی و سنجش در فرآیند، سال دوم توسعه خواهیم داد.
انواع مدیریت در آموزش و پرورش بعد از انقلاب
وزیر آموزش و پرورش گفت: توسعه مشارکت در همه ابعاد و مشارکت اولیا و به خصوص معلمان میتواند با اعتبار سنجی این حلقه مفقوده را پوشش دهد.
وی با اشاره به اینکه بعد از انقلاب چندین نوع مدیریت در آموزش و پرورش را تجربه کردیم، گفت: یک مدت مدیران فقط دستور میدادند و غلط یا درست انجام میشد؛ بعد گفتیم، باید کار کارشناسی بکنیم و بعد دیدیم کار کارشناسی جواب نمیدهد و باید پژوهش صورت گیرد و حالا به عنوان طبقه چهارم میگوییم باید نظر خبرگان را بگیریم و باید بپذیریم بدون پژوهش، بررسی و مشورت با اهل فن تصمیمهای فراگیر نگیریم و شما شاهد بودید که با ایجاد پایه ششم که با عجله صورت گرفت چه عوارضی داشته و خواهد داشت.
وی گفت: به همین دلیل، در مدیریت منابع گفتیم در نیم درصد مدارس اجرا میکنیم که شامل ۵۰۰ مدرسه میشود، تا بررسی کنیم آیا جواب میدهد؟ و علی رغم اینکه این کار در دنیا انجام شده ولی تأکید داریم، آزمایشی و با احتیاط اجرا شود.
پژوهش باید صحیح و مبتنی بر متدولوژی مناسب باشد
فانی با تاکید بر اینکه پژوهش نه به عنوان چرخ پنجم کار، بلکه به عنوان اصل موضوع باید دیده شود، خاطر نشان کرد: پژوهش باید با روشهای مناسب واقعیتها را نشان دهد و این پژوهش میتواند مبنای تصمیمگیری باشد؛ نه پژوهشی که تصمیم ما را تأیید کند و پژوهش باید صحیح و مبتنی بر متدولوژی مناسب باشد.
وزیر آموزش و پرورش در خصوص برنامه ریزی گفت: برنامهریزی یعنی فعالیت ذهن قبل از فعالیت دست و حتماً در برنامهریزی باید زمانبندی و هدف گذاری داشته باشیم و روی روشها کار کنیم.
وی با اشاره به اینکه وزارت آموزش و پرورش باید مدیریت زمان داشته باشد، افزود: تقویم زمانبندی نیروی انسانی باید در موعد مقرر تمام شود و دو ماه هم برای اتفاقات غیر قابل پیش بینی در نظر بگیریم.
فانی ادامه داد: ۶ ماه از دولت یازدهم گذشته است، بنابراین باید دقت کنیم، با برنامه ریزی، زمان بندی و اولویتگذاری و استفاده از فرصتهایی که مثل ابر میگذرد، حرکت کنیم.