آموزش خانواده و ارایه خدمات مشاوره در آموزش و پرورش استثنایی نظاممند میشود
راهبرد اصلی آموزش خانواده، آموزش چهره به چهره و پرهیز از سخنرانی محض است و متخصصان میتوانند در این راستا، گروههای کوچکی از والدین را در مراکز آموزش استثنایی گرد آوری کرده و آموزش خانواده را به آنها ارایه دهند.
ایلنا: دستورالعمل سازماندهی اجرای آموزش خانوادههای کودکان و دانش آموزان استثنایی با هدف ارتقاء سطح آگاهی خانوادهها و تاکیدات برنامه پنجم توسعه تدوین شد.
به گزارش ایلنا به نقل از روابط عمومی سازمان آموزش و پرورش استثنایی، هدف از برنامه کلی آموزش خانواده؛ ارتقاء سطح آگاهی خانواده به لحاظ تربیتی و افزایش سطح مهارتی به لحاظ عملکردی در نحوه رفتار مناسب با کودک استثنایی، برقراری ارتباط و هماهنگی بین برنامههای خانه و مدرسه و تقویت ارتباط اولیاء ومربیان، آگاه ساختن خانوادهها برای بگارگیری صحیح از امکانات توان بخشی و مشارکت آنها در فعالیتها و برنامهها عنوان شده است.
بر اساس این گزارش، شورای نظارت بر برنامه آموزش خانواده در استان به منظور سیاست گذاری ونظارت بر جلسات آموزش خانواده آموزشگاهها در ادارات آموزش و پرورش استثنایی تشکیل میشود.
این گزارش میافزاید: شورای اجرایی برنامه آموزش خانواده آموزشگاه نیز، کار نیاز سنجی و انتخاب سرفصلهای مناسب و همچنین برنامه ریزی ونظارت بر جلسات آموزش خانواده را عهده دار خواهد بود.
بر این اساس، روشهای آموزش خانواده به صورت دوره آموزش حضوری و آموزش غیر حضوری از طریق کتاب، فیلم و جزوه به طور غیر مستقیم ارایه میشود.
گفتنی است مسوولیت اجرایی دورههای آموزش خانواده در هر آموزشگاه بر عهده مدیر آموزشگاه است.
بر اساس این گزارش مدیر آموزشگاه در ابتدای هرسال تحصیلی با همفکری ومشارکت مدرس آموزش خانواده و مشاور ومددکار آموزشگاه؛ سرفصلهای پیشنهادی را با رعایت بافت فرهنگی - اجتماعی و موقعیت منطقه ومشکلات موجود و میزان علاقهمندی اولیاء دانش آموزان برای آموزش آنان تعیین و انتخاب میکند.
این گزارش میافزاید: به منظور آموزش بهینه لازم است نیازهای آموزشی اولیاء در هر منطقه شناسایی شود و برای جذب وحضور پدران در جلسات تمهیدات لازم مهیا گردد.
راهبرد اصلی آموزش خانواده، آموزش چهره به چهره و پرهیز از سخنرانی محض است و متخصصان میتوانند در این راستا، گروههای کوچکی از والدین را در مراکز آموزش استثنایی گرد آوری کرده و آموزش خانواده را به آنها ارایه دهند.
شایان ذکر است با توجه به اهمیت همفکری و همکاری انجمن اولیاء و مربیان در پیشبرد اهداف کلاسهای آموزش خانواده، ضروری است مدیر آموزشگاه شرایط لازم را برای استفاده از نظرات اعضای انجمن و جذب اولیاء در کلاسهای آموزش خانواده فراهم کند.