خبرگزاری کار ایران

فانی خبر داد؛

بازنگری در نظام جذب و گزینش معلمان

بازنگری در نظام جذب و گزینش معلمان
کد خبر : ۱۳۹۲۰۳

این بد است که هنوز سوال‌های ۳۰ سال پیش را بپرسید! کاری کنید مردم همانی که هستند، خودشان را نشان دهند و به این شکل جلوی تظاهر و نفاق را بگیرید، چرا که رفتارهای نفاق آمیز زیبنده نظام جمهوری اسلامی نیست.

ایلنا: وزیر آموزش و پرورش با اشاره به بازنگری در نظام جذب و گزینش معلمان افزود: بد است که در گزینش سؤالات ۳۰ سال پیش پرسیده شود.

به گزارش ایلنا، " علی اصغر فانی " در گردهمایی مدیران و اعضای هسته‌های گزینش در باشگاه فرهنگیان با اشاره به اینکه، گزینش حلقه‌ای از حلقات مدیریت در آموزش و پرورش است، خواستار بازنگری در نظام جذب و گزینش شد.

وی گفت: باید برای کسی که می‌خواهد وارد آموزش و پرورش شود، مجموعه‌ای از ویژگی‌ها و شاخص‌ها احصاء شده و باید باز تعریفی از ویژگی‌های مورد نظر، متناسب با شرایط و رعایت خط قرمزهای نظام تعریف کنیم.

فانی گفت: وجود انگیزه در شغل معلمی، داشتن شایستگی‌های لازم معلمی از شرایط خوب معلمی است.

بومی پذیری از سیاست‌های جدی آموزش و پرورش است

فانی با اشاره به اینکه، شایستگی‌ها را باید از نو تعریف کنیم، به بحثبوم پذیری به عنوان راهکاری مناسب در مورد توسعه عدالت آموزشی پرداخت و گفت: میانگین سابقه خدمت در مناطق محروم کمتر از ۵ سال و بعضی جا حتی کمتر از سه سال است و این یک ظلم آشکار است.

وی افزود: یکی از مصادیق عدالت آموزشی این است که همه دانش آموزان از معلمین توانمند برخوردار باشند و بومی پذیری می‌تواند به تحقق این موضوع کمک کند.

وزیر آموزش و پرورش خطاب به مدیران و اعضای هسته‌های گزینش سؤالات پژوهش محور را مطرح‌ کرد از جمله اینکه بومی پذیری چه تاثیری در فرایند آموزش دارد و چه ویژگی‌های مهمی ایجاد می‌کند؟

وی گفت: بر این اساس باید قدری شرایط را در بومی پذیری، با رعایت خط قرمز‌ها تقلیل بدهیم و بحثبومی پذیری و بومی گزینی باید مورد توجه شما گزینشگران قرار گیرد.

فانی با اشاره سه محور شعار اعتدال، تدبیر و امید در دولت یازدهم خطاب به گزینشگران گفت: باید فکر کنیم این سه شعار چه تاثیری می‌تواند در انتخاب گزینشگران داشته باشد.

وزیر آموزش و پرورش با تاکید بر اینکه وقتی شعاری از سوی مقام معظم رهبری(مدظله العالی) و رئیس جمهور مطرح می‌شود باید تصویر آن شعار و سیاست را در فعالیت‌های خودمان ببینیم.

در گزینش حق الناس را رعایت کنیم

فانی گفت: باید در گزینش حق مردم ضایع نشود و حق الناس را در گزینش رعایت کنیم و کار گزینش یک نوع قضاوت را به همراه دارد و باید حق الناس را در قضاوت مدنظر قرار دهیم و باید نسبت به حق الناس و منابع تحقیقاتی که از آن‌ها پرسش می‌کنیم، حساس باشیم و براساس برخی اطلاعات نادرست ممکن است تصمیمات غلطی بگیرید. بنابراین بر دقت خود بیفزائیم و اصل را بر برائت بگذاریم، اینکه همه خوب هستند مگر خلاف آن ثابت شود، یک اصل اسلامی است.

وزیر آموزش وپرورش تاکید کرد: زیر برگه‌ها را که ۳ یا ۵ نفر امضاء می‌کنند، بادقت، احتیاط، ترس از خدا و رحمت امضاء کنیم و به افراد فرصت جبران بدهیم.

وی افزود: براساس دستور اسلام، باید مثبت اندیش بوده و گرایش مثبت داشته باشیم و از گرایش ذهن به سمت منفی جلوگیری کنیم.

وزیر آموزش و پرورش خواستار بازنگری در سوال‌های مصاحبه شد و گفت: این بد است که هنوز سوال‌های ۳۰ سال پیش را بپرسید! کاری کنید مردم همانی که هستند، خودشان را نشان دهند و به این شکل جلوی تظاهر و نفاق را بگیرید، چرا که رفتارهای نفاق آمیز زیبنده نظام جمهوری اسلامی نیست.

وی افزود: وهن جمهوری اسلامی نباشید، زینت جمهوری اسلامی باشید.

وزیر آموزش وپرورش در مورد رعایت بی‌طرفی و عدالت در مصاحبه‌ها گفت: در مدیریت منابع انسانی بحثی هست‌ که به آن «خطای هاله‌ای» گفته می‌شودکه ویژگی یک فرد به دیگر ویژگی‌هایش غلبه می‌کند و تصریح کرد: مواظب خطای هاله‌ای باشید.

وزیر آموزش و پرورش‌ در پایان، خطاب به گزینشگران چند درخواست تکلیفی مطرح کرد و گفت: از نظر محتوایی باید یک بازنگری صورت بگیرد و بر‌ توانمند سازی نیروی انسانی گزینشگر و تقریب در نگرش‌ها تاکید کرد.

فانی در این راستا گفت: چند نوع تغییر داریم، تغییر در دانش که از تغییر در بینش آسان‌تر است، تغییر سوم، تغییر در رفتار است، ممکن است دانش و بینش تغییر کند، اما تغییر رفتار دیر‌تر صورت می‌گیرد.

وی گفت: مرحله بعدی تغییر رفتار گروهی است و این مرحله خیلی سخت است و گذاشتن کلاس‌های ضمن خدمت، لازم است ولی کافی نیست و این دوره ممکن است منجر به تغییر دانش شود و حال آنکه ما نیاز به تغییر رفتار داریم.

فانی از تقریب در نگرش‌ها به عنوان یک عمل کارساز نام برد و گفت: برای رسیدن به تقریب در نگرش‌ها، باید موافقین و مخالفین باهم بحثکنند تا تقریبا ما را به یک نگرش برساند.

ارسال نظر
پیشنهاد امروز