خبرگزاری کار ایران

در همایش جایزه علمی دکتر کاردان صورت گرفت؛

تقدیر از دکتر داوری اردکانی و صاحبان رساله‌های دکتری بر‌تر

کد خبر : ۱۳۴۶۸۵

متاسفانه در کشور ما مدیریت آموزش و پرورش علمی نیست که این موضوع موجب شده امروزه شاهد معضلاتی در محیط زیست و افزایش خشونت در جامعه باشیم.

ایلنا: برگزیدگان چهارمین مراسم جایزه علمی دکتر کاردان معرفی شدند.

به گزارش ایلنا، در مراسمی که صبح روز دوشنبه ۱۶ دی ماه در دانشکده روان‌شناسی دانشگاه تهران برگزار شد، از دکتر داوری اردکانی، استاد برجسته و چهره ماندگار فلسفه ایران و رئیس فرهنگستان علوم و همچنین چهار نفر از صاحبان رساله‌های دکتری بر‌تر در حوزه‌های روان‌شناسی و علوم تربیتی تجلیل به عمل آمد.

در ابتدای مراسم چهارمین جایزه سالانه دکتر علی ‌محمد کاردان، رئیس دانشکده روان‌شناسی و علوم تربیتی دانشگاه تهران به رشد استادان بزرگ حوزه تعلیم و تربیت در این دانشکده، اشاره کرد و گفت: امیدواریم این نشست علمی موجب شود رساله‌های دکتری و پایان‌نامه‌های دانشجویان سیر صعودی داشته باشد.

هادی بهرامی ‌احسان افزود: ‌در جایگاه ارزش‌ها و باورهای ما ایرانیان، هیچ کالایی گرانقدر‌تر و پراهمیت‌تر از علم نیست. ضمن اینکه خداوند نیز زمینه انتقال علم بی‌انتهای خود را از طریق پیامبرانش به بشر فراهم کرده است.

وی با بیان اینکه این مراسم برای گرامیداشت علم و عالم است، خاطر نشان کرد: مرحوم کاردان و استاد داوری اردکانی زحمات زیادی برای علم و دانش کشور کشیده‌اند به همین دلیل ضروری است که از زحمات آن‌ها قدردانی شود.

تبدیل علم به ثروت در دستور قرار گیرد

دکتر عارف، رئیس دانشکده شریف و گروه مهندسی فرهنگستان علوم مه‌مان دیگری بود که در این مراسم سخنرانی کرد.

وی با تشکر از برگزار کنندگان این همایش گفت: با وجود مشکلاتی که دانشگاه‌های کشور با آن‌ها مواجه بودند شاهد روند رو به رشد تعداد دانشجویان و کیفیت دانشگاه‌ها بودیم.

وی تاکید کرد: در دهه چهارم انقلاب قرار داریم به همین دلیل جهت گیری اصلی آموزش عالی کشور باید کیفی باشد و تبدیل علم به ثروت در دستور کار قرار گیرد.

به گفته عارف بحثی که امروز در قالب نظام ملی نوآوری مطرح است باید به طور جدی در همه دستگاه‌ها ایجاد و به یک باور ملی تبدیل شود.

وی معتقد است: ما در بخش اول نظام ملی یعنی تولید علم دستاورد ارزنده‌ای داشتیم اما اینکه آیا تولید علم با نیاز‌ها و برنامه‌های کشور همسو بوده بحثچالشی است.

عارف با بیان اینکه تبدیل علم به فناوری و تبدیل فناوری به ثروت ملی بحثجدی امروز ماست تصریح کرد: به نظر می‌رسد این موضوعات باید در دستور کار سیاست گذاران و برنامه ریزان علمی کشور قرار گیرد و برای محقق شدن این امر هیچ راهی بهتر از مکانیزم‌های تشویقی تاثیر گذار نیست.

وی با تاکید بر الگوسازی برای جوانان در زمینه علمی خاطر نشان کرد: رئیس مهندسی فرهنگستان علوم برگزاری این گونه نشست‌ها و معرفی بر‌ترین‌ها در بخش‌های مختلف به خصوص رساله‌های دکتری و همچنین تجلیل از بزرگان و دانشمندان کار بسیار ارزنده‌ای است و باید در همه دانشگاه‌ها و مراکز علمی مشابه این اقدام انجام شود.

عارف در پایان سخنان خود اشاره‌ای به تلاش‌های دکتر کاردان و دکتر داوری اردکانی کرد و افزود: اخلاق مداری، مسئولیت پذیری، تعهد و ممتاز بودن در زمینه علمی از ویژگی این دو دانشمند هستند.

مدیریت آموزش و پرورش در کشور علمی نیست

آیت الله محقق داماد، حقوقدان و استاد فلسفه از دیگر سخنرانان این مراسم معتقد بود دکتر کاردان و دکتر داوری اردکانی از حکیمان این کشور هستند.

وی یادآور شد: هر فیلسوفی حکیم نیست چرا که متصل بودن به خداوند تفاوت فیلسوف و حکیم است که به نظر من هر دو این بزرگواران به دلیل مومن، خردمند، معتقد بودن حکیم هستند.

محقق داماد خطاب به وزیر ارشاد آقای جنتی که از دیگر مهمانان مراسم بود گفت: مدیریت آموزش و پرورش یک علم و دانش است بنابراین شما را به خدا تعلیم و تربیت را علمی کنید و مسئولیت آن را به کسانی بسپارید که این موضوع را درک کرده و آموخته‌اند.

وی معتقد است متاسفانه در کشور ما مدیریت آموزش و پرورش علمی نیست که این موضوع موجب شده امروزه شاهد معضلاتی در محیط زیست و افزایش خشونت در جامعه باشیم.

مردم بیهوده کسی را بزرگ نمی‌کنند

دکتر داوری اردکانی چهره ماندگار فلسفه ایران و رئیس فرهنگستان علوم با وجود کسالت جسمی نیز دقایقی به سخنرانی پرداخت و گفت: یکی از شانس‌هایی که نصیب من شده همنشینی با اساتیدی همچون دکتر کاردان است که ظرافت کلام بسیاری داشت.

وی با تاکید بر اینکه محور این مجلس دکتر کاردان است افزود: دکتر کاردان استاد تعلیم و تربیت بود و با تاریخ، فرهنگ و روان‌شناسی و بسیاری از علوم مرتبط بود.

به گفته داوری اردکانی مردم بیهوده کسی را بزرگ نمی‌کنند و اگر از سال ۸۷ تاکنون برای استاد کاردان مجلس برگزار شده و خیابان و دانشکده‌ای به نامش نامگذاری شده، همه به دلیل استعداد او بوده که از یزد به تهران آمد، بورسیه گرفت و برای ادامه تحصیل به سوئیس رفت.

این چهره ماندگار با بیان اینکه این زبان است که باقی می‌ماند ادامه داد: دکتر کاردان با آنکه سال‌ها در خارج از ایران مشغول تحصیل بود اما اصالت زبان خود را حفظ کرد و کاملا به آن مسلط بود.

وی افزود: استاد کاردان در حوزه تعلیم و تربیت فعال بود و در کنار آن همه علوم چون جامعه‌شناسی، فرهنگ و روان‌شناسی را می‌دانست و این را از استاد خود ژان پیاژه آموخته بود که نه تنها در روان‌شناسی کودک بلکه به فرهنگ و فلسفه و علوم اجتماعی هم احاطه داشت.

کرامت متخصصان در ایران در سطح پایینی قرار دارد

در پایان مجید صفاری نیا، دبیر جایزه علمی دکتر کاردان گفت: در تحقیقی که چند سال پیش درباره مولفه‌های مهم سلامت اجتماعی داشتیم به این نتیجه رسیدیم که سطح پایین کرامت متخصصان در ایران یکی از مشکلات موجود در این حوزه است و امیدواریم با برگزاری مراسم‌هایی از این دست این مشکلات حل شود.

وی ادامه داد: مراسم بزرگداشت و قدردانی در کشور ما کم برگزار می‌شود به همین دلیل هدف ما از برگزاری این مراسم افزایش سطح کرامت فعالان و متخصصان است.

صفاری نیا با اشاره به ارسال ۱۷ پایان‌نامه و رساله دکترای علوم تربیتی و روان‌شناسی به دبیرخانه جایزه علمی دکتر کاردان گفت: این آثار همگی بدون نام و با پوشیده شدن جلد رساله‌ها به دست داوران سپرده شد تا بدون هر اسم و مشخصه‌ای آثار بررسی شوند.

به گفته وی عواملی مانند نوآوری، سطح ویرایش متن، استفاده از منابع داخلی و خارجی، نتیجه‌گیری و کاربردی بودن موضوع در داوری این آثار دخیل بودند که در ‌‌نهایت چهار رساله بر‌تر انتخاب شدند.

در پایان این مراسم با اهدای لوح تقدیر و تندیس جایزه دکتر کاردان از چهار رساله دکترای بر‌تر نیز تجلیل شد.

رتبه نخست این جایزه را دکتر مسعود کبیری برای رساله دکترای «کاربرد سنجش‌شناختی تشخیصی به منظور تعیین مهارت‌های کسب شده علوم تجربی در دانش‌آموزان پایه تحصیلی هشتم در ایران بر اساس داده‌های تیمز ۲۰۱۱» کسب کرد.

رتبه دوم و سوم را نیز دکتر عذرا شالباف برای رساله دکترای «مطالعه و تحلیل مبنای انسان‌شناسی و ارز‌شناسی آموزش از راه دور» و دکتر زهره رافضی برای رساله دکترای «طراح مدل پیش‌بینی رفتارهای شهروندی سازمانی و اتلاف‌های اجتماعی بر مبنای عوامل تشخیصی، انگیزشی و موقعیت» به دست آوردند.

همچنین رتبه چهارم اینجایزه نیز به دکتر اکبر فرجی‌ارمکی برای رساله دکترای «ارایه الگویی برای افزایش بهره‌ وری پژوهشی اعضای هیات علمی دانشگاه‌ها با مطالعه موردی دانشگاه شهید بهشتی» اختصاص یافت.

گفتنی است در این مراسم دکتر علی جنتی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، دکتر علی‌اکبر صالحی، رئیس سازمان انرژی اتمی و دکتر غلامعلی افروز، عضو شورای مرکزی سازمان نظام روان‌شناسی و جمعی دیگر از استادان و دانشجویان رشته‌های روان‌شناسی حضور داشتند.

ارسال نظر
پیشنهاد امروز