معاون آموزش ابتدایی وزیر آموزش و پرورش:
همچنان با کمبود نیروی انسانی در دوره ابتدایی مواجهیم
پوشش پیش دبستانی از ۳۳ درصد به ۳۶ درصد رسیده است که این پوشش تحصیلی نامتقارن است و در مناطق روستایی از ۲۱ درصد به ۶ درصد رسیده است که این امر نشان دهنده عدم تحقق سیاستها طی چند سال اخیر بوده است.
ایلنا: معاون آموزش ابتدایی وزیر آموزش و پرورش گفت: علیرغم ورود دبیران دوره متوسطه به دوره ابتدایی، ما همچنان با کمبود نیروی انسانی مواجه هستیم.
به گزارش ایلنا، " محمد دیمهور " معاون آموزش ابتدایی وزیر آموزش و پرورش در گردهمایی اعضای شورای معاونین و مدیران کل استانها به جایگاه آموزش ابتدایی در نظام تعلیم و تربیت اشاره کرد و افزود: در سند چشم انداز و سند تحول بنیادین اولویت بخشی به آموزش ابتدایی است.
وی بر گسترش دوره پیش دبستانی به ویژه در مناطق محروم تأکید کرد و خاطر نشان ساخت: دوره پیش دبستانی باید در حد امکان و با مشارکت بخش غیر دولتی، مبتنی بر آموزههای قرآنی، تربیت بدنی و اجتماعی، به عنوان زیر ساخت ابتدایی تعمیم یابد که این نکته در سند تحول بنیادین هم آمده است.
دیمه ور به برخی از شاخصهای آموزش ابتدایی اشاره کرد و گفت: پوشش پیش دبستانی از ۳۳ درصد به ۳۶ درصد رسیده است که این پوشش تحصیلی نامتقارن است و در مناطق روستایی از ۲۱ درصد به ۶ درصد رسیده است که این امر نشان دهنده عدم تحقق سیاستها طی چند سال اخیر بوده است.
وی با اشاره به اینکه دوره پیش دبستانی به عنوان یک دفتر مستقل، مجدداً به معاونت آموزش ابتدایی منتقل شد، افزود: امیدواریم با اولویت دادن به دوره پیش دبستانی در مناطق محروم، مرزی و دوزبانه به توسعه زیر ساخت کشور کمک کنیم.
معاون آموزش ابتدایی وزیر آموزش و پرورش به جذب مربیان پیش دبستانی بر اساس مصوبه مجلس شورای اسلامی اشاره کرد و اضافه کرد: با جذب این نیروها بخشی از نیروهای مورد نیاز در دوره دبستان تأمین میشود و به توسعه شتابنده دوره پیش دبستانی هم کمک خواهد شد.
وی با تأکید بر اینکه ۵۷.۴ درصد جمعیت دانش آموزی کشور در سال ۹۳-۹۲ معادل ۷ میلیون و ۲ هزار دانش آموز در دوره ابتدایی مشغول تحصیل هستند، افزود: ۳۳۹ هزار و ۳۵۷ همکار در دوره ابتدایی شاغلند که بیشترین حضور همکاران را در همین دوره شاهد هستیم.
دیمه ور در ادامه خاطر نشان ساخت: هنوز تعدادی از معلمان و کارکنان ابتدایی هستند که نیاز به ارتقای تحصیلات دارند که امیدواریم این نیاز با همکاری دانشگاه فرهنگیان محقق شود.
۶۲ درصد از معلمان ابتدایی، خانم هستند
معاون آموزش ابتدایی وزیر آموزش و پرورش با اشاره به اینکه ۹۲ درصد کارکنان ابتدایی، کادر آموزشی(معلم، مدیر، معلم ورزش) هستند، تصریح کرد: ۴۱ درصد کارکنان ابتدایی در مناطق روستایی و ۶۲ درصد از معلمان ابتدایی، خانمها هستند.
وی به وجود ۱۳ میلیون دانش آموز در کشور اشاره کرد و گفت: در سال ۷۸-۷۷ که ۱۸ میلیون دانش آموز در کشور تحصیل میکردند و همین تعداد معلم که هم اکنون شاغل هستند، فعالیت میکردند و این امر نشان دهنده آن است که منابع انسانی به عنوان یک اولویت جدی باید در آن بازنگری صورت گیرد.
دیمه ور به افزایش بهروری نیروی انسانی در دوره ابتدایی اشاره کرد و گفت: علی رغم ورود افراد دوره متوسطه به دوره ابتدایی ما همچنان با کمبود نیروی انسانی مواجه هستیم.
باید تعداد کلاسهای چند پایه را کاهش دهیم
معاون آموزش ابتدایی وزیر آموزش و پرورش، گفت: تراکم دانش آموزی از ۲۰ نفر در کلاس درس در سال ۸۶-۸۵، امروز به ۲۳.۴ نفر رسیده که بخش قابل توجه از این افزایش تراکم به تک نوبته کردن مدارس، اجرای ساختار جدید و اضافه شدن پایه ششم به مدارس ابتدایی مربوط است.
وی کلاسهای درس چند پایه با ارزشیابی کیفی – توصیفی، تنوع ۶۷ نوع کتاب درسی و استفاده از معلمان با مهارت کمتر را از عوامل مهم کاهش کیفیت آموزشی در این نوع کلاسها دانست و افزود: اگر بخواهیم کیفیت بخشی در فعالیتهای آموزش و پرورش تحقق پیدا کند باید تعداد کلاسهای چند پایه را کاهش دهیم.