سرپرست آموزش و پرورش:
از نقش الگویی بودن معلم غفلت کردهایم
انتقادی که در حال حاضر به نظام آموزش و پرورش میشود این است که خروجیهای مطلوبی ندارد و به نظر میرسد که ما در فرآیند آموزش و پرورش از نقش الگویی بودن معلم غفلت کردهایم.
ایلنا: سرپرست آموزش و پرورش گفت: با بیان اینکه در حال حاضر بسیاری معتقدند که خروجیهای آموزش و پرورش مطلوب نیستند، گفت: دانشگاه فرهنگیان پارکینگ آموزش و پرورش نیست و نقش این دانشگاه بسیار فراتر از آن چیزی است که تصور میشود.
به گزارش خبرنگار ایلنا، " علی اصغر فانی " در مراسم اجلاس سراسری سرپرستان پردیسها که امروز(سه شنبه) برگزار شد، گفت: در سالهای اخیر تمام وزرا در آموزش و پرورش بحثتحول را مطرح کردند، اما چون عنصر اصلی تحول که همان معلم است، تاکنون تغییر نکرده، هیچ تحولی در نظام آموزش و پرورش انجام نگرفته است.
وی یکی از ماموریتهای دانشگاه فرهنگیان را بهسازی منابع آموزش و پرورش در تربیت معلم دانست وافزود: اگرچه جذب دانشجو کار بزرگی است، اما مهمترین مسئله و موضوع اصلی، بحثبهسازی منابع است.
فانی با بیان اینکه به دنبال تبدیل مدرسین دانشگاه فرهنگیان به هیات علمی هستیم، افزود: در صدد این هستیم که یک هیات ممیزه خواست دانشگاه فرهنگیان تبیین کنیم، چرا که دانشگاه فرهنگیان، پارکینگ آموزش و پرورش نیست
به گفته وی دانشگاه فرهنگیان یک مرکز علمی تحقیقاتی است و به هیچ وجه این مرکز آموزشی پارکینگ آموزش و پرورش نیست و باید توسط افراد با صلاحیت اداره شود.
وی خاطرنشان کرد: اگر ما در کشور به دنبال تحقق سند بالادستی و همچنین تحول در نظام آموزش و پرورش هستیم، باید به دانشگاه فرهنگیان توجه ویژهای داشته باشیم، چرا که مهمترین نهاد آموزش و پرورش، دانشگاه فرهنگیان است.
فانی باتاکیدبراینکه در دانشگاه فرهنگیان نیروهایی تربیت شوند که رفتار و کردار آنها بتواند به عنوان یک الگو برای نسل آینده مطرح شود، افزود: در این میان نقش معاونت فرهنگی دانشگاه، نقشی اساسی در دانشگاه فرهنگیان است و آن چیزی که دانشگاه فرهنگیان را نسبت به بقیه دانشگاهها متمایز میکند، نقش فرهنگی است که دانشجو معلمان باید در خودشان تقویت کنند.
وی بااشاره به انتقادهای واردشده به آموزش و پرورش تصریح کرد: انتقادی که در حال حاضر به نظام آموزش و پرورش میشود این است که خروجیهای مطلوبی ندارد و به نظر میرسد که ما در فرآیند آموزش و پرورش از نقش الگویی بودن معلم غفلت کردهایم.