خبرگزاری کار ایران

سرپرست وزارت علوم:

محتوای درسی و شیوه‌های تدریس در آموزش عالی مشکل دارند

محتوای درسی و شیوه‌های تدریس در آموزش عالی مشکل دارند
کد خبر : ۱۰۶۷۵۷

کلید تمام قفل‌ها علم است و تجربه جهانی هم این را نشان داده است / معلم کلیدی برای باز کردن قفل‌هاست / مشکلات وزرات علوم به آموزش و پرورش شبیه است.

ایلنا: سرپرست وزارت علوم گفت: آموزش عالی و آموزش و پرورش دیروز، پاسخ امروز و فردا را نخواهند داد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، " جعفر توفیقی " در مراسم آغاز سال تحصیلی جدید در دانشگاه فرهنگیان که امروز برگزار شد، گفت: نیروی انسانی برای کشور سرمایه است و شکل‌گیری این سرمایه در آموزش و پرورش صورت می‌گیرد.

وی آموزش و پرورش را زیربنایی‌ترین وزارت خانه عنوان کرد و افزود: به رغم اینکه در آموزش عالی هستم اما وزارت آموزش و پرورش را زیربنایی‌ترین وزرات خانه می‌دانم.

توفیقی با اشاره به فرمایشات مقام معظم رهبری مبنی بر در اولویت قرار دادن علم اقتصاد در کشور گفت: کلید تمام قفل‌ها علم است و تجربه جهانی هم این را نشان داده است.

وی در ادامه به سند دانشگاه اسلامی و نقش جامع کشور اشاره کرد و افزود: این سند‌ها در مورد وظیفه آموزش و پرورش و آموزش عالی فرازهای خوبی دارد و تعابیر قابل توجهی همچون تربیت انسان‌های فرهیخته خردورز پرسشگر و مسئولیت‌پذیر در آن‌ها دیده می‌شود.

توفیقی با اشاره به اینکه برای رسیدن به انسانی با این ویژگی‌ها باید از آموزش و پرورش آغاز کنیم، افزود: برای رسیدن به آرمان‌ها نیاز به تحول داریم که مقدمات آن در اموزش و پرورش و آموزش عالی آغاز شده است.

وی معلم را کلیدی برای باز کردن قفل‌ها توصیف کرد و افزود: دنیا روزبه‌روز پیچیده‌تر می‌شود و پدیده جهانی شدن نیز معادلات را به هم می‌زند بنابراین شرایط پیچیده بیرونی معنایش این است که باید افرادی را تربیت کنیم که در دنیای پیچیدهٔ امروز انسانی اثربخش باشند.

توفیقی تصریح کرد: زمانی که از تهاجم فرهنگی صحبت می‌کنیم باید در نظر بگیریم که برای مقابله با آن افرادی با چه ویژگی‌هایی نیاز داریم زیرا مقابله با تهاجم فرهنگی یک سری قابلیت‌های درونی می‌خواهد.

وی ادامه داد: در این اسناد، آرمان‌های زیادی وجود دارد که معنایش این است انسان‌های جدیدی با قابلیت و ظرفیت‌های جدیدی باید تربیت شود.

توفیقی معلم، محتوای درسی و روش‌های یادگیری را سه رکن اساسی دانست و افزود: آموزش عالی و آموزش و پرورش دیروز پاسخ امروز و فردا را نخواهند داد.

وی با اشاره به اینکه شیوه تدریس پاسخگوی کشور و شرایط نوین جهانی نیست، ادامه داد: محتوای درسی و شیوه‌های تدریس در آموزش عالی نیز مشکل دارند و استاد ما با شیوه‌های سنتی تدریس می‌کنند از همین رو مشکلاتمان به آموزش و پرورش شبیه هم است.

ارسال نظر
پیشنهاد امروز