وزارت بهداشت:
نور کافی در کلاس، رغبت به درس خواندن را بیشتر میکند
تأمین آسایش بصری برای کودکان و نوآموزان از اهمیت ویژهای برخوردار است. بر این اساس نور کلاس باید به گونهای تنظیم شود که دانش آموزان و نوآموزان بتوانند تخته سیاه و تابلو را به خوبی ببینند و نور محیط باعثخیرگی چشم آنان نشود.
ایلنا: وزارت بهداشت اعلام کرد: تأمین نور کافی کلاسهای درس و محیطهای آموزشی باعثایجاد رغبت بیشتر به درس خواندن در دانش آموزان و دانشجویان میشود.
به گزارش ایلنا به نقل از پایگاه اطلاع رسانی وزارت بهداشت، جلال ملتجی کارشناس مسئول واحد بهداشت حرفهای مرکز بهداشت استان خوزستان گفت: یکی از اصول مهم در طراحی فضاهای آموزشی، تأمین آسایش بصری است که این امر با تأمین نور کافی کلاسها و محیطهای آموزشی امکانپذیر است. این مهم علاوه بر تأمین آسایش بصری دانش آموزان و دانشجویان، به ایجاد رغبت به درس خواندن در آنان نیز مؤثر است.
ملتجی ادامه داد: تأمین آسایش بصری برای کودکان و نوآموزان از اهمیت ویژهای برخوردار است. بر این اساس نور کلاس باید به گونهای تنظیم شود که دانش آموزان و نوآموزان بتوانند تخته سیاه و تابلو را به خوبی ببینند و نور محیط باعثخیرگی چشم آنان نشود.
وی افزود: بهترین نور، نور طبیعی خورشید است که از طریق پنجرهها تأمین میشود و در صورتی که تأمین نور طبیعی امکانپذیر نباشد، میتوان از نور مصنوعی استفاده کرد. منابع نور مصنوعی در غیاب نور طبیعی یا در ترکیب با آن به کار میروند.
کارشناس مسئول بهداشت حرفهای مرکز بهداشت استان خوزستان با بیان عوامل مؤثر در تأمین نور کلاسها خاطر نشان کرد: ابعاد پنجرههای نور گیر، رنگ دیوارها، رنگ و همچنین شفافیت وسایل موجود در کلاس در تأمین روشنایی و نور مورد نیاز آن مؤثر است.
ملتجی ادامه داد: حفظ سلامت چشم و قدرت بینایی، کاهش خستگی اعصاب و در نهایت اثر مطلوب در کیفیت آموزشی از جمله موارد مثبت نور مناسب در فضاهای آموزشی است. برخی اوقات با اقدامی بسیار ساده و عملی میتوان میزان روشنایی کلاسها را افزایش داد که میتوان به گردگیری به موقع لامپها و چراغها، تعویض لامپهای سوخته، استفاده از رنگهای روشن در دیوارهای کلاس و نظافت پنجرهها اشاره کرد.