معاون برنامهریزی و اشتغال استاندار البرز خطاب به مدیران استانی:
لزوم دقت نظر ظرفیتهای توسعهای استان البرز، در برنامه ششم توسعه
مسئولین دستگاههای اجرایی، موظفند کلیه اسناد فرادستی و موجود بخشی ملی و استانی را تهیه و تا تاریخ ۳۰ بهمن ماه به دبیرخانه برنامه ششم معاونت برنامه ریزی و اشتغال استان البرز ارائه دهند.
معاون برنامه ریزی و اشتغال استاندار البرز با بیان اینکه هدف اصلی برنامه ششم توسعه، کاهش نابرابری استانها و ایجاد توازن منطقهای است، گفت: مسئولین دستگاههای اجرایی از هم اکنون موظفند کلیه اسناد فرادستی و موجود بخشی، چه ملی و چه استانی را تهیه و تا تاریخ ۳۰ بهمن ماه به دبیرخانه برنامه ششم معاونت برنامه ریزی و اشتغال تحویل دهند.
به گزارش ایلنا در کرج، ذبیح الله قائمی با بیان این مطلب در چهارمین جلسه شورای برنامه ریزی و توسعه استان البرز با اشاره به آغاز تدوین برنامه ششم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی کشور از خرداد ماه سال ۹۳ بیان داشت: با توجه به نتایج آسیبشناسی برنامههای قبلی، یکی از تفاوتهای اساسی برنامه ششم توسعه با این برنامهها، توجه به استانها و مناطق است به گونهای که کاهش نابرابری استانها و ایجاد توازن منطقهای از اهداف اصلی برنامه ششم است.
قائمی تصریح کرد: با این نوع نگاه دولت و هدف گذاری انجام شده برای تدوین برنامه ششم نقش مدیران استانها بسیار مهم و اثرگذار بوده و به عبارتی برنامه ریزی پایین به بالا انجام خواهد شد و این امر فرصت مغتنمی است که در اختیار استانها قرار گرفته و ضرورت ایجاب میکند مدیران دستگاههای اجرایی استان البرز نقش خود را به دقت و بهدرستی ایفا کرده و به جهت وظیفه خطیری که در قبال استان و مردم استان دارند در تدوین برنامه ششم توسعه استان نقش آفرینی کرده تا حقوق استان البرز در همه بخشها و شاخصها و فصول و برنامهها بهدرستی لحاظ داده شود.
وی گفت: باتوجه به نتایج آسیبشناسی برنامههای قبلی یکی از تفاوتهای اساسی برنامه ششم توسعه با این برنامهها، توجه به استانها و مناطق است. به گونهای که کاهش نابرابری استانها و ایجاد توازن منطقهای از اهداف اصلی برنامه ششم است.
معاون استاندار گفت: باتوجه به این اهداف، در تدوین برنامه ششم باید نقش و جایگاه استانها به طور روشن تبیین شود و در واگذاری اختیارات به استانها و استانداران در برنامه ریزی توسعه توجه جدی شود. بدون تردید عدم توجه به این مهم پیامدهای توسعه نامتعادل و نامتوازن کشور(توسعه مرکز و عقب ماندگی پیرامون و تفاوتهای آشکار بین آنها)، عدم تعادلهای قابل تأمل در توزیع فعالیت و جمعیت در پهنه سرزمین، فشار مضاعف بر منابع طبیعی و محیط زیست و مغفول ماندن بخش عمدهای از مزیتها و توانمندیهای مناطق و ناهمگونی توسعه مناطق با مزیتهای آنها، مهاجرت نخبگان استانها و مناطق و ضعف منابع انسانی در آنها، عدم رشد فکری و ذهنی در حوزه منابع انسانی استانها ناشی از مشارکت حداقلی در فرآیند تدوین برنامهها، عدم پرورش مدیران خلاق و برنامه ریز ناشی از تمرکز گرایی و کاهش اختیارات، را در بر خواهد داشت.
وی گفت: نظام برنامه ششم استان، دارای ۴ رکن به نامهای ستاد تدوین برنامه ششم استان، شورای تلفیق برنامه ششم استان، کارگروههای تخصصی و کمیتههای کارشناسی است که مجموعا ۱۰ کارگروه تخصصی و تعداد ۲۴ کمیته کارشناسی عهده دار این مسئولیت خطیر است.
وی در ادامه، مروری بر برنامههای برنامه اول تا پنجم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران داشت و گفت: پس از پیروزی انقلاب شکوهمند اسلامی تاکنون چهار برنامه توسعه برای کشورمان تدوین و اجرا شده است و برنامه پنجم توسعه نیز در سالهای پایانی خود قرار دارد. مرور برنامههای توسعه قبلی میتواند ما را با دیدگاههای گوناگون درباره برنامه توسعه و نحوه تفکر برنامه ریزان با توجه به مقتضیات زمان آشنا سازد.
معاون برنامه ریزی و اشتغال استاندار البرز به ارکان نظام تدوین برنامه ششم توسعه در استان البرز اشاره کرد و افزود: ارکان نظام تدوین برنامه ششم توسعه در استان البرز با ستاد تدوین و شورای تلفیق در کارگروههای تخصصی، تجهیز منابع، بانوان و خانواده، تخصصی اشتغال، میراثفرهنگی و صنایع دستی و کردشگری، پژوهش و فناوری و تحول اداری، سلامت و امنیت غذایی، آمایش سرزمین و محیط زیست و توسعه پایدار، امور اجتماعی و فرهنگی، زیر بنایی و شهرسازی، اقتصادی بررسی میشود.
قائمی، وظایف ستاد تدوین برنامه ششم استان را تشریح کرد و گفت: تصویب برنامههای راهبردی بخشها و فرابخش، تصویب برنامه عملیاتی مرتبط با هر یک از موضوعات خاص، تصویب برنامههای پیشنهادی استان، تصویب منابع اعتبار مربوط به موضوعات خاص از محل اعتبارات استانی، نظارت بر فرآیند تدوین برنامه و کنترل پیشرفت آن، ایجاد هماهنگی بین سایر ارکان نظام تدوین برنامه ششم ازاهم وظایف ستاد بر شمرد.
وی تصریح کرد: اعضای کمیتههای کارشناسی ذیل کارگروههای تخصصی استان بایستی مجربترین، باصلاحیتترین و توانمندترین کارشناسان هر یک از بخشهای اقتصادی و اجتماعی باشند.
معاون برنامه ریزی و اشتغال استاندار البرز در ادامه تصریح کرد: نتایج گزارشات کمیتهها به کارگروههای تخصصی ارسال شده و کارگروههای تخصصی پس از بررسی و تصویب، آنها را به شورای تلفیق برنامه ششم توسعه استان ارسال میکنند.
وی افزود: شواری تلفیق برنامه ششم استان با توجه به گزارشات و احکام پیشنهادی کارگروهها، برنامه عملیاتی بخشها را براساس مطالعات آمایش سرزمین و اسناد توسعه استانی و پس از مشخص کردن روند گذشته و تحلیل عملکرد موجود و اولویت بندی فرصتها، چالشها، قوت و ضعفها، در حوزه استان بررسی میکند.
قائمی گفت: ستاد تدوین برنامه ششم استان، سیاستها و رهنمودهای کلان، نظام درآمد هزینه استان، خط مشیها و سیاستهای بخش را بررسی کرده و پس از تصویب به ستاد تدوین برنامه ششم وزارت کشور ارسال میکند تا براساس آنها هماهنگی لازم با ستاد تدوین برنامه ششم کشور به عمل آید.
وی در پایان تاکید کرد: مسئولین دستگاههای اجرایی از هم اکنون موظفند کلیه اسناد فرادستی و موجود بخشی، چه ملی و چه استانی را تهیه و تا تاریخ ۹۳/۱۱ / ۳۰ به دبیرخانه برنامه ششم معاونت برنامه ریزی و اشتغال تحویل دهد.