خبرگزاری کار ایران

دبیر انجمن تولید کنندگان داروهای بیوتکنولوژی ایران:

بدون حمایت از صنعت بایوتک ادامه مسیر تولید در این بخش غیر ممکن است

بدون حمایت از صنعت بایوتک  ادامه مسیر تولید در این بخش غیر ممکن است
کد خبر : ۱۴۱۰۳۴۳

دبیر انجمن تولید کنندگان و صادرکنندگان داروهای بیوتکنولوژی ایران به نمایندگی از ۵٧ عضو این انجمن تاکید کرد که بدون حمایت دولت از صنعت بایوتک ادامه مسیر تولید در این بخش غیر ممکن است.

به گزارش خبرنگار ایلنا، حسین امیرعضدی در نشست خبری که به مناسبت روز صادرات، برگزار شد، اظهار کرد: سالانه از میزان صادرات دارویی کشور که بین ٧٠ تا ٨٠ میلیون دلار است، بیش از ۶٠درصد صادرات را محصولات شرکت‌های بایوتک تشکیل می‌دهند. لذا دولت باید نگاه ویژه به محصولات بایوتک داشته باشند. تلاش در این حوزه به صورت جهادی از ٢٠سال گذشته در کشور آغاز شد و امروز این صنعت، علاوه بر تامین نیاز کشور، قابلیت صادرات نیز دارد.

امیرعضدی با طرح این سئوال که «چرا واردات واکسن انجام می شود؟» ادامه داد: تا حدود ٢۶ سال پیش، واردات دارو برای کشور مناسب بود چون علاوه بر ارز کافی، دانش داخلی نیز کمک می کرد اما امروز با توجه به مشکلات ارزی، تولیدکنندگان داخلی می‌توانند نیازهای دارویی کشور را تامین کنند.

وی افزود: در انجمن، ٧ عضو داریم که از این تولیدکنندگان، ۵ عضو، واکسن‌های انسانی و ٢ عضو نیز تولیدکننده واکسن دامی هستند.

دبیر انجمن تولید کنندگان داروهای بیوتکنولوژی ایران در ارتباط با مسئولیت‌های اجتماعی انجمن گفت: در هیات مدیره انجمن تصمیم گرفتیم این مسئولیت را به این گونه تعریف کنیم که از افراد نخبه در این صنعت در برخورد با سازمان‌های دولتی حمایت کنیم. زمانی که یک انجمن با سازمان‌های دولتی در ارتباط باشد از طرف ۵٧ عضو منافع صنف را مطرح می‌کند و صدای واحدی خواهد بود که از کل مجموعه دفاع خواهد کرد.

محدود کردن تولیدکننده، سیاست اشتباه است

وی گفت که در انجمن، اهدا یک جایزه در بهمن ماه سال جاری با عنوان «ایران بایو» تعریف شده است که اطلاعات تکمیلی آن طی فراخوانی اعلام خواهد شد.

امیرعضدی تاکید کرد: به زودی  با اضافه شدن حدود ٣۵ داروی جدید به مرز تولید ۵٠ محصول داروی داخلی که در جهان نیز تولید می‌شود، خواهیم رسید. آنچه از آمار کمیته صادرات داریم در حال حاضر به حدود ۴٠ کشور صادرات انجام می‌شود. این انجمن به عنوان زیرمجموعه اتاق بازرگانی که پارلمان بخش خصوصی محسوب می‌شود، خدماتی در زمینه  تجهیزات پزشکی، آزمایشگاهی، پلاسما، واکسن های انسانی و دامی و صنایع جانبی ارائه می‌دهد.

امیرعضدی تصریح کرد: بدون حمایت از صنعت بایوتک  ادامه مسیر تولید در این بخش غیر ممکن است ضمن آنکه تقویت بخش بیوتکنولوژی دارویی برای نظام دارویی و سلامت کشور ارزش افزوده به همراه دارد.

دبیر انجمن تولید کنندگان و صادرکنندگان داروهای بیوتکنولوژی ایران خطاب به مسئولان ذیربط گفت: این سیاست اشتباهی است که دولت تامین‌کننده‌ها را محدود نگه دارد که قبل از صادرات، اول نیازهای کشور را تامین کنند چراکه صادرات دارو، پروسه بلندمدت است که تا بیاید شناخته و قابل اعتماد شود، چندین سال طول می‌کشد.

حمایت دولت، حداقل توقع تولیدکنندگان صنعت بیوتکنولوژی

محمد امین قبادی عضو هیات مدیره انجمن تولیدکنندگان و صادرکنندگان محصولات بیوتکنولوژی کشور در ادامه این نشست خبری در خصوص مشکلات واکسن سازان عضو این انجمن گفت: شرکت‌های عضو این انجمن در شیوع کووید ١٩ در کنار وزارت بهداشت قرار گرفتند. اکثر شرکت‌های واکسن ساز که پیش‌قدم شدند جزو بخش خصوصی بودند با دیدگاه مسئولیت اجتماعی فعالیت کردند و البته بابت این همراهی، متضرر شدند و بسیاری از شرکت‌ها که واکسن تولید کردند، واکسن‌هایشان بلااستفاده در انبارها تاریخ گذشته شد. این شرکت‌های زخم خورده، بعد از کرونا همچنان به کار خود ادامه می‌دهند.

وی به واکسیناسیون همگانی کشور اشاره کرد و گفت: از بین ٣٢واکسن درخواستی کشور، صنعت بیوتکنولوژی دارویی کشور، افتخار دارد ٢٠ نوع از این واکسن‌ها را تولید می‌کند و مابقی واکسن‌ها از خارج تامین می‌شود که توام با خروج ارز خواهد بود.  

این داروساز با عنوان اینکه در حوزه واکسن آنفلوانزا، واردات واکسن‌های خارجی به نمونه داخلی این محصول آسیب زد، گفت: شاید تنها مزیت کرونا، نشان دادن اهمیت واکسن و دانش و پتانسیل تولید آن بود و تلنگری شد که از صنعت واکسن سازی باید حمایت کرد اما این تلنگر، کارساز نبود.

قبادی از دو واکسن استراتژیک سرطان دهانه رحم (HPV) و آنفلونزا که هر دو در شرکت های عضو انجمن بومی سازی شده است یاد کرد و گفت: این واکسن‌ها در حال حاضر در بازار وجود دارد اما همچنان مسیر واردات برای واکسن های مشابه خارجی ادامه دارد و سازمان غذا و دارو به تخصیص ارز به واردات محصولات مشابه دارای تولید داخل ادامه می دهد.

در تامین واکسن HPV، اولویت با پیشگیری از سرطان دهانه رحم است

وی با تاکید بر اینکه وزارت بهداشت و درمان باید دو سیاست متفاوت برای پیشگیری از سرطان دهانه رحم و زگیل تناسلی را مشخص شود، توضیح داد: اولویت تصمیمات کلان کشوری در حوزه واردات باید بعد از تامین شیرخشک و واکسنHPV، واکسن زگیل تناسلی باشد اما تصمیم سیاستگذاران برعکس است و اولویت شیرخشک در آخر قرار گرفته است که مشکلات اخیر را ایجاد کرده است. 

قبادی با عنوان اینکه ارز بری واکسن HPV وارداتی ۳۵ یورو و واکسن تولید داخل ۸ یورو است، افزود: استواکسن پاپیلوما ویروس (HPV) انواع مختلفی دارد، در جهان واکسن دو ظرفیتی برای سرطان دهانه رحم و واکسن با ظرفیت های بالاتر برای زگیل های پوستی مورد استفاده قرار می گیرد. با توجه به رفتار اجتماعی در کشور ما اولویت وزارت بهداشت باید پیشگیری از سرطان دهانه رحم باشد. با همت متخصصان ایرانی واکسن دو ظرفیتی در حال حاضر با ارز بری بسیار کم در کشور تولید می گردد و در دسترس عموم قرار دارد. با این وجود وزارت بهداشت همچنان نسبت به مجوز واردات واکسن های HPV با ظرفیت ۴ و ٩ اقدام می‌کند که هر دوز این واکسن ها بین ٣۵ تا ١٠٠ یورو ارز بری برای کشور به همراه دارد. مصرف ارز برای کالایی که مشابه آن در کشور تولید می شود نه از منظر سیاست های کلی نظام سلامت مورد تایید است و نه از منظر سیاست های اقتصاد مقاومتی. بهتر است وزارت بهداشت ارز واردات این دسته کالا ها را به کالاهای سلامت محور دیگری مانند شیرخشک که دچار کمبود کشوری هستند اختصاص دهد. البته تولیدکنندگان داخلی فناوری تولید واکسن های ۴ و ٩ ظرفیتی را نیز تکمیل کرده اند و تا سال آینده دو تولیدکننده نسبت به عرضه واکسن ۴ ظرفیتی به بازار اقدام می‌کنند.  

این داروساز رویکرد انجمن در خصوص واردات محدودیت است و نه ممنوعیت ما معتقدیم سهمیه وارداتی داروهای دارای تولید مشابه داخلی نباید بیشتر از ده درصد باشد چرا که تولیدکنندگان داخلی توان تامین بازار به میزان لازم و کیفیت مناسب را دارند. لذا بهتر است ارز واردات در بخش های دیگر کالاهای سلامت محور صرف شود.

قبادی در خصوص قیمت گذاری دستوری داروها نیز افزود: قیمت گذاری داروها در انحصار وزارت بهداشت است و این موضوع در زمینه خرید واکسن ها توسط وزارت بهداشت کاملا مصداق تضاد منافع است چرا که در این مورد خریدار و قیمت گذار یکسان است و بدیهی است قیمت گذار بر اساس بودجه خود نسبت به قیمت گذاری این واکسن ها اقدام می‌کند. لذا ضروری است ساز و کاری پیش بینی شود که این تضاد منافع سبب تضییع حقوق تولیدکنندگان نگردد.

ارزبری واکسن آنفلوآنزای وارداتی شش برابر واکسن تولید داخل است

عضو هیات مدیره انجمن محصولات بیوتکنولوژی پزشکی با اشاره به اینکه ارزبری واکسن آنفلوآنزای تولید داخل ۱ تا ۱/۵ یورو و واکسن وارداتی ۶ یورو است، تصریح کرد: واکسن ۹ ظرفیتی HPV یک کالای لوکس است و در حال حاضر توان تولید ٣ میلیون دوز واکسن HPV را داریم اما متاسفانه با آغاز تولید این واکسن، واردات واکسن HPV به کشور افزایش پیدا کرده است.

عضو هیات مدیره انجمن صادرکنندگان و تولیدکنندگان محصولات بیوتکنولوژی ایران، اظهار داشت: سال‌ها اقدامات در حوزه تولید واکسن فراوان بوده است، اما توسعه این حوزه نیازی جدی به حمایت‌های دولت دارد. در این راستا، اخیرا رویکرد انستیتو پاستور نسبت به واکسن آنفلوآنزای داخلی بهتر شده است اما داروخانه ۱۳ آبان و هلال احمر، کماکان تمایلی به خرید واکسن آنفلوآنزای داخلی ندارند. 

انتهای پیام/
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز