خبرگزاری کار ایران

عضو انجمن بیوتکنولوژی دارویی ایران:

دستگاه‌های دولتی تمایلی به خرید واکسن ایرانی ندارند

دستگاه‌های دولتی تمایلی به خرید واکسن ایرانی ندارند
کد خبر : ۱۳۹۸۳۶۲

مدیر عامل شرکت نیواد فارمد تولید کننده واکسن آنفولانزای نو ترکیب فلوگارد گفت: واکسن آنفولانزای فلوگارد تولید داخل که ایران بعد از آمریکا دومین تولید کننده این واکسن نو ترکیب است با بی‌مهری دستگاه‌های دولتی روبروست.

به گزارش ایلنا، محمدامین قبادی با گلایه از عدم حمایت دستگاه‌های دولتی از تولید واکسن داخلی اظهار کرد: واکسن آنفولانزای تولید داخل به نام تجاری فلوگارد واکسن چهار ظرفیتی است که از سه سال پیش با تائیدیه وزارت بهداشت وارد بازار شد که با توجه به نوع تکنولوژی ساخت این واکسن ایران بعد از امریکا دومین تولید کننده واکسن انفولانزای نوترکیب در دنیاست.

قبادی افزود: متاسفانه به دلیل واردات واکسن آنفولانزای خارجی این واکسن با بی اقبالی روبرو شده و در دو سال گذشته به دلیل واردات، حدود ۳۰۰ میلیارد تومان خسارت  بواسطه امحاء این واکسنها بر شرکت تولید کننده وارد شده است. 

قبادی گفت: میزان نیاز تولید داخل حدود ۲۵۰۰ دوز است که در حال حاضر ۱۰۰۰ دوز واکسن داخلی تولید شده در انبار نگهداری می‌شود که وزارت بهداشت برای امسال تنها یک چهارم این میزان را خریداری کرده است.

این پزشک تصریح کرد: عدم حمایت‌ها موجب خسارت زیادی به شرکت تولید کننده شده است و متاسفانه در  مراکزی چون انیستیتو پاستور، حلال احمر، انجمن بیماران خاص خبری از واکسن ایرانی نیست و این مراکز واکسنهای وارداتی را به مراجعه کنندگان  تزریق می کنند.  

وی ادامه داد: میزان واردات واکسن آنفولانزا امسال ۲۰۰۰ دوز بوده که با توجه به واردات انجام شده و عدم خرید ارگان‌های دولتی از واکسن داخل، این واکسنها اقبالی برای فروش نخواهد داشت.

دو میلیون دوز واکسن آنفلوآنزای خارجی رقیب سرسخت واکسن وطنی

دبیر انجمن داروسازان تهران با عنوان اینکه ایران پس از آمریکا دومین کشور موفق دنیا از نظر تولید واکسن نوترکیب آنفلوآنزا است، تصریح کرد: واکسن چهار ظرفیتی فلوگارد، همه کارآزمایی‌های بالینی را با موفقیت گذرانده است، تائیدیه وزارت بهداشت، پزشکان و متخصصان مختلف را دارد و امسال سومین سال تولید و مصرف آن در کشور است.

وی تاکید کرد: متخصصان کشور، واکسن ۶۵ دلاری را با قیمت کمتر از پنج دلار تولید و عرضه کرده‌اند اما متاسفانه حمایت لازم از این محصول ارزشمند توسط ارگان‌های داخلی و مجموعه‌های مصرف‌کننده صورت نمی‌گیرد.

قبادی گفت: امسال بنابر درخواست وزارت بهداشت، یک میلیون دوز واکسن آنفلوآنزای داخلی تولید شده که فقط یک‌ چهارم آن توسط وزارت بهداشت خریده شده است. همزمان مجوز واردات بیش از دو میلیون دوز واکسن آنفلوآنزای خارجی صادر شده و به‌ زودی توزیع می‌شود.

این محقق داروساز یادآور شد: سال گذشته به‌ دلیل بی‌توجهی به واکسن تولید داخلی، حدود نیمی از واکسن‌های تولید شده به ارزش ۱۷۰ میلیارد تومان بدون استفاده ماند و امحاء شد.

در تولید واکسن آنفلوآنزا مشکل نداریم

قبادی در ارتباط با واکسن آنفلوآنزا گفت: کشورمان طی سنوات گذشته در اولویت دریافت این واکسن نبود. چند سال گذشته بعد از بازگشت حجاج، آنفلوآنزا شیوع پیدا کرد. به دلیل نبود تولید داخل، واکسن به سختی وارد شد. اما امروز واکسن داخلی آنفلوآنزا با کیفیت برابر خارجی، توزیع شده و در داروخانه‌ها در دسترس مردم است. 

وی با اشاره به شعار داروسازان، گفت: دارو با «کیفیت مناسب» و «قیمت مناسب» در «زمان مناسب» باید در دسترس بیمار باشد و این سه مورد محقق نمی‌شود مگر اینکه تولید داخل، حمایت شود.

این داروساز به میزان تولید این واکسن اشاره کرد و گفت: نیاز کشور حدود ٢/۵ میلیون دز واکسن است. توان تولید ٣ میلیون دز را به راحتی داریم حتی تا ١٠ میلیون دز امکان افزایش واکسن وجود دارد ولی چون مجوز ورود واکسن خارجی صادر می‌شود منجر به امحاء واکسن می‌شود. این تجربه در سنوات گذشته منجر به برگشت بخشی از واکسن آنفلوآنزا در بازار شد و عدم اقبال به برند داخلی به تولید کننده آسیب زد.

وی گفت: امسال یک میلیون دز آماده شد و امیدواریم کمبودی در واکسن آنفلوآنزا پیش نیابد و آمادگی داریم به صورت اورژانسی افزایش ظرفیت هم داشته باشیم.

وی از استفاده انیستیتوپاستور در استفاده از واکسن های خارجی گلایه کرد و گفت: حدود ٨ کشور انستیتوپاستور دارند و یکی از افتخارات ایران داشتن انستیتوپاستور است ولی ظاهراً در استفاده از واکسن و خریداری از پخش دارو، ریشه فرانسوی خود را به ایرانی بودن ترجیح می‌دهد و متاسفانه قدیمی ترین مرکز واکسیناسیون کشور به برند خارجی اطمینان بیشتری دارد.

انتهای پیام/
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز