معاون وزیر آموزش و پرورش:
تا پایان سال جاری مجموع کلاسهای درس تحویلی به ۱۴ هزار و ۹۰۰ باب می رسد/ لزوم مشارکت خیران برای برچیدن چهار هزار مدرسه سنگی کشور
معاون وزیر آموزش و پرورش و رئیس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور با اشاره به کاهش ۱۰۵درصدی مدارس فرسوده، گفت: چهار هزار مدرسه سنگی در کشور وجود دارد که برای ساخت مدارس جایگزین به مشارکت خیران و گروه های جهادی نیاز داریم.
به گزارش ایلنا از البرز، مهراله رخشانیمهر در حاشیه گردهمایی رؤسای مجمع خیرین مدرسه ساز کشور در کرج، میزان جمعیت دانش آموزی این مدارس را بین پنج تا ۱۵ نفر اعلام کرد و گفت: در این مدارس بیشترین نگرانی ما بابت تامین فضای آموزشی مناسب در مناطق محروم و صعب العبور است.
وی افزود: بخشی از ساماندهی این کار را از طریق اعتبارات محرومیت زدایی با مشارکت قرار گاه امام حسن مجتبی (ع) در حال انجام است و از طرفی در حال رایزنی با خیران برای حل مشکلات کلاسهای درس مدارس سنگی در مناطق عشایری هستیم.
وی یادآورشد: اکنون تعداد بخاریهای نفتی مدارس به کمتر از سه درصد و مدارس نیازمند تخریب و بازسای به زیر ۲۰ درصد رسیده است ضمن آنکه مدارس خشتی و گلی دیگر در کشور وجود ندارند، اما مدارس سنگی مشکل امروز حوزه نوسازی هستند.
وی عنوان کرد: هرچند که اعتبارات نوسازی مدارس افزایش یافته اما با توجه به واقعیت جامعه در خصوص افزایش قیمت ها کافی نیست لذا نیاز به افزایش سطح مشارکت مردم داریم.
رئیس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور ادامه داد: رفع کمبود فضای آموزشی در استان هایی که مشکل دارند به هزینه بیشتری نیاز دارد.
وی با بیان اینکه ۳۰ درصد مدارس یا به طور کامل خیرساز و یا با مشارکت دولت و خیرین ساخته شده است، افزود: برای افزایش تعداد خیرین به فرهنگ مشارکت، همدلی و همراهی نیازمند هستیم و به همین دلیل طرح آجر به آجر طراحی شد تا همه مردم بتوانند در این راه خداپسندانه مشارکت کنند.
رخشانی مهر به همراهی ۳۰ هزار خیرمدرسه ساز در کشور اشاره کرد و گفت : با تلاش خیرین و تخصیص اعتبار، میزان مدارس فرسوده کشور که سال ها ۳۰ درصد بود، اکنون به ۱۰.۵ درصد کاهش یافته است.
وی تاکید کرد: در مهر ماه سال جاری ، قریب به ۹ هزار و ۴۵۰ کلاس درس با زیربنای ۱.۵ میلیون مترمربع تحویل آموزش و پرورش شد که خیرین در ساخت آن ها نقش مهمی داشتند و تا پایان سال جاری نیز مجموع کلاسهای درس تحویلی به ۱۴ هزار و ۹۰۰ باب خواهد رسید.
وی با اشاره به آثار و برکات مشارکت عمومی در امر مدرسه سازی گفت : این حرکت ارزشمند سرآغازی برای فرهنگ سازی در جامعه است؛ مدرسه سازی هدف نیست، بلکه یک وسیله برای آموزش و ارتقای سطح فرهنگی جامعه است.