عضو هیات علمی گروه دین و فلسفه دانشگاه خوارزمی:
بررسی و موشکافی «عرفانهای نوظهور معنوی» ما را به خودشناسی دینی نزدیکتر میکند
زندگی " من " معنا نخواهد داشت مگر اینکه " دیگری " که همان جریانهای رقیب است در کار باشد.
ایلنا: گفتگو با کسانی که تعریف جداگانهای دارند و به سنت دیگری متعهد هستند ما را نسبت به خودمان بیناتر و داناتر میکند و رضایت بیشتری به ما میدهد، از این روی با جریانات نو ظهور میتوانیم آموختههای خودمان را تقویت کنیم.
به گزارش ایلنا در کرج، عضو هیات علمی گروه دین و فلسفه دانشگاه خوارزمی با بیان این مطلب در اولین نشست از سلسله نشستهای «من، دیگری، معنا» با موضوع تحلیل پدیدههای نوظهور معنوی که در سالن شماره یک دانشکده علوم دانشگاه خوارزمی برگزار شد افزود: شیوههای برخورد با پدیدههای نوظهور متفاوت است در برخی مواقع این برخورد شکل دفاعی دارد، به طوری که در مباحثحق و باطل بودن این دیدگاهها بررسی میشود، که بهترین داوری در این خصوص نیازمند آشنایی و تحلیل درست است.
رسول رسولیپور تحلیل توصیفی پدیدههای نوظهور عرفانی را از دیگر شیوههای برخورد دانست و خاطر نشان کرد: در شیوههای توصیفی، معنا، آموزهها و نتایج این پدیدههای نوظهور بررسی و تحلیل میشود.
این استاد دانشگاه ابراز داشت: شیوهٔ برخورد دیگری که میتوان استفاده نمود با این پیش فرض است که شناخت من از سنت و دین و فرهنگ خود شناخت دقیق و درستی نیست و منوط به شناخت سنتها و ادیان دیگر است و زندگی «من» معنا نخواهد داشت مگر اینکه «دیگری» که همان جریانهای رقیب است در کار باشد.
رسولیپور در ادامه بر لزوم پالایش، کنکاش و به روز نمودن سنتهای خود در راستای یافتن امتیازات و نقاط قوت این سنتها و دین تأکید کرد و یادآور شد: زمانی که رقیبها را نشناخته و حصاری کشیده شود و فقط مطالعات اسلامی داشت، باعثخودرضایتی در این موضوع میشود و نمیدانیم در جهان اطراف چه میگذرد و دین ما چه امتیازاتی دارد؛ برای اینکه با افتخار در خصوص امتیازات و برتریهای مکتب و دین خود صحبت کنیم نیازمند پالایش، کنکاش و بهروز کردن سنتها هستیم و این جز با بررسی و تحلیل سنتهای دیگر محقق نخواهد شد.
وی به ضرورت شناخت سنتهای دیگر پرداخت و گفت: گفتگو با کسانی که تعریف جداگانهای دارند و به سنت دیگری متعهد هستند ما را نسبت به خودمان بیناتر و داناتر میکند و رضایت بیشتری به ما میدهد و با جریانات نوظهور میتوانیم آموختههای خودمان را تقویت کنیم.
عضو هیات علمی گروه دین و فلسفه دانشگاه خوارزمی گفت: با بررسی تفاوت سنتهای «من» با پدیدههای نوظهور معنوی، این «من» شناختهتر میشود و از این تعامل سنت «من» با پدیدههای «دیگری» چیزی حاصل میشود که آن «معنا» است و شناخت خود از طریق دیگری است و از این طریق معنابخشی صورت خواهد گرفت.
وی با اشاره به داستان حضرت ابراهیم(ع) به تقدس «دیگری» و حرمت «دیگری» را نگه داشتن اشاره کرد و گفت: داستان اطعام میهمانان از سوی حضرت ابراهیم و پذیرایی ویژه از آنها که افرادی غریبه محسوب میشدند و آن پیامبر خدا اطلاعی از فرشته بودن آنها نداشت، خود بهترین دلیل برای حرمت نگه داشتن «دیگری» میتواند باشد.
وی گفت: انسانها میتوانند خودشان به زندگی خود «معنا» دهند؛ چراکه خداوند در ارتباط با «دیگری» سنتی وضع کرده است، اگر این امتیاز کشف شود زندگی معنوی خواهد شد.
رسولیپور با بیان اینکه زندگی معنوی زمانی که با اجتماع، دیگری و جمع ارتباط برقرار شود قابل دستیابی است، افزود: یک شخصیت ایزوله، منزوی و جدا از جامعه نمیتواند معنوی باشد و انسان طبیعتاً نمیتواند جدا زندگی کند و این خلاف طبیعت است و نمیتوان منتظر ماند که کسی به زندگی ما معنا دهد بلکه با تعامل با دیگری و اجتماع این موضوع محقق خواهد شد.
وی در ادامه بیان کرد: معنویت، دین، فرهنگ و من شخصی وجود ندارد و به تعبیر مارتین بوبر در سنت الهی، «این من» وابستگی تام دارد به توی خدا و در سنت نگاه اجتماعی و افراد، «من» در ارتباط با «دیگری» است و اگر تویی نباشد «من» معنا ندارد.
این استاد دانشگاه در پایان افزود: انگارهٔ برخی روشنفکران که دین و ایمان را یک امر شخصی میدانند به همراه اشکالاتی است. دین و ایمان باید حتماً در ارتباط با «دیگری» معنی پیدا کند چراکه ایمان، حس امنیت است و مومن کسی است که این حس را دارد و امنیت بخشی میکند و امنیت بدین معنی است که در تعامل با افراد در سلام و صلح هستی و مشکلی نخواهی داشت.
گفتنی ست، این نشست با پرسش و پاسخ دانشجویان پایان یافت و جلسات بعدی این سلسله نشستها با موضوع تحلیل پدیدههای نوظهور معنوی روزهای سه شنبه هر هفته تا اوایل دی ماه ادامه خواهد داشت.