خبرگزاری کار ایران

یک مقام کارگری در استان گلستان:

افزایش قیمت بنزین در مزد سال آینده کارگران محاسبه شود

افزایش قیمت بنزین در مزد سال آینده کارگران محاسبه شود
کد خبر : ۱۴۸۷۶۸

چکیده: در شرایطی که دولت برای فروش کالای خودش صحبت از نرخ جهانی کالا می‌کند، باید بپذیرد که واقعی شدن قیمت‌ها تنها زمانی معقول خواهد بود که قیمت نیروی کار را نیز با نرخ جهانی هماهنگ کند

دبیر خانه کارگر استان گلستان معتقد است اگر مبنای تعیین نرخ بنزین «فوب خلیج فارس» است، دستمزد کارگران نیز باید بر اساس نرخ جهانی تعیین شود.

«هادی رضا‌زاده» در این باره به ایلنا گفت: اخیرا اظهاراتی از جانب مسئولان دولتی درباره نزدیک شدن قیمت بنزین به فوب خلیج فارس در مرحله دوم هدفمندی یارانه‌ها منتشر شده است.

او با اشاره به فرارسیدن زمان تعیین نرخ مزد کارگران برای سال ۹۳ که زمان آغاز اجرای مرحله دوم هدفمندی یارانه‌هاست، گفت: در شرایطی که دولت برای فروش کالای خودش صحبت از نرخ جهانی کالا می‌کند، باید بپذیرد که واقعی شدن قیمت‌ها تنها زمانی معقول خواهد بود که قیمت نیروی کار را نیز با نرخ جهانی هماهنگ کند.

این فعال کارگری افزود: این ایده دائما از جانب برخی اقتصاددانان و مسئولان دولتی تکرار می‌شود که قیمت سوخت و بنزین باید بر اساس فوب خلیج فارس محاسبه شود. اما این اقتصاددانان هشدار نمی‌دهند که در صورت تحقق این موضوع بدون واقعی ساختن قیمت نیروی کار و وجود بیمه‌های اجتماعی نیرومند و حمایت‌گر، از دو جهت به بخش مزدبگیر اجتماع و به ویژه کارگران ضربه وارد می‌شود.

رضازاده مهم‌ترین ضربه ناشی از اجرای اینچنینی مرحله دوم هدفمندی یارانه‌ها را متوجه تولیدکنندگان و صنعتگران دانست که پس از گران شدن بنزین هزینه جابجایی و توزیع مواد اولیه و کالای نهایی‌شان افزایش می‌یابد.

او راه حل تجربه شده از اجرای مرحله اول هدقمندی یارانه‌ها را را موید این واقعیت دانست که با افزایش هزینه تولید، تولیدکنندگان نیز قیمت کالای شان را افزایش می‌دهند و کارگران به عنوان مصرف کنندگان این محصولات با دستمزد غیرواقعی، باید نرخ کالاهای مصرفی‌شان را با نرخ جهانی پرداخت کنند.

این فعال کارگری با تاکید بر رابطه مستقیم افزایش قیمت سوخت در سایر کالاها گفت: چطور ممکن است با تجربه سال‌های اخیز همچنان مدعی بود که افزایش قیمت سوخت تاثیر چندانی در افزایش قیمت مسکن، کرایه خودرو‌ها، قیمت انواع محصولات تولیدی و حتی آموزش و پرورش ندارد.

به گفته دبیر خانه کارگر استان گلستان. فوب خلیج فارس در کشوری مثل ایران که اختیار و انحصار فروش نفت و دلار در دست دولت است، نباید مبنا قرار گیرد و کسانی که در آستانه اجرای فاز دوم هدفمند کردن یارانه‌ها به دولت اینگونه مشاوره می‌دهند و معتقدند افزایش قیمت حاملهای انرژی، تاثیر چندانی در افزایش تورم ندارد، هیچ نگرانی از بابت ضربه‌ دیگری که به جامعه مزدبگیر وارد خواهد شد ندارند.

ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز