خبرگزاری کار ایران

رییس اتحادیه لوازم خانگی در گفت‌وگو با ایلنا:

سه دلیل کاهش تقاضا برای خرید لوازم خانگی/ بانک‌ها بجای دادن کارت هدیه از تولید حمایت کنند/ گران‌ترین ماشین لباسشویی؛ ۲۴ میلیون تومان

سه دلیل کاهش تقاضا برای خرید لوازم خانگی/ بانک‌ها بجای دادن کارت هدیه از تولید حمایت کنند/ گران‌ترین ماشین لباسشویی؛ ۲۴ میلیون تومان
کد خبر : ۹۶۸۸۷۲

رئیس اتحادیه لوازم خانگی اظهار داشت: مثلا در 3 سال گذشته افراد می‌توانستند با 200 و 300 هزارتومان تا 4 میلیون تومان ماشین لباس‌شویی خریداری کنند و اکنون این رقم به 6 میلیون تا 24 میلیون تومان رسیده است.

اکبر پازوکی در گفت‌وگو با ایلنا در رابطه پرداخت تسهیلات برای خرید لوازم خانگی اظهار داشت: ابتدا لازم است این موضوع را در نظر بگیریم که وام از طریق اتحادیه پرداخت نمی‌شود و بانک‌ها موظف به پرداخت آن هستند به همین جهت مشخص نیست وامی پرداخت شده است یا خیر!

وی ادامه داد: در حال حاضر تقریبا همه بازارهای طلا، مسکن، لبنیات و .....این گرانی را درک می‌کنند، بنابراین نمی‌توان گرانی‌ها را تنها به یک دلیل و یک صنف تعمیم داد. مثلا در 3 سال گذشته افراد می‌توانستند با 200 و 300 هزارتومان تا 4 میلیون تومان ماشین لباس‌شویی خریداری کنند و اکنون این رقم به 6 میلیون تا 24 میلیون تومان رسیده است. در میان این اقلام گرانترین ماشین لباش شویی موجود در بازار 24 میلیون تومان و ارزانترین آن 6 میلیون تومان است. 

وی با اشاره به اینکه چند دلیل رویه بازار را مشخص نمی‌کند، ادامه داد: اولا اعتقادات افراد جامعه موجب شده که در ماه‌های محرم و صفر خرید نکنند، به همین دلیل تقاضا کمتر است. دوم اینکه خوشبختانه با رشد تولید توانسته‌ایم بخش اعظمی از بازار را اشباع کنیم البته نه به صورت 100 درصد بلکه 70درصد آن را پوشش می‌دهد که منجر به کاهش خریدهای اضافی شده است. در نهایت نکته سوم آنکه مردم برای خرید دیگر ولع ندارند، چراکه جنس به اندازه کافی وجود دارد.

رئیس اتحادیه لوازم خانگی ادامه داد: ما از سال 96 تحریم هستیم و این تحریم‌ها نسبت به سال‌های گذشته چندین برابر شده است، در این شرایط یک کاسب اگر تا یک حدی سود نداشته باشد در این بازار پر التهاب نمی‌ماند و ترجیح می‌دهد، سرمایه خود را در بانک‌ها سپرده‌گذاری کند تا حداقل بهره 18 درصد بگیرد و با فرض سرمایه یک میلیارد تومان و سود 18 درصد، ماهانه 18 میلیون تومان سود دریافت می‌کند.

پازوکی با اشاره به اینکه سازمان امور مالیاتی نرخ معینی را برای فروشندگان در نظر گرفته است، در این زمینه توضیح داد: صنف لوازم خانگی خود نیز یک مصرف کننده است، کالایی را خریداری می‌کند و نرخی که از طرف سازمان مالیاتی برای آن تعریف شده باید بر روی اجناس قرار بگیرد و اجناس به فروش برسند. به همین جهت برای کندوکاو این موضوع ابتدا باید به سراغ تولیدکنندگان رفت و این سوال را مورد پرسش قرار داد؛ این محصولی که تولید کرده‌اید، می‌خواهید به بنکدار یا مغازه تک فروش تحویل دهید، به چه قیمت فروخته می‌شود؟ آیا شما در یک ماه تا یک سال گذشته افزایش قیمت داشته‌اید؟ در صورتی که جواب مثبت داشته باشد این استدلال را دارد که فولاد، مواد پلاستیک، پتروشمی، رنگ و تمامی قطعات اولیه ساخت یک محصول را به قیمت روز خریداری می‌کنیم.

وی  ادامه داد: این استدلال پر بیراه هم نیست زیرا برای وارد کردن قطعه‌ی از خارج از کشور که توان تولید آن در کشور وجود ندارد باید ارز را نیز به روز خریداری کرد. قاعده قیمت‌گذاری نیز باز است ما در صورتی که می‌خواهیم یک قیمت ثابت، رقابت سالم و یک بازار بدون حاشیه اعم از تولیدکننده، فروشنده و خریدار داشته باشیم ابتدا باید بدانیم منبع و ماخذ تولید کجاست؟

رئیس اتحادیه لوازم خانگی اضافه کرد: ما باید در عرصه تولید کاری کنیم، به جای اینکه بانک‌ها کارت اعتباری صادر کنند و به کارمندان دولت هدیه دهند، همین مبلغ را با سود ناچیز در اختیار تولیدکننده قرار دهند و صفر تا صد کالا تولیدی باشد. اگر دولت به کمک تولید بیاید و مواد اولیه و ارز مورد نیاز را در اختیار تولیدکننده قرار دهد کارگر بیکار نمی‌شود، مغازه‌ها کالای قاچاق نمی‌فروشند که خوشبختانه در صنوف ما وجود ندارد.

انتهای پیام/
ارسال نظر
پیشنهاد امروز