معاون وزیر اقتصاد مطرح کرد:
هدف دولت انتفاع مردم است، نه تامین کسری بودجه
معاون امور بانکی، بیمه و شرکتهای دولتی در جلسه شورای اطلاع رسانی وزارت امور اقتصادی و دارایی بر مشارکت روابط عمومی های بانکها، بیمهها و سازمانهای تابعه وزارتخانه و ادارات کل امور اقتصادی و دارایی استانها با استفاده از ابزارهای مختلف اطلاع رسانی در آگاهی بخشی به مردم سراسر کشور در خصوص صندوقهای سرمایهگذاری قابل معامله ETF تاکید کرد.
به گزارش ایلنا و به نقل از وزارت اقتصادی و دارایی ایران، عباس معمارنژاد در این نشست که با حضور رئیس و معاونان مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت اقتصاد، مدیران روابط عمومی بانکها، بیمه ها و سازمان های تابعه این وزارتخانه برگزار شد، اظهار داشت: دولت در این طرح با هدف مردمی کردن اقتصاد، باقیمانده سهام خود در بانکها، بیمهها، پالایشگاهها، فولاد و خودروسازی را در قالب صندوقهای سرمایهگذاری قابل معامله etf به مردم واگذار می نماید.
وی با بیان اینکه اگر دولت قصد تامین کسری بودجه خود از طریق این واگذاریها را داشت از روشهای بلوکی با ۲۰ درصد افزایش قیمت مندرج در تابلوی بورس و یا عرضه تدریجی سهام در بازار بورس استفاده میکرد، تاکید کرد: دولت با هدف انتفاع همه مردم از این سهام، عرضه آن به صورت صندوق های سرمایه گذاری قابل معامله را در دستور کار خود قرار داد.
معاون امور بانکی، بیمه و شرکتهای دولتی ویژگیهای این صندوق را کاهش ریسک، قیمت قابل رقابت (قیمت فروش واحد های صندوق حداقل ٣٠ درصد زیر قیمت فعلی تابلوی بازار بورس)، امکان خرید واحدهای این صندوق برای هر ایرانی و بدون محدودیت سنی، مردمی کردن اقتصاد و کسب منفعت برای همه مردم و فرهنگ سازی در زمینه بورس عنوان کرد.
معمارنژاد با اشاره به قیمت سهام برخی بانکها و بیمههای عرضه شده در این صندوق و مقایسه آن با قیمت فعلی این سهام در بازار بورس، گفت: مبنای تعیین قیمت های سهام درنظر گرفته شده برای واگذاری به صندوق سرمایه گذاری etf متوسط سی روز قبل از فراخوان واگذاری می باشد که بسیار پایینتر از قیمت های فعلی است.
معاون امور بانکی، بیمه و شرکتهای دولتی وزارت اقتصاد مراجعه به کارگزاریها، درگاههای حضوری و غیر حضوری بانکها را از جمله روش های خرید واحدهای صندوق سرمایه گذاری قابل معامله etf (واسطهگری مالی یکم) برشمرد.
معمارنژاد در ادامه تحولات دیجیتال را در عصر فعلی مبتنی بر چند پارادایم مهم عنوان کرد و گفت: "جایگزینی مفهوم اکوسیستم به جای سیستم" و "بهبود تجربه مشتری" از جمله مهم ترین این پارادایم ها است.