مدیرعامل موسسه توانمندی اقتصادی بنیاد علوی ؛
روستاییان با مشاغل خرد صادرکننده شدند/ صادرات کالای روستایی به شرق آسیا و cis

مدیرعامل موسسه توانمندسازی اقتصادی بنیاد علوی با بیان اینکه سال گذشته با طرح حمایت یکپارچه اشتغال و تولید ١٠٠ هزار شغل در روستا ایجاد کردیم، گفت: صادرات کالای روستایی آغاز شد.
به گزارش خبرنگار اقتصادی ایلنا، مسعود پناهی مدیرعامل موسسه توانمندی اقتصادی بنیاد علوی در جمع خبرنگاران با بیان اینکه بنیاد علوی در محرومیت زدایی بازوی بنیاد مستضعفان است، اظهار داشت: بنیاد علوی بازوی بنیاد مستضعفان در اجرای مسئولیت اجتماعی و محرومیت زدایی بوده در سال ١۴٠٣ در این راستا در سه حوزه توانمندسازی اشتغال و عدالت آموزشی برنامه ریزی شدهاست .
وی ادامه داد: برای رفع چالش حوزه اشتغال در مناطق محروم برنامه ریزیهایی شده و در سال ١۴٠٣ برای توسعه و پایدارسازی ٧۵ هزار طرح اشتغال طراحی شد که از آن تعداد ۶۵ هزار کسب و کار به راه افتاد که ١٠٠ هزار اشتغالزایی را به همراه داشت.
مدیرعامل موسسه توانمندی اقتصادی درباره منابع تأمین شده برای این میزان اشتغالزایی در روستاها و مناطق محروم گفت: تقریبا معادل منابع بنیاد مردم هم سرمایه آوردند و در نهایت برای این میزان اشتغالزایی ٢١.۵ همت سرمایه گذاری مشترک در سال گذشته انجام شد.
پناهی تاکید کرد: برنامه این است که در سال جاری با افزایش ٣٠ درصد اشتغال ١٠٠ هزار طرح کسب و کار را راهاندازی کنیم. نکته مهم در اجرای این پروژه در حوزه اشتغال و توانمندسازی داشتن مدل موفق است، در ابتدای برنامه بیش از ١۵ مدل موفق در حوزه محرومیت زدایی را مورد بررسی قرار دادیم و در نهایت طرح حمایت یکپارچه اشتغال و تولید را فعال کردیم که این طرح ١۶ مرحله دارد و تمام فعالیت برای توسعه کسب و کار و پایدارسازی اشتغال و کسب و کار را در این طرح دیده شده است.
وی افزود: صندوق خرد روستایی ایجاد میشود و راهاندازی کسب و کار را به مردم واگذار میکنیم.
مدیرعامل موسسه توانمندی اقتصادی بنیاد در پاسخ به سوال ایلنا درباره روند پرداخت تسهیلات به روستاییان برای اشتغالزایی گفت: تامین مالی برای مردم از محل هم افزایی بنیاد علوی است و طبق مصوبه شورای اشتغال خرد خانگی به ازای هر کسب و کار ١۵٠ میلیون تسهیلات در قالب طرح حیات ارایه میشود البته بنیاد وام نمیدهد و تنها مسئول اجرای توانمندسازی در مناطق محروم است.
وی همچنین در پاسخ به سوال دیگر ایلنا مبنی بر اینکه این طرح در چند روستا اجرا میشود و آیا منجر به صادرات شدهاست، اظهار داشت: امسال در ۴٨۵ شهرستان کشور و در حدود ٧٧٠٠ منطقه هدف روستایی و حاشیه شهری حضور داریم و ۶۴٠ رسته شغلی طرح توانمندسازی را به اجرا میرسانیم. بیش از ٣٠٠ کسب و کار پیشران در ۵ رسته است و ایجاد بازار مأموریت بنیاد در این طرح است و در نمایشگاه اکسپو بیش از ١٠٠ کسب و کار حضور دارند که آموزشهای صادرات را دیدهاند.
پناهی افزود: صادرات کالاهای تولیدی روستایی تحت پوشش طرحهای اشتغالزایی بنیاد مستضعفان آغاز شده است. محصولات روستایی به چند دلیل بازار صادراتی را دارند اول اینکه هزینه تمام شده است کالا پایینتر و اساسا محصول ارگانیک و سلامت محسوب میشوند و قابلیت تنوع محصولات بالا است و این موضوعات از مزایای رقابتی محصولات روستایی هستند .
وی گفت: کشورهای آسیای شرقی و cis و عراق و ترکیه از مشتریان این کالاها هستند و بیشترین رسته صادراتی مواد غذایی و کشاورزی است.