معاون وزیر راه و شهرسازی گفتوگو با ایلنا اعلام کرد:
جزییات شرایط نوسازی ناوگان کامیونی/ اولویت با واردات کامیونهای ۱۸ تن به بالا / منشاء ارز برای واردات باید خارج از ایران باشد
معاون وزیر راه و شهرسازی اظهار داشت: کامیونهایی میتوانند به کشور وارد شوند که ساخت کشورهای اروپایی، ژاپن یا کره جنوبی بوده و در ۵ سال گذشته مدلهای آنها در کشور تولید و یا به کشور وارد شده باشند. این کامیونهای وارداتی باید از نظر ایمنی، کیفیت و آلایندگیهای محیط زیست در زمان ساخت مورد تائید دستگاههای مربوطه باشد.
عبدالهاشم حسن نیا، رییس سازمان راهداری و حمل و نقل جادهای در گفتوگو با ایلنا درباره شرایط نوسازی ناوگان کامیونی اظهار داشت: از مهمترین شرایط کامیونهای وارداتی این است که بیش از سه سال از زمان ساخت آنها نگذشته باشد.
وی افزود: کامیونهای وارداتی باید از نظر ایمنی، کیفیت و آلایندگیهای محیط زیست با استانداردهای روز و اجباری که مورد تائید مراجع ذیربط بوده، انطباق داشته باشند.
معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به شرایط کامیونهای وارداتی ادامه داد: کامیونهایی میتوانند به کشور وارد شوند که ساخت کشورهای اروپایی، ژاپن یا کره جنوبی بوده و در 5 سال گذشته مدلهای آنها در کشور تولید و یا به کشور وارد شده باشند. این کامیونهای وارداتی باید از نظر ایمنی، کیفیت و آلایندگیهای محیط زیست در زمان ساخت مورد تائید دستگاههای مربوطه باشد.
حسن نیا تاکید کرد: در مرحله اول، اولویت با کامیونهای دارای ظرفیت 18 تن و بالاتر است.
وی اظهار داشت: کامیونهای وارداتی، باید شرایط زیست محیطی، استانداردها و شرایط لازم برای حمل و نقل بینالمللی و ورود به کشورهای اروپایی را دارا باشند.
معاون وزیر راه و شهرسازی درباره شرایط کامیونهای اسقاطی گفت: واردات هر دستگاه کامیون منوط به اسقاط حداقل یک دستگاه کامیون که از زمان ساخت آن بیش از 25 سال گذشته باشد، است و ظرفیت آن میتواند حداکثر 3 تن کمتر از ظرفیت کامیون وارداتی باشد.
مدیرعامل سازمان راهداری و حمل و نقل جادهای با بیان اینکه منشاء ارز برای واردات باید خارج از ایران باشد و واردکنندگان؛ مشمول استفاده از ارز داخلی نمیشوند، تاکید کرد: سازمان راهداری و حملونقل جادهای هیچ مسئولیتی در برابر تحویل کامیون توسط واردکننده به خریدار ندارد. بنابراین خریداران باید در این خصوص با دقت نظر و تحقیق و بررسی کامل در مراحل ثبت نام و خرید اقدام کنند.