سید ستار هاشمی:
باید تمهیدات لازم را برای توسعه صادرات بیندیشیم/باید نگاه ویژهای به بازار منطقه شود
![باید تمهیدات لازم را برای توسعه صادرات بیندیشیم/باید نگاه ویژهای به بازار منطقه شود](https://cdn.ilna.ir/thumbnail/sqxvK27WIDjg/YdHYY4gWkVxziNocTLLHoQVar3TrxmvO0e6SENMutiBXz7JNO2nT2KLgCR9h7O_-yMtFV2AKWHv4l_4LeI27Qq4xQIoDjB_gIQDHEiqNepRBeBVXNnV0pmSww05PI0uk7otfNPZWXfo,/%D8%B3%DB%8C%D8%AF+%D8%B3%D8%AA%D8%A7%D8%B1+%D9%87%D8%A7%D8%B4%D9%85%DB%8C.jpg)
معاون نوآوری و فناوری وزارت ارتباطات با بیان اینکه باید به نمایشگاههای صادراتی و توسعه صادرات توجه خاصی شود از برنامههای وزارت ICT در این زمینه خبر داد.
به گزارش ایلنا، سید ستار هاشمی در حاشیه برگزاری چهارمین نمایشگاه بین المللی توانمندیهای صادراتی ایران(ایران اکسپو) گفت: با توجه به ظرفیتی که درکشور داریم و توانایی و تخصص جوانان ما باید نگاه ویژهای به بازار منطقه شود و محصولات کیفی خود را در لایه خدمات و زیرساخت به بازارهای منطقه و پس از آن به بازارهای دیگر کشورها عرضه کنیم.
هاشمی با اشاره به حضور موفق ایران در کشور افغانستان گفت: برنامه ریزیهایی برای حضور در بازار عمان و قطر داریم و البته برای بازار عراق نیز اقداماتی انجام داده بودیم، اما با توجه به ناامنیهایی که در این کشور وجود داشت این موضوع به تعویق افتاد ولی در آذربایجان و ترکیه نیز ظرفیت حضور داریم.
معاون وزیر ارتباطات ادامه داد: با توجه به نوسانات ارزی، دیدگاه ما این است که به لحاظ کمی و کیفی امکان رقابت داریم و باید تمهیدات لازم را برای توسعه تعاملات و صادرات بیندیشیم.
وی با تاکید بر اینکه نکته مهم در بحث نمایشگاهها ایجاد تعامل است تاکید کرد: باید تعاملات تجاری با شرکتهای توانمند منطقه ایجاد شود؛ در کشورهای بازارهای هدف حضور یابیم آنها را نیز دعوت کنیم که به کشور ما سفر کنند و این یکی از اولویتها محسوب می شود. با وجود اینکه درکشور به واسطه تحریمها، شرایط رشد اقتصادی مناسب نبود ولی در همین شرایط در بخش فناوری اطلاعات تقریبا ششدرصد و در حوزه ارتباطات حدود دو درصد رشد داشتیم اما در بحث ارزش افزودهها نیز شرایط مناسبی را تجربه نکردیم.
هاشمی با تاکید بر ضرورت توجه به حوزهICT افزود: برای افزایش بهرهوری ضرورت دارد که به این بخش توجه خاصی داشتهباشیم و نکته مهم این است که بسیاری از محصولاتی که در این حوزه داریم از جنس فکرافزار است بنابراین با توجه به پتانسیلی که در کشور داریم باید بتوانیم این ظرفیت ها را در بازارهای منطقه ارائه دهیم.
همچنین مجید تکبیری، رئیس ستاد برگزاری نمایشگاه نیز در حاشیه این نمایشگاه گفت: یکی از استراتژی های مبارزه با تحریم، خودکفایی است و ساختار اصلی دست یابی به این امر تقویت بنیه تولیدات داخلی و حمایت از صادرات آنهاست که طبیعتا برگزاری نمایشگاه توانمندی های صادراتی جمهوری اسلامی ایران(ایران اکسپو) می تواند به عنوان یک فرمول موثر، زمینه های معرفی تکنولوژی های داخلی هم در بخش کیفی و هم بخش کمی در تقابل با محصولات مشابه خارجی را فراهم کند.
وی با بیان اینکه برگزاری نمایشگاه ایران اکسپو فرصت خوبی است تا ظرفیت های تولیدی کشور را به نمایش بگذاریم گفت: تداوم در برگزاری این نمایشگاه که چهارمین دوره آن را از پانزدهم بهمن ماه در محل نمایشگاه بین المللی شهر آفتاب به مدت چهار روز برپا شده می تواند به عمران و آبادی کشور منجر شود.
تکبیری اظهار کرد: «ایران اکسپو» فرصتی عالی و بینظیر برای بازاریابی کالاهای صادراتی در ایران با حضور تجار و بازرگانان خارجی، شرکتهای حمل و نقل داخلی و بینالمللی، شرکتهای سرمایهگذاری ایرانی و خارجی، بازاریابهای بینالمللی و بازاریابان صادراتی، شرکتهای واسط تسهیل کننده تجارت و شرکتهای بیمه بینالمللی است.
وی تاکید کرد: در دنیای امروز نیاز داریم تا کالاهای داخلی خود را به دنیا معرفی کنیم وبرگزاری ایران اکسپو امسال می تواند نقطه جهش برای صادر کنندگان،تولید کنندگان و تجار ایرانی داشته باشد و ما باید در صدد این باشیم تا محصولات مان را در بازارهای جهانی مخصوصا در حوزه کشورهای غرب آسیا معرفی کنیم .
تکبیری در عین حال بیان کرد: باید نمایشگاه ایران اکسپو را به دید یک فرصت نگاه کنیم و از تمام پتانسیل های موجود کشور در راستای نیل به اهداف که همانا تقویت بخش صادرات غیر نفتی است استفاده کنیم و امیدواریم که در سیاست گذاری های صورت گرفته بتوانیم بهره برداری قابل قبولی از این رویداد داشته باشیم.
وی بیان کرد: در چهارمین دوره از برگزاری ایران اکسپو از تجار بین المللی از کشورهای آلمان، مالزی، تونس، ترکیه، افغانستان، الجزایر، استرالیا، بنگلادش، بلاروس، کامرون، کوبا، فرانسه، غنا، هند، عراق، اردن، کنیا، کویت، قرقیزستان، لبنان، مراکش، نیجریه، عمان، پاکستان، رومانی، سنگال، آفریقای جنوبی، سوریه، لیبی، روسیه و ساحل عاج و ... حضور دارند.
رئیس ستاد برگزاری نمایشگاه ایران اکسپو ادامه داد: همچنین هیات های تجاری از کشورهای عراق،پاکستان،سوریه،افغانستان،آلمان و روسیه نیز در این نمایشگاه حضور دارند ومقامات عالی رتبه از کشور عراق، و حضور سفرا را خواهیم داشت و مترجمان زبان انکلیسی،عربی،روسی و فرانسوی نیز در این نمایشگاه حضور خواهند داشت و خدمات مورد نیاز را به شرکت کنندگان ارایه می دهند.
تکبیری ادامه داد: تمامی شرکت کنندگان در نمایشگاه میتوانند پس از پایان ساعت کاری نمایشگاه تا ساعت ۲۱ با مهمانان و تجار و بازرگانان خارجی در هتل مذاکره داشته و جلسات B2B برگزار نمایند..
وی، با بیان اینکه با توجه فرامین رهبری، اقتصاد مقاومتی ،حمایت از کالای ایرانی و همچنین با هدف افزایش تولید داخلی و ایجاد اشتغال، نمایشگاه ایران اکسپو برگزار میشود، اظهار کرد: در این نمایشگاه همچنین نشستهایی با هدف بررسی چالشهای تولید صادرات محور، سیاستگذاری صادرات، نقش شرکتهای واسط، توسعه صادرات، تعاملات بانکی و خدمات مالی برگزار میشود تا کارشناسان و مدیران مرتبط با موضوعات مختلف حوزه صادرات، به تبادلنظر و رفع چالشهای موجود و در نهایت تبیین راهبردهای مناسب در حوزه ارتقای راندمان صادرات محصولات فناورانه می پردازند.