مدیر کل دفتر حمل ونقل مسافر کشور در گفتوگو با ایلنا:
جزییات سهمیهبندی سوخت براساس پیمایش برای ناوگان سواری کرایه بین شهری/ ترددهای«پِرت»جزو پیمایش محسوب میشود/ صورت وضعیتها راستی آزمایی میشوند
مدیر کل دفتر حمل ونقل مسافر کشور گفت: اگر خودروی سواری کرایه بین شهری تردد یک سر خالی یا تردد درون شهری داشته باشد جزو پیمایش و عملکرد آن محسوب میشود و در میزان تخصیص سوخت این ترددها دیده خواهد شد.
داریوش باقرجوان در گفت وگو با خبرنگار ایلنا درباره آخرین تصمیات میزان سوخت ناوگان سواری کرایه بین شهری اظهار داشت: برای ناوگان سواری کرایه پلاک عمومی جاهای در ماههای آبان، آذر و دی بیشترین سهمیه سوخت ماهانه یعنی 750 لیتر در نظر گرفته شد.
وی افزود: با این حال این میزان سوخت کفاف تردد در برخی از مسیرها را نمیدهد و تردد در برخی از مسیرها نیاز به سوخت بیشتری دارد. شاهد آن هستیم این میزان سوخت جوابگوی مصرف 15 الی 20 روز برخی از رانندگان است و در مابقی روزهای ماه دچار مشکل در تامین سوخت مور نیاز میشوند.
مدیر کل دفتر حمل ونقل مسافر کشور ادامه داد: از این رو از طریق کارگروهی متشکل از نمایندگان وزارت کشور، نفت و سازمان مدیریت این مشکل رانندگان ناوگان سواری کرایه را پیگیری کردیم و قرار بر این شد در ابتدا بدون در نظر گرفتن میزان پیمایش، میزان سوخت تعیین در اختیار رانندگان قرار بگیرد اما در ادامه و در ماه آینده تخصیص سوخت براساس میزان پیمایش و عملکرد رانندگان باشد.
باقرجوان در توضیح معیار ارزیابی پیمایش رانندگان ناوگان سواری کرایه گفت: معیار ارایه سوخت براساس میزان پیمایش، صورت وضعیتهای واقعی رانندگان است که مورد راستی آزمایی قرار میگیرند و در این باره نکات لازم را در قالب بخش نامههایی به شرکتهای حمل و نقلی صادر و ابلاغ کردهایم.
وی با تاکید بر اینکه رانندگان از ارایه سوخت براساس پیمایش هیچ دغدغه و نگرانیای نداشته باشند چراکه ضرایب تمام ترددها با جزییات در نظر گرفته شده است، افزود: رانندگان به میزانی که پیمایش دارند سوخت یارانهای دریافت میکنند. میزان سوخت براساس صورت وضعیتی که آنها صادر شود تعیین خواهد شد و تمام ریزفاکتورهای مورد نیاز را لحاظ کردهایم.
مدیر کل دفتر حمل و نقل مسافر کشور تاکید کرد: اگر خودروی سواری کرایه بین شهری تردد یک سر خالی یا تردد درون شهری داشته باشد جزو پیمایش و عملکرد آن محسوب میشود و در میزان تخصیص سوخت این ترددها دیده خواهد شد .
باقر جوان با تاکید بر اینکه هنوز 25 درصد از ناوگان سواری کرایه در سامانه مربوطه ثبت نام نکردهاند، گفت: همکاری و هماهنگی مستمر با تشکلهای صنفی مرتبط در حال انجام است و تا پایان ماه جاری باید کارکرد ناوگان مورد نظر به کارگروه مذکور اعلام شود تا وزارت نفت براساس میزان پیمایش سقف سوخت یارانهای را برای رانندگان اعلام کنند.
وی اعلام کرد: براساس اطلاعاتی که رانندگان در سامانه مربوطه ثبت کردهاند مابه التفاوت سوخت به شماره شبای افراد واریز میشود.
باقرجوان با بیان اینکه به رانندگان جامانده از ثبت نام در سامانه یک ماه مهلت داده شده است، گفت: البته یک ماه هم مهلت داده شده است.در حال حاضر ۳۳ هزار خودروی فعال در این ناوگان وجود دارد که هنوز اطلاعات ۶هزار خودرو وارد این سامانه نشده است.
مدیرکل دفتر حمل و نقل مسافر ادامه داد: بسیاری از این جمعیت ۶هزاری به دلایلی مانند وضعیت خودرو هنوز نسبت به ثبت نام اقدام نکردهاند چرا عدهای خودروی خود را به صورت لیزینگی خریداری کردهاند با اینکه خودرو از طریق وکالت خریداری شده است بنابراین فرصت داده شده تا رانندگان بتوانند این موضوعات و مسایل را رفع کنند. در فرصت داده شده هم ٧۵٠لیتر سوخت به تمام ناوگان اختصاص مییابد.
وی با بیان اینکه سازو کار ثبت نام این رانندگان که دارای خودروی لیزینگی یا وکالتی هستند آماده کردهایم، گفت: رانندگان میتوانند برای پیگیری این موضوع به ادارات کل راهداری و حمل و نقل جادهای مراجعه کنند.
باقر جوان با تاکید بر اینکه تمام ترددهای خودروهای این ناوگان برای تخصیص سوخت یارانهای محاسبه میشود، گفت:ترددهای پِرت رانندگان از جمله برگشت یک سرخالی هم ملاک عمل قرار خواهد گرفت.
وی افزود: برای مثال ممکن است رانندهای به مقصد اصفهان حرکت کند اما برای برگشت صورت وضعیت نداشته باشد و یا صورت وضعیت بعدی را از تهران بگیرد. یا اینکه برای مسافرگیری از اصفهان به کاشان برود که این مسیر اصفهان تا کاشان هر چند تردد بدون مسیر بوده اما به عنوان عملکرد آن خودرو در نظر گرفته میشود و به پیمایش آن اضافه خواهد شد. البته تمام ترددها و صورت وضعیتها راستی آزمایی میشوند.
مدیرکل دفتر حمل و نقل مسافر با اشاره به نحوه راستیها آزمایی گفت: صراحتا اعلام میکنیم که اگر رانندهای از این خودرو با سوخت یارانهای برای تردد شخصی استفاده کند، از سهمیه مورد نظر محروم میشود. این موضوع را میتوان پیگیری کرد چراکه میزان مصرف با میزان صورت وضعیتها همخوانی نخواهند داشت. همچنین ترددها قابل رصد است. بنابراین اگر اعداد غیرمنطقی باشد نظارتها را افزایش میدهیم و مراقب هستیم که رانندگان از اسناد یکدیگر به صورت غیر منطقی و غیر اصولی استفاده نکنند.