نماینده مردم استان آذربایجانشرقی در گفتوگو با ایلنا:
خط جدید ریلی،«میانه» را از بن بست خارج میکند/ کاهش تصادفات آذربایجانشرقی با راهاندازی مسیر میانبر ریلی
نماینده مردم استان آذربایجان شرقی با بیان اینکه راه اندازی خط ریلی جدید تبریز میتواند باعث کاهش تصادفات جادهای در استان شود، گفت: اگر این قطار به تبریز برسد، جایگزینی برای افرادی است از ماشین استفاده میکنند و با دسترسی به قطار و کاهش مدت زمان سفر، جابهجایی ریلی را به جادهای ترجیح میدهند و در این صورت تلفات ناشی از تصادفات جادهای در منطقه کاهش مییابد.
فردین فرمند درگفتوگو با خبرنگار اقتصادی ایلنا درباره با اشاره به راهاندازی خط جدید راه آهن میانه- بستانآباد که فردا با حضور رییسجمهوری و وزیر راه و شهرسازی به افتتاح میرسد، اظهار داشت: این خط جدید در صورت اتصال به تبریز هم در بخش بار و هم در بخش مسافر مزیتهای قابل توجهی برای مسافران و صاحبان کالا و فعالان اقتصادی ایجاد میکند.
وی با بیان اینکه مهمترین بخش این پروژه اتصال آن به تبریز است، ادامه داد: این خط تا بستان آباد تکمیل شده و برای اتصال از بستان آباد تا تبریز به کمتر از 50 کیلومتر خط آهن و ریل گذاری نیاز دارد.
این نماینده مجلس با بیان اینکه افتتاح این خط و اتصال آن به تبریز خبر خوبی برای مردم میانه و استان آذربایجان شرقی است، ادامه داد: اگر 50 کیلومتر باقیمانده تا تبریز تکمیل شود، مسیر سفر تهران تا تبریز 5 ساعت کمتر از مسیر فعلی خواهد شد.
نماینده مردم میانه افزود: نزدیکترین اتوبان به مردم میانه 55 کیلومتر با این شهر فاصله دارد بنابراین راه دسترسیهای میانه تقریبا شبیه به بنبست است. از سوی دیگر کامیونهای سنگین کند رو از این اتوبان موجود استفاده نمیکنند و وارد جاده قدیم میشود که در این شرایط شاهد افزایش تصادفات و مرگ و میر سوانح جادهای در استان هستیم.
فرمند افزود: اگر این قطار به تبریز برسد، جایگزینی برای افرادی است از ماشین استفاده میکنند و با دسترسی به قطار و کاهش مدت زمان سفر، جابه جایی ریلی را به جادهای ترجیح میدهند و در این صورت تلفات ناشی از تصادفات جادهای در منطقه کاهش مییابد.
این نماینده مجلس درباره مزیتهایی که در بخش ترانزیت با افتتاح این مسیر ایجاد میشود، اظهار داشت: با کاهش 114 کیلومتری مسیر در خط آهن جدید، این خط میتواند مسیر اقتصادی برای جابهجایی بار کشورهای همسایه باشد.
وی درباره برآورد هزینه اتصال بستان آباد به تبریز گفت: برای تکمیل این مسیر به اعتبارات نقدی 200 میلیارد تومانی نیاز داریم که علاوه بر آن باید از اسناد خزانه و اوراق مشارکت هم استفاده کرد.