خبرگزاری کار ایران

مدیرکل دفتر حفاظت و بهره‌برداری منابع آب زیرزمینی:

برداشت سالانه ۶ میلیارد مترمکعب از ذخایر استراتژیک آبی/ مرگ بدون بازگشت زمین از آثار برداشت بی رویه

برداشت سالانه ۶ میلیارد مترمکعب از ذخایر استراتژیک آبی/ مرگ بدون بازگشت زمین از آثار برداشت بی رویه
کد خبر : ۸۱۷۴۱۶

مدیرکل دفتر حفاظت و بهره‌برداری منابع آب زیرزمینی گفت: برداشت های بی رویه از منابع آب زیر زمینی دارای آثار منفی متعدد است، فرونشست زمین یکی از این آثار است و فروچاله های عظیم با ارتفاع بیش از ۱۰۰ متر و مرگ بدون بازگشت زمین از دیگر آثار منفی است.

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایلنا، محمدعلی مصطفوی در نشست حاشیه ای پانزدهمین نمایشگاه بین المللی آب و فاضلاب با بیان اینکه اکنون به طور متوسط سالیانه افت آب زیرزمینی به ۵۵ سانتیمتر رسیده که ادامه این روند خطرناک است، گفت: از ۱۳۰ میلیارد متر مکعب کسری مخازن آب‌های زیر زمینی، بیش از ۹۰ درصد آن در ۲۵ سال گذشته پدید آمده است.

وی با بیان اینکه ۱۳۰ میلیارد مترمکعب کسری در آب‌های زیرزمینی وجود دارد، افزود: سالیانه ۶ میلیارد متر مکعب از ذخائر استراتژیکی کشور نیز مصرف می‌شود.

مدیرکل دفتر حفاظت و بهره‌برداری منابع آب زیرزمینی با بیان اینکه بیش از ۸۵درصد پهنه ایران زمین در نواحی خشک، نیمه خشک وبیابانی قراردارد و فقط ۱۵ درصد کشور دارای شرایط خوب آبی است، تصریح کرد: آب قابل برنامه‌ریزی،  میزان آبی است که از منابع آب زیرزمینی برداشت می‌شود و اکنون رعایت برداشت بر این اساس در هیچ نقطه کشور صورت نمی‌گیرد.

وی اظهار داشت: برداشت های بی رویه از منابع آب زیر زمینی دارای آثار منفی متعدد است، فرونشست زمین یکی از این آثار است و  فروچاله های عظیم با ارتفاع بیش از ۱۰۰ متر و مرگ بدون بازگشت زمین از دیگر آثار منفی است.

مصطفوی گفت: نبود نگرش سیستمی، سیاستگذاری های ناکارآمد و وضع قوانین نامناسب  از عوامل ایجاد کسری در منابع آب زیرزمینی است.

وی ادامه داد: قانون مالکیت خصوصی آب در سال ۴۷ ملغی شد و این موضوع عوارض جانبی برای منابع به همراه داشت و قوانین نامناسب بعدی کسری آب را شدت بخشید.

وی در ادامه گفت: امروز تعداد چاه های غیر مجاز در کشور از مرز ۳۲۰ هزار حلقه گذشته که قاتل منابع آب زیر زمینی شده اند. اکنون با وضعیت نابسامان در منابع آب زیر زمینی روبرو هستیم. 

 مصطفوی با بیان اینکه شورای عالی آب از سال ۷۹ شتاب خود را شدت بخشید و پس از تشکیل هفت جلسه برگزار کرد، گفت: سال ۹۲ برگزاری جلسات منظم شد و در جلسه پانزدهم آن طرح احیا و تعادل بخشی منابع آب زیر زمینی شکل گرفت. 

وی از اختصاص ۱۵ طرح برای تعادل بخشی منابع آب زیر زمینی خبر داد و گفت: قرار بود وزارت جهاد کشاورزی نسبت به ارائه الگوی بهینه کشت اقدام کند که هنوز کامل نشده است.

مصطفوی افزود: مقرر بود این وزارتخانه روش های بهبود شیوه های آبیاری را مطابق طرح تعادل بخشی منابع آب زیر زمینی ارائه دهد که این نیز انجام نشد.

وی یادآور شد: موضوع آب نیازمند یک نگرش سیستمی دقیق و عمیق است و اعتبار طرح تعادل بخشی منابع آب زیر زمینی برای امسال ۲۰۰ میلیارد تومان پیش بینی شده است.

وی همچنین گفت: وزارت جهاد کشاورزی با تعدیل پروانه های چاه ها مخالف است. امروز ایران فرصتی برای مسامحه در برابر آب ندارد.

انتهای پیام/
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز