اسنپ روی پیراهن سرخابیها؛ حمایت قرمز و آبی ندارد
با انتشار زودهنگام تصویر پیراهن بازی دربی دوباره بحث تبلیغ مشترک روی لباس تیمهای استقلال و پرسپولیس در محافل فوتبالی و شبکههای اجتماعی داغ شد. عکسهای لورفته نشان میدهد که در بازی دربی ۱۰ فروردین یکی از تبلیغهای اصلی روی پیراهن دو تیم متعلق به سامانه اسنپ است. همین موضوع باب بحثها و اختلافنظرها پیرامون غیرقانونی بودن یا نبودن یک تبلیغ مشترک روی پیراهن هر دو تیم را بار دیگر باز کرد. سوال اینجاست که آیا تبلیغ مشترک روی پیراهن دو تیم غیرقانونی است؟ در دنیای فوتبال نمونه مشابه دیگری پیدا میشود؟
با یک جستجوی ساده مشخص میشود که این موضوع فقط در ایران رخ نمیدهد و در چند لیگ دیگر در قارههای مختلف چند تیم با یک اسپانسر مشترک به میدان میروند. البته این مسئله در لیگهای معتبر و سطح اول فوتبال جهان دیده نمیشود که به دلیل قدرت مالی باشگاهها و اسپانسرها در این کشورهاست. اما در لیگهای درجه دو به وفور اتفاق میافتد و فیفا هم مشکلی با این موضوع ندارد. در واقع با قاطعیت میتوان گفت که هر چند تبلیغ مشترک روی پیراهن دو تیم رایج نیست، اما به هیچ وجه غیرقانونی هم نیست و در کشورهایی مثل پرتغال، یونان و برزیل هم دو یا چند باشگاه یک اسپانسر مشترک دارند و با لوگوی این اسپانسر روی پیراهنهایشان به میدان میروند. نمونههایی از این اتفاق را در ادامه مرور میکنیم:
در لیگ برتر برزیل هم چند باشگاه با یک تبلیغ مشترک به زمین بازی رفتهاند. تصویر بالا مربوط به بازی گرمیو و اینترناسیوناله در فصل جاری است و لوگوی مشترک روی پیراهن هر دو تیم دیده میشود.
این مسئله در لیگ یونان هم دیده میشود. مثلا تصویر بالا را ببینید که به بازی دو تیم آاک آتن و پاناتینایکوس مربوط است. دو تیم بزرگ یونان که رقابت آنها بیشباهت به دربی ایران هم نیست. همانطور که میبینید تبلیغ روی پیراهن این دو باشگاه هم مشترک است و فیفا با این موضوع مشکلی ندارد و آن را غیرقانونی نمیداند.
این مسئله در لیگهای کشورهایی مثل عربستان، دانمارک، نروژ و ... هم دیده میشود و با یک جستجوی ساده میتوان به صحت آن پی برد. واضح است که این لیگها زیر نظر فیفا برگزار میشوند و اگر این موضوع غیرقانونی محسوب میشد به راحتی توسط فیفا قابل پیگیری و برخورد بودند اما همین که فیفا برخوردی با این مساله ندارد به معنای قانونی بودن آن است.