وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی در گفتوگو با ایلنا:
ایمنی حمل و نقل جادهای نیازمند بازنگری و توجه جدی است/ فرسودگی ناوگان مهمترین چالش پیش رو در بخش حمل و نقل است
وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی با اشاره به روند روبه رشد سوانح رانندگی و تصادفات حمل ونقل، پس از کاهش چند ساله تاکید کرد: ایمنی حمل و نقل جادهای باید در اولویت قرار گیرد و رسیدن به این هدف با وجود 216150 کیلومتر در زیرساخت جاده ای کمی دشوار خواهد بود.
محمد اسلامی در گفتوگو با خبرنگار اقتصادی ایلنا در پاسخ به این سوال که مهمترین چالشهای حوزه حمل و نقل شامل چه موضوعاتی است، اظهار داشت: اگرچه در زمان اندکی که وجود داشته است هنوز نمیتوانم به ریز موضوعات بپردازم اما با بررسیهای صورت گرفته پیری ناوگان حمل و نقل باری با میانگین سنی نزدیک به 17 سال و ناوگان ریلی با میانگین سنی بیش از 24 سال یکی از چالشهای پیش رواست.
وی ادامه داد: در حال حاضر زیرساخت جادهای به طول بیش از 216 هزار کیلومتر شامل حدود 2400 کیلومتر آزادراه ، 16820 کیلومتر بزرگراه ، نزدیک به 300 هزار کیلومتر راه اصلی ، 43 هزار کیلومتر راه فرعی و بیش از 128 هزار کیلومتر راه روستایی آسفالته و شوسه میرسد که برای نگهداری این میزان راه نیازمند توجه جدی به بودجه حداقل در ارتقای سطح کیفی رویه راهها هستم.
اسلامی تاکید کرد: تعداد زیاد طرحهای نیمه تمام و مطالبات پیمانکاران، تامین نبودن بار و مسافر کافی برای برخی از بنادر و فرودگاههای کشور، مستعمل بودن ناوگان حمل و نقل و عدم توجه کافی به انتقال تکنولوژی، کمبود منابع دولتی برای سرمایه گذاری برای توسعه شبکه حمل و نقل از چالش های دیگر حمل ونقل ترکیبی است.
وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی اعلام کرد: خطوط ریلی کشور با وجود تاکید همه جانبه مسئولان عالی رتبه کشوری بر گسترش حمل ونقل ریلی نزدیک به 14 هزار کیلومتر است که از این مقدار حدود 3000 کیلومتر شامل خطوط فرعی میشود.
وی اظهار امیدواری کرد که پروژههای بزرگ توسعه شبکه ریلی که از گذشته آغاز شده بود، با همت و پیگیری زودتر به اتمام و بهرهبرداری برسد تا چند استان دیگر نیز به شبکه ریلی متصل شوند.
اسلامی اعلام کرد: ناوگان ریلی با 921 دستگاه لکوموتیو و تعداد 25190 دستگاه واگن باری ریلی نیازمند توسعه و گسترش با حمایت از صنایع داخلی و انتقال تکنولوژی به کشور است.