خبرگزاری کار ایران

در جلسه‌ مشترک مدیران مراکز نمایشگاهی؛

خسروتاج: ترک ایران از سوی برخی اروپایی‌ها ظاهری است/قبادی: تغییر در نگرش مدیریتی امری اجتناب‌ناپذیر است

خسروتاج: ترک ایران از سوی برخی اروپایی‌ها ظاهری است/قبادی: تغییر در نگرش مدیریتی امری اجتناب‌ناپذیر است
کد خبر : ۶۷۴۸۵۲

در شرایطی که ایران تحت فشارهای اقتصادی یک‌جانبه آمریکا قرار گرفته؛ حمایت از بخش‌های تولید و صادارت برای عبور از این شرایط ضروری است.

به گزارش ایلنا، جلسه‌ای مشترک بین مدیران مراکز نمایشگاهی به‌عنوان یکی از موثرترین عوامل حمایتی از این دو بخش، رئیس سازمان توسعه تجارت، عضو هیات رئیسه شرکت سهامی نمایشگاه‌های بین المللی و نایب رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس برگزار شد تا برای خنثی‌سازی تحریم‌های آمریکا برنامه‌ریزی شود.

در این جلسه که با عنوان«هم‌اندیشی مدیران‌عامل مراکز نمایشگاهی کشور» امروز، در محل نمایشگاه‌های بین‌المللی تهران برگزار شد؛ خبرهای خوبی از سوی نماینده مجلس برای حمایت از صنعت نمایشگاهی اعلام و مقرر شد به منظور حمایت از این صنعت، مجلس قوانین حمایتی به تصویب برساند.

عباس قبادی، سرپرست و عضو هیات‌مدیره شرکت سهامی نمایشگاه‌های بین‌المللی در این باره گفت: اکنون نمایشگاه‌ها به‌عنوان دریچه صادرات، واردات، بازاریابی و در کل تجارت کشورها عمل می‌کنند. از همین رو امروز جلسه هم‌اندیشی با مسئولان سازمان توسعه تجارت، وزارت صمت، نمایندگان مجلس و مدیران سایت‌های نمایشگاهی تشکیل دادیم تا تعامل خود را در شرایط جدید اقتصادی افزایش دهیم. مجلس نیز در این زمینه قول مساعد داده تا یاری‌گر صنعت نمایشگاهی باشد.

مجتبی خسروتاج، رئیس سازمان توسعه تجارت، نیز در این جلسه درباره روابط و تعاملات ایران و اروپا تاکید کرد: شرکت‌های اروپایی در پشت‌صحنه خواهان ادامه همکاری با ایران هستند اما در بلندگو می‌گویند ایران را ترک می‌کنند.

شرکت‌های اروپایی خواهان همکاری با ایران

رئیس سازمان توسعه تجارت ابتدای این همایش با تاکید بر ضرورت برگزاری چنین جلساتی، گفت: فضای اقتصادی امروز کشور به‌دلیل تحریم‌های آمریکا، به‌ویژه در حوزه بانکی با محدودیت‌های جدی مواجه شده است. در واقع به دلیل مشکلاتی که در تامین اعتبار ارزی و اسکناس وجود دارد، بازار ارز با نوسان بیشتری ادامه مسیر می‌دهد.

مجتبی خسروتاج ادامه داد: این امر بر صنایع مختلف و حضور شرکت‌های خارجی در نمایشگاه‌های ایران تاثیر منفی می‌گذارد و به‌رغم حمایت‌های همه‌جانبه اروپایی‌ها از ایران، همچنان دل‌نگرانی‌هایی برای شرکت‌های خارجی وجود دارد. آنها ترجیح می‌دهند حداقل تا زمانی که آمریکا چنین مواضعی دارد، در ایران حضور پیدا نکنند.

او افزود: ممکن است برخی شرکت‌های اروپایی در پشت‌صحنه خواهان ادامه همکاری با ایران باشند اما در بلندگو می‌گویند ایران را ترک می‌کنند. در تحریم‌هایی هم که پیش از این وجود داشت به‌رغم این‌که برخی شرکت‌ها در ظاهر مشارکت خود را با ایران قطع کرده بودند، در عمل و پشت‌پرده خواهان همکاری با ایران بودند.

خسروتاج با اشاره به احتیاط خارجی‌ها برای حضور در نمایشگاه‌ها عنوان کرد: امروز لازم است که درباره فضای جدید اقتصادی کشور و به‌ویژه اعمال تحریم‌های آمریکایی بحث و گفت‌وگو صورت بگیرد. به هر حال بخش نمایشگاهی، صنعتی است که به شکل دانش‌بنیان رو به جلو حرکت می‌کند و صرفاٌ به حوزه ظاهری و فیزیکی محدود نمی‌شود.

صنعت نمایشگاهی موتور محرک تولید

در این جلسه رئیس شرکت سهامی نمایشگاه‌های بین‌المللی نیز به ایراد سخنانی پرداخت و گفت: امروز به دو علت این‌جا جمع شده‌ایم؛ موضوع اول به شرایط حساس اقتصادی کشور و تاثیر تحریم‌ها بر شرایط اقتصادی کشور بازمی‌گردد. موضوع دوم نیز به آخرین وضعیت صنعت نمایشگاهی، ارزیابی عملکرد شش‌ماهه‌ی این صنعت و تاثیر آن بر اقتصاد کلان مربوط می‌شود.

عباس قبادی اضافه کرد: به هر ترتیب شرکت سهامی نمایشگاه‌های بین‌المللی به جهت رسالتی که بر عهده دارد، برگزاری جلسه هم‌اندیشی مدیران نمایشگاهی را وظیفه خود می‌داند تا به این صورت اهمیت و جایگاه صنعت نمایشگاهی را در کشور ارتقا دهد زیرا صنعت نمایشگاهی می‌تواند به‌عنوان موتور محرک تولید و صادرات نقش‌آفرینی کند.

او تشریح کرد: اکنون بد نیست به ارائه آماری درباره نقش این صنعت مهم در تجارت جهانی بپردازیم. امروز ۱۲۲۱ سایت نمایشگاهی در متراژ ۳۵ میلیون مترمربع در کشور فعالیت دارند. علاوه بر این، در این صنعت 42 میلیون یورو ارز در گردش است و اشتغال‌زایی 680 هزار نفری را می‌توان از دستاوردهای آن به حساب آورد. در ابعاد جهانی نیز کمک 800 میلیارد دلاری صنعت نمایشگاهی به اقتصاد موضوعی انکارناپذیر است.

قبادی ادامه داد: همچنین در یکی، دو سال اخیر، ظرفیت نمایشگاه‌ها در سطح جهانی با رشد هفت درصدی مواجه شده است. با این حال، اکنون تغییر در نگرش مدیریتی امری اجتناب‌ناپذیر است. بر این اساس بر ما واجب است در شرایط تحریم که آمریکا شریان‌های اصلی اقتصاد و بازارهای صادرات و ارز ایران را هدف قرار داده، نقش این صنعت را بیش از پیش در اقتصاد نمایان سازیم.

وی تصریح کرد: حضور شرکت‌های خارجی در نمایشگاه‌های ایران در عمل به‌معنای علاقه آنها به گسترش تجارتشان با کشور ماست. در حال حاضر وظیفه‌ای که بر عهده نمایشگاه‌داران و سایت‌داران قرار دارد در اولویت گذاشتن توسعه صادرات غیرنفتی است. برای تحقق این مهم برنامه‌های توسعه‌ای و زیرساختی نمایشگاه‌ها نیز باید در دستور کار برگزارکنندگان نمایشگاه قرار گیرد.

این مقام مسئول با اشاره به انتظاراتی که از دولت وجود دارد، یادآور شد: مهم‌ترین انتظار ما از دولت این است که فعالیت‌های نمایشگاهی را به‌عنوان یک صنعت بشناسد و این صنعت را از تسهیلاتی که سایر صنایع برخوردارند، بهره‌مند سازد. همچنین در زمینه تخصیص ارز آن‌گونه که با دیگر صنایع برخورد می‌شود، با ما هم رفتار شود. به‌عبارتی معافیت‌های گمرکی اقلام نمایشگاهی، تعدیل نرخ ارز، ثبت‌نکردن ویزا در پاسپورت شرکت‌کننده‌های خارجی و حفظ و ارتقا جایگاه ویژه ایران در صنعت نمایشگاهی از جمله انتظاراتی است که می‌توان به آن اشاره کرد.

سایت‌های نمایشگاهی بهترین برگزارکنندگان نمایشگاه‌ها

در ادامه این نشست برخی مدیران سایت‌های نمایشگاهی به بیان بخشی از معضلات موجود در این صنعت پرداختند که رئیس سازمان توسعه تجارت در پاسخ به آنها گفت: ما در دولت و وزارت صنعت سعی می‌کنیم برای صنعت نمایشگاهی تسهیلات و معافیت‌هایی در حوزه‌های مختلف نظیر مالیات و گمرک در نظر بگیریم. در واقع دولت در شرایط کنونی کاهش هزینه و ریسک برگزاری نمایشگاه‌ها مورد استقبال دولت است.

خسروتاج افزود: اگر در این زمینه بسته‌های اقتصادی ارائه شود، ما آن را مورد بررسی قرار می‌دهیم.

او درباره زمان‌بندی برگزاری نمایشگاه‌ها نیز تشریح کرد: در این زمینه من بارها تاکید کرده‌ام که سایت‌های نمایشگاهی بهترین برگزارکنندگان نمایشگاه‌ها هستند و باید نظر آنها درباره زمان برگزاری نمایشگاه‌ها در اولویت قرار بگیرد.

خنثی‌سازی تحریم‌های آمریکا

عباس قبادی در حاشیه این همایش نیز بیان کرد: با توجه به اینکه تحریم و مشکلات ناشی از آن به سرکردگی آمریکا و به صورت ظالمانه به ما تحمیل شده، امروز تشکل‌های متولی برگزاری نمایشگاه در سراسر کشور را دعوت کردیم تا جهت خنثی‌سازی تحریم‌هایی که از چهارم نوامبر علیه ایران اعمال می‌شود به گفت‌وگو و مذاکره بنشینیم.

او افزود: صنعت نمایشگاهی نسبت به سایر بخش‌های اقتصاد کشور با کمترین چالش مواجه است. بخش بزرگی از مشکلات این صنعت به وجود برخی ضعف‌ها و خودتحریمی‌ها بازمی‌گردد و بخش دیگری هم به سوءمدیریت مربوط می‌شود.

او خاطرنشان کرد: ما می‌توانیم شرایط کشور را بهتر از این و رویکرد مناسب‌تر پیش ببریم. نمایشگاه‌ها دریچه صادرات، واردات، بازاریابی و در کل تجارت کشورها محسوب می‌شوند. از همین رو، امروز از همکارانمان در سازمان توسعه تجارت، مجموعه وزارت صمت و برخی از نمایندگان مجلس دعوت کردیم تا تعامل خود را افزایش دهیم. در این زمینه مجلس قول مساعدی برای تصویب خواسته‌های نمایشگاه‌داران داده است تا این خواسته‌ها را به قانون تبدیل کند.

انتهای پیام/
ارسال نظر
پیشنهاد امروز