مدیرعامل شرکت حمل و نقل ریلی رجا:
آزادسازی نرخ بلیت برای حمایت از صنعت ریلی/ واردات قطعات واگنهای مسافری با ارز بازار ثانویه زیان هنگفتی دارد
مدیرعامل شرکت حمل و نقل ریلی رجا گفت: هزینههای تامین قطعات واگنهای مسافری از خارج با ارز بازار ثانویه موجب زیان هنگفت و غیر قابل جبرانی به صنعت ریلی میشود.
به گزارش ایلنا، محمد رجبی با بیان این مطلب افزود: تداوم روند فعالیت این شرکت در زمینه ارائه خدمات مسافری ایمن و متناسب با سطح درآمد آحاد جامعه، نیازمند تامین قطعات مورد نیاز به منظور تعمیر و نگهداری واگنهای مسافری اعم از ترنست، ریل باس و ... با نرخ مناسب است.
وی تأکید کرد: اگر هزینههای تامین اقلام از خارج با ارز بازار ثانویه انجام شود عملا زیان هنگفت و غیر قابل جبرانی به صنعت ریلی وارد خواهد شد که در این صورت باید قیمت بلیت قطارهای مسافری مانند هواپیما آزاد شود.
مدیرعامل شرکت رجا از دولت و مسؤولان بانک مرکزی درخواست کرد: با توجه به اهمیت موضوع و در راستای تداوم خدمت رسانی، برای قطعاتی که در داخل کشور تولید نمیشوند، لازم است برای واردات آن ها ارز دولتی تخصیص یابد.
وی گفت: سیستم حمل و نقل ریلی در حالت عادی نه فقط از ارز دولتی بلکه باید یارانه نیز دریافت کند و این موضوع در همه دنیا امری متداول است.
رجبی خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه بیش از 80 درصد هزینههای تعمیر و نگهداری به صورت ارزی باید تأمین شود، میزان تأثیر نرخ ارز بیشتر هویدا میشود.
مدیرعامل رجا همچنین افزود: از آن جا که کالاهای مورد درخواست این شرکت آماده نبوده و دارای دوره ساخت هستند، بنابراین اعتبار زمانی ارز تخصیص یافته باید متناسب با دوره ساخت کالا در نظر گرفته شده و امکان تمدید با نرخ دولتی را داشته باشد.
وی گفت: تأمین نشدن ارز دولتی بابت قطعات فنی واگنها میتواند منجر به توقف تعدادی از واگنهای مسافری شود.
مدیرعامل شرکت حمل و نقل ریلی رجا با اعلام این که این شرکت به عنوان بزرگترین شرکت مسافری ریلی ایران سهم حدود 60 درصدی از ناوگان و جابهجایی مسافر را داراست، گفت: در هر صورت تأمین ارز دولتی برای خرید قطعات فنی واگنها اولویت بسیار بالاتری نسبت به پرداخت ارز دولتی برای خودرو سازها و یا وارد کنندگان تلفن همراه دارد و ما مفتخریم که در سالهای گذشته نقش مهمی در جابهجایی مسافران و اقشار متوسط جامعه و همچنین زائران حرم مطهر ثامن الائمه را ایفا کردیم.