درخواست افزایش 10 درصدی عوارض برق در سال 98
از نمایندگان مجلس خواهانیم با کوتاه کردن پروسه تخصیص عوارض، از تاخیر در پرداخت بهای برق به نیروگاههای تجدیدپذیر جلوگیری کنند.
به گزارش خبرنگار اقتصادی ایلنا، بهروز عادلشاهیان، مسئول کارگروه تخصیص بودجه و مطالبات انجمن انرژی تجدیدپذیر ایران (اتاق بازرگانی ایران) درپنل تخصصی پنجمین کنفرانس و نمایشگاه انرژی خورشیدی ایران با موضوع گذر از چالشهای کسب و کار انرژی خورشیدی در ایران در سال 97 که توسط انجمن انرژیهای تجدیدپذیر ایران (اتاق بازرگانی ایران) برگزار شد، اظهارداشت: به فراخوار مشکلاتی که در زمینه تخصیص بودجه و تاخیر در پرداخت بهای برق نیروگاههای تجدیدپذیر پیش آمد تصمیم بر آن شد تا کارگروهی تحت عنوان کارگروه تخصیص بودجه ومطالبات ایجاد شود، البته این کارگروه فعالیت غیر رسمی خودش را از مهرماه 96 و قبل از تاسیس انجمن در اتاق بازرگانی شروع کرده بود.
عادلشاهیان ادامه داد:با شکلگیری ساتبا، طبق قانون حساب مشخصی برای تمرکز وجوه عوارض در خزانهداری کل کشور افتتاح شد که الزاما عوارض برق از ابتدا باید به این حساب واریز شود.
وی افزود: در حال حاضر ما با سه مطالبه رو به رو هستیم، که تحت عنوان مطالبات سال 96، سال 97 و سال 98 میتوان از آن ها نام برد .در سال 96 میزان و ظرفیت نیروگاههای تجدیدپذیر در کشور رشد بسزایی داشت و طبق قانون بودجه در سال 96 مبلغی معادل 1100 میلیارد تومان به عنوان سقف عوارض توسط مجلس برای بودجه تجدیدپذیر در نظر گرفته شد و از این میزان حدود 950 میلیارد تومان عوارض توسط مردم پرداخت و به خزانهداری کل کشور واریز شد ولی متاسفانه بدلیل وجود مکانیسم تخصیص و پرداخت بسیار پیچیده و زمان بر، تنها حدود 400 میلیارد تومان از این عوارض به ساتبا پرداخت شد که 200 میلیارد تومان آن سهم تجدیدپذیر شد. از این رو برای بعضی از نیروگاهها تاخیر 6 ماهه برای پرداخت بهای برق ایجاد شد.
مسئول کارگروه تخصیص بودجه و مطالبات انجمن انرژی تجدیدپذیر ایران تصریح کرد: برای قانون بودجه سال 97 تلاشهای فراوانی در خصوص اختصاصی کردن درآمد حاصل از عوارض برق صورت گرفت، لازم به ذکر است در صورت اختصاصی شدن این درآمد، عوارض مستقیما به حساب تمرکز عوارض واریز و ساتبا میتواند بودن دخالت و انجام پروسههای طولانی مدت به انجام پرداختهای خودبه نیروگاه داران بپردازد. متاسفانه علیرغم این تلاش ها، کمیسیون تلفیق به اختصاصی شدن درآمد رای نداد و درسال 97 نیز شاهد تاخیر در تخصیص عوارض برق هستیم.
وی ادامه داد: مشکل دیگری که در سال 97 به آن مواجه هستیم بندها و تبصرههایی است که از این مقدار بودجه مصوب کسر میکند که اتفاقا در همان قانون بودجه آمده است. میتوان به تبصره 18 قانون بودجه و یا قانون استفاده متوازن از خدمات کشوری برای توسعه مناطق محروم اشاره کرد. طبق بند الف تبصره 14 قانون بودجه، تنها درآمد حاصل از فروش برق بایستی به حساب سازمان هدفمندسازی یارانهها واریز شود اما متاسفانه شاهد هستیم پس از گذشت 5 ماه از سال، هنوز این عوارض تفکیک نشده و همراه با درآمد حاصل از فروش برق به حساب مذکور واریز می شود.
عادلشاهیان یادآور شد: عوارض برق دارای تعریف مشخص، محل مصرف مشخص و قانونی بوده و جزو درآمدهای حاصل از فروش برق محسوب نمیشود و لازم نیست به حساب هدفمندی واریز شود ولی متاسفاته در شش ماه اول سال این امر توسط توانیر صورت گرفته است. این موضوع میباید توسط شرکت توانیر حل شود بدین صورت که عوارض برق از مبدا تفکیک شده و در حساب تمرکز وجود عوارض واریز شود.
وی گفت: متاسفانه مراحلی که در مسیر تخصیص عوارض وجود دارد و از سازمان برنامه آغاز میشود، بسیار پیچیده و مشکل است. و هر مرحله آن چند هفته زمان میبرد.
وی با بیان اینکه عوارض برق نیز باید همانند عوارض آب تخصیص یافته تلقی شود، اظهار داشت: با وجود آنکه تا این لحظه طبق واریزی صورت گرفته توسط توانیر، حدود 200 میلیاردتومان از این عوارض جمع شده است اما حدود 3 ماه است که نیروگاههای تجدیدپذیر، پولی دریافت نکردهاند. سازمان برنامه و بودجه کشور همراه با خزانهداری کل کشور بایستی سریعتر به این مهم رسیدگی کرده و مبالغ جمع شده از منبع مردمی را بدون تعلل و تاخیر به محل مصرف قانونی آن برسانند. این درحالی است که عوارض آب، تخصیص یافته هستند، و مستقیما به حساب قابل برداشت دستگاه مربوطه واریز میشود.
وی با تاکید بر اینکه میزان عوارض برق در سال 98 باید از 8 درصد به 10 درصد افزایش یابد، بیان کرد: با توجه به آنکه برای سال 98 ظرفیت نیروگاههای تجدیدپذیر نسبت به حال حاضر افزایش خواهد یافت و به نزدیک 1000 مگاوات خواهد رسید، برای تامین بودجه خرید برق از آنها به حداقل سقف 1700 میلیارد تومان در قانون بودجه سال آتی نیازمند هستیم و میزان عوارض نیز حداقل می بایست از 8 درصد به 10 درصد افزایش یابد.
عادلشاهیان افزود: خواهشی که از نمایندگان مجلس داریم، این است که توجه و ملاحظات بیشتری به انرژیهای تجدیدپذیر داشته باشند و به سرمایه گذاری و اشتغال تجدیدپذیرها بعنوان مهمترین مولدهای بخش خصوصی در سال های اخیر اهمیت دهند.
وی خاطرنشان کرد: انرژیهای تجدیدپذیر هیچ یارانهای از دولت نخواسته و نمیگیرند و قیمت خرید آن در مقایسه با قیمت تمام شده برق حاصل از منابع فسیلی (برق حرارتی) با احتساب ارزش واقعی سوخت نیز بسیار پایین است و تنها تکیه این بخش در حال حاضر بر عوارض برق استوار است که از مردم دریافت میشود.
عادلشاهیان گفت: ما نیز همواره در تلاش هستیم تا درآمد این حوزه را به شکل اختصاصی درآوریم. چراکه در صورت اختصاصی شدن درآمد، ساتبا میتواند به محض واریز عوارض برق، مبالغ برق نیروگاهها را پرداخت نماید، واین در صورتی است که در حال حاضر ساتبا به دلیل مکانیسم درآمد عمومی و پروسههای طولانی قادر به پرداخت بودجه به نیروگاهها نیست. این مهم از طریق مساعدت مجلس شورای اسلامی و سازمان برنامه و بودجه کشور قابل حل است.
وی ادامه داد: در صورت کوتاه شدن پروسه، ساتبا میتواند به محض واریز وجوه و بدون دخالت و انجام پروسههای طولانی مدت،بهای برق نیروگاههای تجدیدپذیر را بپردازد.
مسئول کارگروه تخصیص بودجه و مطالبات انجمن انرژی تجدیدپذیر ایران اظهار داشت: در سال 96 از کل مبلغ 1100 میلیارد تومان عوارض که 950 میلیارد تومان آن محقق شد، تنها حدود 400 میلیارد تومان به ساتبا پرداخت شد که 200 میلیارد تومان آن سهم تجدیدپذیرها شد.طبق برآوردها، سقف عوارض برای سال 98 بایستی به 1700 میلیاردتومان افزایش یابد که این از این مقدار 1100 میلیاردتومان آن برای نیروگاههای تجدیدپذیر نیاز است.
وی در ادامه گفت: متاسفانه در بررسی قانون بودجه سال 97، کمیسیون تلفیق مجلس شورای اسلامی، به اختصاصی شدن عوارض رای نداد و در سال 97 نیز شاهد تاخیر در تخصیص و پرداخت عوارض برق هستیم.