خبرگزاری کار ایران

معاون حمل و نقل سازمان راهداری در پاسخ به ایلنا:

مذاکره با معاون اول برای توزیع لاستیک با ارز دولتی به رانندگان / محاسبه نرخ کرایه حمل بر مبنای تن بر کیلومتر از 20 روز آینده

مذاکره با معاون اول برای توزیع لاستیک با ارز دولتی به رانندگان / محاسبه نرخ کرایه حمل بر مبنای تن بر کیلومتر از 20 روز آینده
کد خبر : ۶۳۹۵۹۲

معاون حمل و نقل سازمان راهداری با بیان اینکه پیشنهاد داده‌ایم فروشندگان لاستیک در غرفه‌های رایگان در پایانه‌ها به صورت مستقیم لاستیک مورد نیاز رانندگان را با ارز دولتی به رانندگان بفروشند، گفت: تا 20 روز آینده نحوه محاسبه نرخ حمل بار بر مبنای تن کیلومتر برای 450 هزار راننده پیامک می‌شود.

به گزارش خبرنگار ایلنا، داریوش امانی در نشست خبری مدیران سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای با بیان اینکه ریشه اعتراضات رانندگان و شرکت‌های حمل و نقلی در موضوعات اقتصادی و نوسانات نرخ ارز بود گفت: با نوسانات نرخ ارز رانندگان با مشکلات متعددی در بخش تامین قطعات، لاستیک و تامین معیشت مواجه شدند.

وی با بیان اینکه پیش از این تعیین نرخ کرایه حمل توافقی بود اما پس از مدتی شامل نرخ‌گذاری براساس قیمت‌های سازمانی حمایت از مصرف کننده و تولیدکننده قرار گرفت گفت: در حال حاضر کرایه حمل به مدل نرخ‌گذاری توافقی برگشته است  و افزایش قیمت 20 درصدی در نرخ حمل بار شده است.

معاون حمل و نقل سازمان راهداری با اشاره به بحث بیمه‌ای رانندگان گفت: در سال 80 طبق قانون دولت مکلف شد 50 درصد یارانه بیمه رانندگان را پرداخت کند و باید هزینه آن را به تامین اجتماعی پرداخت می‌کرد که مدت زمان این تامین اعتبارات برای سازمان تامین اجتماعی انجام نشد و بیمه رانندگان به مدت دو روز بدون احتساب یارانه دولت محاسبه شد.

امانی ادامه داد: به سرعت برای رفع این موضوع با سازمان تامین اجتماعی و وزارت کار وارد مذاکره شدیم و این مشکل رانندگان مرتفع شد.

معاون حمل و نقل سازمان راهداری با اشاره به دستمزد بازنشستگی رانندگان گفت: ضریب بازنشستگی رانندگان از 1.3 به 1.5 رسید که از این پس با حقوق بهتری رانندگان بازنشست می‌شوند.

امانی با اشاره به نحوه محاسبه نرخ حمل بار برمبنای تن کیلومتر گفت: 20 روز آینده اطلاعات دقیق از نرخ بار بر اساس مولفه‌هایی مانند محاسبه کرایه بر مبنای تن کیلومتر نوع بار، نوع مسیر برای رانندگان پیامک می‌شود.

وی ادامه داد: در حال حاضر شماره تماس 450 هزار راننده را در اختیار داریم که قیمت‌های حمل بار براساس سازوکار جدید برای آنها پیامک خواهد شد. با توجه به اینکه بارنامه بر خط صادر می‌شود شماره بارنامه، وزن بار برای رانندگان پیامک و مشخص می‌شود که چقدر در یافتی خالص خواهند داشت که در این صورت اختلاف رانندگان با شرکت‌های حمل و نقل بار برای تعیین حق کمیسیون هم مرتفع خواهد شد چراکه اطلاعات دقیق از محاسبه قیمت حمل بار در اختیار رانندگان قرار خواهد گرفت و شفاف‌سازی می شود.

امانی با اشاره به افزایش قیمت 20 درصدی بر حمل بار از اواخر اردیبهشت گفت: قبل از شروع اعتراضات رانندگان نسبت به افزایش قیمت کرایه حمل بار اقدام کرده بودیم و جزئیات افزایش قیمت برای مسیرهای مختلف در سطح کشور به استان‌ها ابلاغ شده است برای مثال قیمت کرایه بار در مسیر تهران – قم 15 درصد، در مسیر قزوین – تهران 22 درصد، در تهران – تبریز 15 درصد، تهران - مشهد 15 درصد، تهران – بیرجند 19 درصد، تهران – شیراز 19 درصد، تهران – زاهدان 19 درصد، تهران – یزد 20 درصد، تهران – بندرعباس 20 درصد، تهران – بوشهر 24 درصد،  و اصفهان – اهواز 24 درصد افزایش یافت. جزئیات کامل افزایش قیمت‌ها موجود است و به تمام استان‌ها ابلاغ شده است.

معاون حمل و نقل سازمان راهداری در پاسخ به سوال خبرنگار ایلنا مبنی بر چگونگی توزیع لاستیک با ارز دولتی به رانندگان شرکت‌های حمل و نقلی گفت: یکی از مطالبات رانندگان در خصوص خرید لاستیک با ارز دولتی بوده است. چه از شرکت‌هایی که لاستیک واردات می‌کنند و چه از شرکت‌های داخلی.

وی افزود: درباره این موضوع جلسات بسیار زیادی با سازمان حمایت از مصرف‌کننده وزارت صنعت، معدن و تجارت داشته‌ایم و به آنها پیشنهاد کرده‌ایم که این آمادگی را داریم در پایانه های بار مسافر غرفه‌های رایگان در اختیار شرکت‌ها قرار دهیم تا لاستیک را به صورت مستقیم بدون حضور دلال و واسطه‌گر به دست رانندگان برسانند. آقایان قول دادند این موضوع را پیگیری کنند و آقای جهانگیری هم این موضوع را به ادارات کل استان ابلاغ کرده است که قطعات و امکانات مورد نیاز رانندگان با ارز مصوب و به صورت مستقیم در اختیار آنها قرار می‌گیرد.

امانی درباره بحث محاسبه نرخ حمل بار براساس تن بر کیلومتر گفت: این تعیین فرمول و روش نرخ کرایه براساس تن بر کیلومتر زمانبر است البته ظرف یکی دو هفته آینده کلیات آن مشخص خواهد شد که خودِ نمایندگان صنوف در کارگروه ویژه این موضوع حضور دارند و به تایید آنها هم خواهد رسید.

وی درباره بحث قرارگیری شغل رانندگی در ردیف مشاغل سخت و زیان‌آور گفت: این موضوع یکبار در صحن علنی مجلس مطرح شد اما رای نیاورد حال قرار بر این شده که مجلس از طریق ارائه طرح این موضوع را دنبال کند و رانندگان هم آن را پذیرفتند و منتظر هستیم تا نمایندگان درباره آن اقدام کنند.

 

انتهای پیام/
ارسال نظر
پیشنهاد امروز