آخوندی در اجلاس «اکو» اعلام کرد:
تجاری سازی کریدور شمال– جنوب در دستور کار
وزیر راه و شهرسازی گفت: ایران با در اختیار داشتن زیرساختهای مناسب حمل و نقلی در بخشهای مختلف،نقش مهمی را در رشد و گسترش تجارت منطقه اکو به ویژه کشورهای محصور در خشکی ایفا میکند.
به گزارش ایلنا وبه نقل از وزارت راه و شهرسازی، عباس آخوندی، در نهمین اجلاس وزرای حمل و نقل کشورهای عضو سازمان همکاری اقتصادی -اکو- در بندر ترکمنباشیاظهار داشت: اجلاس وزاری حمل و نقل کریدور شمال – جنوب مهر ماه امسال در تهران برگزار و مسائل مربوط به تجاری سازی این کریدور، وضع نظام تعرفه و سایر مسائل مربوط به آن بررسی خواهد شد.
وی با اشاره به افتتاح فاز اول طرح توسعه بندر چابهار و ظرفیت ۸ میلیون تنی فعلی آن و تکمیل طرح های توسعه آن با مشارکت طرفه های خارجی اعلام کرد: موقیعت ویژه ترانزیتی این بندر در اتصال شرق آسیا به شبه قاره هند و افغانستان به آسیای میانه، روسیه و اروپا کمک بسیار چشمگیری به رونق ترانزیت منطقهای و بینالمللی و به تبع آن روانسازی جریان تجارت در این منطقه خواهد کرد.
وزیر راه و شهرسازی ایران همچنین گفت: امروز زمان برداشتن گامهای عملی برای تحقق برنامهها و تصمیم هایی است که قبلا در منطقه اکو و چارچوب برنامه های بخش حمل و نقل اکو وضع شدهاست.
وزیر راه و شهرسازی اظهار امیدواری کرد: مقدمات و ساز و کارهای لازم برای مطالعه تجاری سازی کریدور ریلی قزاقستان، ترکمنستان و ایران به زودی نهایی شود.
آخوندی اضافه کرد: امیدوارم اجلاس وزاری حمل و نقل کشورهای واقع در مسیر کریدور چین، قرقیزستان، قزاقستان، تاجیکستان، افغانستان و ایران که کشور چین را از مسیر این کشورها به ایران و اروپا متصل می کند و افغانستان میزبانی آن را بر عهده گرفته است، امسال برگزار شود.
وی همچنین ضرورت حضور چین در این کریدور و نیز گسترش فطارهای کانتینری آلماتی-استانبول و آلماتی – بندر عباس در چارچوب اکو به چین را خواستار شد.
وزیر راه و شهرسازی فعال شدن مسیر ریلی کریدور اسلام آباد- تهران- استانبول (ITI) و تلاش برای بازسازی و بهسازی مسیر کویته – تفتان در داخل پاکستان را که یکی از موانع جدی برای عملیاتی شدن این مسیر است مورد تاکید قرار داد.
پیشنهاد ایران برای ازسرگیری قطارهای مسافری به عشق آباد و ازبکستان
آخوندی، با توجه به ظرفیت های فراوان و اشتراکات زیاد بین کشورهای منطقه اکو ، پیشنهاد کرد موضوع از سرگیری قطارهای مسافری مشهد-عشقآباد و نیز قطارهای مسافری بین ایران و ازبکستان از جمله شهرهای سمرقند و بخارا بررسی شود.
وی بر تمرکز جدی دبیرخانه اکو جهت تسریع در اجرایی کردن چهارچوب موافقتنامه حمل و نقل و ترانزیت اکو (TTFA) ، تسهیل عبور مرزی، برداشتن موانع غیرفیزیکی و تشریفات غیر لازم در حمل و نقل و ترانزیت و عملیاتی کردن کریدورهای ریلی و جاده ای منطقه اکو با تعریف پروژه های مشترک تاکید کرد.
آخوندی همچنین به مشترکات تاریخی، فرهنگی و تمدنی کشورهای منطقه اکو و مسیرهای اتصالی کشورهای همسایه به همدیگر به همراه پتانسیل های فراوان در آن از جمله وسعت هشت میلیون کیلومتر مربعی، جمیعت ۴۰۰ میلیونی، منابع غنی انرژی و تنوع گردشگری قابل توجه و نیز رشد اقتصادی مناسب آن که موجب شده تا این منطقه به عنوان یکی از راهبردی ترین مناطق در جغرافیایی سیاسی جهانی شناخته شود ، اشاره کرد.
وزیر راه و شهرسازی ایران ، اعلام کرد: این امر ما را بر آن میدارد تا با استفاده از امکانات بلقوه اقتصادی کشورهای عضو موجب ارتقای رفاه ملت های خود را فراهم کنیم.
نهمین اجلاس وزاری حمل و نقل سازمان همکاری های اقتصادی «اکو»ساعتی پیش در محل هتل «دنیز» منطقه ملی گردشگری «آوازه» در نزدیکی شهر ترکمنباشی واقع در ساحل ترکمنی دریای خزر با حضور وزاری حمل و نقل کشورهای اعضو اکو،معاونین وزیران و نیز سفیران کشورهای عضو اکو به کار خود پایان داد.