٥٠ ایستگاه CNG سال آینده راه اندازی میشود/ 17 هزار اتوبوس CNG سوز به ناوگان حملونقل تهران اضافه میشود
مدیر سی ان جی شرکت ملی و پخش فرآورده های نفتی ایران گفت: ٥٠ ایستگاه در سال آتی به بهره برداری میرسد.
به گزارشخبرنگاراقتصادیایلنا، حمیدقاسمیدهچشمه مدیر سی ان جی شرکت ملی و پخش فرآورده های نفتی ایران در نشست خبری صبح امروز در جمع خبرنگاران اظهار داشت: از سال ٨٠ فعالیت تبدیل ناوگان استفاده از CNGشروع شد و طی ١٦ سال گذشته به صورت مداوم پیگیری شد و امروز حدود ٢٤٠٠ ایستگاه دارین و در بهمن ماه ٢٥ ایستگاه دیگر اضافه شده و اکنون ٢٤٢٥ تجهیز راهاندازی شده است.
وی افزود: ظرفیت تجمعی کنونی CNG ٢ میلیون و ٨٠٠ هزار متر مکعب است.
قاسمی با بیان اینکه ٥٠ ایستگاه در سال آتی به بهرهبرداری میرسد، گفت: ١٤١ ایستگاه با هزینه شهصی ساخته می شود که از این تعداد ٣٣ ایستگاه تک منظوره و ٣٣ ایستگاه دو منظوره خواهد بود، همچنین از این تعداد ١٤١ ایستگاه ٣٣ ایستگاه نصب شده، ٣٣ ایستگاه راه اندازی و ٧٥ ایستگاه راهاندازی شده است.
مدیر طرح CNG شرکت پخش فرآوردههای نفتی با طرح این سوال که چرا به سمت CNG رفتهایم اظهار داشت: ما بزرگترین میدان گازی جهان پارس جنوبی را با 28 فاز داریم که 15 درصد منابع گازی جهان را شامل میشود. این میدان با قطر مشترک است. استفاده از این گاز تا سال آینده در تمامی فازهای یک تا 24 نهایی میشود و به ظرفیت ذخیره و تولید کشور اضافه می شود و ما یکی از داراترین کشورهای گازی جهان میشویم. ما میتوانیم استفاده از گاز را در دستور کار اصلی و سوخت اصلی سبد سوخت قرار دهیم و بنزین را ذخیره کرده، آن را صادر کنیم و یا برای نسلهای آینده نگه داریم، چرا که صادرات گاز به سادگی میسر نیست. واز طریق لولهکشی و یا حمل از مسیر LNG نیز هزینهبر است.
وی ادامه داد: در حال حاضر به همت وزارت نفت در تمام کشور انشعابات لوله گاز داریم که در هیچ جای جهان این فرصت وجود ندارد بنابراین باید به سمتی حرکت کنیم که استفاده صددرصدی از CNG داشته باشیم چرا که حرکت به این سمت رسیدن به اهداف زیستمحیطی و صرفهجویی در مصرف انرژی است.
قاسمی با بیان اینکه اگر طراحیها درست باشد میتوانیم از گاز به عنوان بهترین جایگزین بنزین استفاده کنیم، ادامه داد: با رویکردی که در پیش گرفتهایم ابتدا باید مصرفکنندگان، سازندگان اتومبیل و زیرساختها برای تحقق اهداف استفاده بیشتر از CNG آماده باشند.
این مقام مسئول یادآور شد: ما در حال حاضر 3هزار و 500 جایگاه بنزین و 2هزار و 400 جایگاه CNG داریم که رقم قابل ملاحظهای است ولی هنوز در سبد سوخت به ظرفیت ایجاد شده در CNG دست نیافتهایم یعنی دو برابر ظرفیت فعال روزانه ظرفیت موجود داریم. در حال حاضر 21 میلیون مترمکعب در روز مصرف CNG داریم و با ظرفیتی که داریم باید این رقم به 42 میلیون مترمکعب در روز برسد و برای استفاده از این ظرفیت باید سه نگاه مصرفکننده، سازنده اتومبیل و تولیدکننده سوخت دخیل باشد.
وی تاکید کرد: خودروسازان باید استاندارد و ایمنی را رعایت کنند. وزارت نفت باید گاز رابه اندازه کافی برای کل کشور تامین کند و ما نیز یک جهش نیاز داریم که استفاده کنونی موجود را به ظرفیت اسمی رسانده و در دست قرار دهیم.
وی بیان کرد: اگر خودروساز موتور گازسوز با کیفیت بهتری تولید کند سوخت CNG با همین جایگاهها که 42 میلیون مترمکعب ظرفیت ایجاد شده است کافی است. جا دارد که ظرفیت 4 میلیون خودرو را بالا ببریم.
قاسمی درباره دلیل افزایش ساخت جایگاه جدید با توجه به عدم استفاده از ظرفیت فعلی گفت: برای اینکه مصرف عمده شود باید در دسترس باشیم تا مصرفکنندگان به راحتی و بدون ایستادن در صف های طولانی بتوانند از ایستگاههای CNG استفاده کنند.
قاسمی با بیان اینکه در نظر داریم که تعداد جایگاههای CNG دولتی را کاهش دهیم اظهار داشت: سال گذشته 470 ایستگاه نصب شده از سوی دولت داشتیم که امسال این رقم به 15 ایستگاه رسیده است و برنامه داریم که بتوانیم جایگاه های دولتی را واگذار کنیم.
وی همچنین گفت: ما یک میلیون خودروی دیزلی داریم که روزانه 45 میلیون لیتر گازوئیل مصرف میکند. برنامهریزی میکنیم که خودروسازها به سمتی هدایت شوند که دیزلیها به سمت CNGسوز بروند.
مدیر طرح CNG همچنین به توافق هفته گذشته شهرسازی و وزارت نفت اشاره کرد و افزود: بر این اساس قرار است که طی دو سال 17 هزار اتوبوس جایگزین CNGسوز داشته باشیم.
وی ادامه داد: ما در حال حاضر 22 جایگاه اتوبوسرانی فعال در تهران داریم که باید فرهنگسازی کنیم که مصرف CNG افزایش یابد.
وی همچنین یادآور شد: با استفاده از CNG ما توانستهایم میزان مصرف 100 میلیون لیتر بنزین را به 80 میلیون لیتر برسانیم.
وی درباره نامهای که انجمن صنفی جایگاهداران CNG به دولت برای اصلاح قیمت گاز CNG، گفت: نکتهای که من باید بگویم این است که تغییر قیمت تأثیر آن چنانی در میزان مصرف ندارد و اگر کاهش قیمت یک شوک اولیه ایجاد کند دیگر عوامل موجب میشود که مصرف CNG افزایش پیدا نکند.
وی با اشاره به اینکه در حال حاضر تمایل به سمت احداث جایگاههای شخصی زیاد شده است گفت: اکنون دستمزدها را به ازای هر مترمکعب 140 تومان برای کلانشهرها در نظر گرفتهایم و برای آنهایی که همه چیز به خرج دولت است نیز 80 تومان به ازای هر مترمکعب در نظر گرفته شده است.
قاسمی درباره نتیجه نمونهگیری شرکت فولکس واگن آلمان از گاز ایران برای ساخت خودروی پایه گازسوز گفت: هدف تاکنون بیشتر خودروهای دیزلی بوده است؛ تاکنون پنج خودروساز خارجی از جمله بنز موتور پایه گاز سوز را بر اساس کیفیت گاز کشور طراحی کرده اند.
وی با بیان اینکه این شرکت مذاکراتی با سازندگان داخلی داشتهاند، ادامه داد: طراحی این خودروسازها به نحوی است که مصرف انرژی را به میزان قابل قبولی کاهش میدهد، درواقع ١٦٠کیلومتر را به ٨٨٠کیلومتر به ازای باک های موجود رسانده اند. آنها موتور را بر اساس کیفیت گاز ایران ساختهاند تا CNG جایگزین گازوئیل شود.
قاسمی بیشترین ظرفیت و مصرف CNG در کل کشور را نیز به ترتیب مربوط به استانهای تهران، آذربایجان شرقی، مشهد، اصفهان، فارس، گیلان و اهواز و کمترین مصرف را مربوط به چابهار عنوان کرد.