مدیر عامل شرکت پالایش و پخش فراوردههای نفتی در پاسخ به ایلنا:
همچنان نیاز به واردات داریم/ کاهش مصرف بنزین با افزایش قیمت / افزایش قیمت گازوئیل قاچاق را کم میکند
مدیر عامل شرکت پالایش و پخش فراوردههای نفتی گفت: زمانی که فاز دوم ستاره خلیج فارس به مرحله تولید برسد به تولید پایدار بنزین خواهیم رسید.
به گزارش خبرنگار اقتصادی ایلنا، علیرضا صادق آبادی مدیر عامل شرکت پالایش و پخش فراوردههای نفتی در اولین نشست خبری خود در جمع خبرنگاران با بیان اینکه ما در شش ماه دوم سال به دلیل کاهش مسافرتها و فصل سرما کمتر از شش ماه اول مصرف بنزین داریم، اظهار داشت: میزان مصرف بنزین موتور ٧٥ میلیون لیتر و بیشترین میزان تولید در آذر ماه و رقم آن ٧٤ میلیون لیتر بوده است.
وی افزود: ظرفیت تولید با وارد مدار شدن فاز اول پالایشگاه ستاره خلیج فارس ٧٨ میلیون لیتر است و به طور متوسط ٧٥ میلیون قابل دسترسی است که به میزان مصرف نزدیک است. البته به معنای عدم نیاز به واردات نیست، زمانی میتوانیم بگوییم نیازی به واردات نداریم که ازمتوسط مصرف ١٠ درصد (علاوه بر ٧٨ میلیون) بالاتر تولید کنیم.
صادق آبادی تصریح کرد: زمانی که فاز دوم ستاره خلیج فارس هم به مرحله تولید برسد به تولید پایدار بنزین خواهیم رسید.
وی با بیان اینکه هر سال ٦ تا ٧ درصد رشد مصرف بنزین داریم، گفت: اگر قیمت بنزین افزایش یابد میزان مصرف کمتر میشود.
معاون وزیر نفت با بیان اینکه تعهد وزارت نفت تولید بنزین و گازوئیل یورو 4 در بحث کاهش آلودگی است، بیان کرد: در حال حاضر ظرفیت تولید بنزین یورو 4 در پالایشگاه ستاره خلیج فارس، اراک، اصفهان و تبریز 41 میلیون لیتر و ظرفیت تولید نفت گاز یورو 4 در تهران، اراک، اصفهان، لاوان و ستاره خلیج فارس 32 میلیون لیتر است.
توزیع روزانه 23 میلیون لیتر بنزین یورو4 در کلانشهرها
وی میزان مصرف بنزین یورو 4 در کلانشهرها را 23 میلیون لیتر و رقم مصرف نفت گاز را 11 میلیون لیتر اعلام کرد و افزود: عملا به ظرفیت تولید برای مصرف فرآوردههای یورو 4 رسیدیم و در برخی کلانشهرها ظرفیت صد درصدی نشده است.
وی درباره بحث حل مشکل آلودگی هوا از مسیر تولید بنزین و گازوئیل یورو 4 توضیح داد: مشکلات بزرگ تنها با یک راهحل برطرف نمیشود اگر قرار بود صرفا با بنزین یورو 4 مشکل آلودگی برطرف شود، اکنون باید با توجه به اینکه صد درصد بنزین و گازوئیل تهران یورو 4 است این مشکل حل میشد. اتفاق آلایندگی مبحثی از گازهای قابل احتراق کهتابعی از سوختهای قابل احتراق و سخت افزار آن است. ما در انستیتو نفت پژوهشگاه صنعت نفت روی چند خودروی داخلی و یک خودروی خارجی مونتاژ داخل مطالعاتی انجام دادیم که مشخص کنیم که با سوخت یکسان کیفیت احتراق در ایجاد آلایندگی چقدر است.
وضعیت وتلید بنزین یورو 4 در پالایشگاه آبادان
وی در ادامه درباره تولید بنزین یورو 4 در پالایشگاه آبادان گفت: در حال حاضر فاز 3 این پالایشگاه بنزین سبز تولید میکند که میزان اکتان آن بالا و گوگرد پایین استکه پایه آروماتیکی و الفینی نیست که ظرفیت آن دو میلیون لیتر در روز است که کمک می کند بنزین پالایشگاه آبادان یورو شود، یک واحد قدیمی اسید در این پالایشگاه وجود دارد که مربوط به قبل از انقلاب است و خوردگی بالا دارد و دائم به تعمیرات میرفته که در آن واحد تولید انجام میشد، و پیش نیاز واحد تولید بنزین سبز بوده که به دلیل کار نکردن ان واحد تولی نداشته ایم، از اوایل آبانماه واحد اسید را راهاندازی کردیم و اکنون ششصد هزار لیتر تولید بنزنی سبز دارد و به روزی یک میلیون لیتر خواهد رسید و برنامه این است که بتوانیم تا پایان سال رقم تولید را به دو میلیون لیتر در روز برسانیم.
چه زمان تولید نفت کوره صفر می شود؟
صادقآبادی درباره تعهد ایران به کاهش تولید نفت کوره تا سال 2020 اظهار داشت: واقعیت این است که ما در عرض دو سال نمیتوانیم تبدیل نفت کوره به فرآورده سبک را اجرایی کنیم اما در حال حاضر دو پالایشگاه آبادان و اصفهان پروژه تبدیل نفت کوره تبدیل به قرارداد شده در آبادان تامین مالی فاز 2 پالایشگاه از سوی چین انجام شده و در اصفهان قرارداد منعقد شده و آخرین مراحل فاینانس و گارانتی اگریمنت انجام شده و با پذیرش نهایی عاملیت بانک ملت سهامدار پروژه و در نهایت با اگزیم بانک امضای قرارداد نهایی میشود.
وی ادامه داد: دو پروژه آبادان و اصفهان از دیگر پالایشگاهها جلوتر هستند و وارد قرارداد EPC شدهاند. در بقیه پالایشگاه ها نیز کاهش نفت کوره دنبال میشود. در کوتاه مدت نیز در حال مطالعه در پژوهشگاه صنعت نفت و انستیتو نفت هستیم که بتوانیم کار را پیگیری کنیم. اما در هر صورت این حجم از نفت کوره را دیگر کشورها نیز نمی توانند ظرف دو سال به استاندارد لازم برسانند.
تشریح وضعیت سیراف
مدیرعامل شرکت پالایش و پخش فرآوردههای نفتی درباره پروژه سیراف اظهار داشت: اکنون این پروژه به Head of agreement رسیده است. در حال مذاکرات نهایی برای پذیرش عاملیت و امضای قرارداد نهایی هستیم.
وی درباره تولید محصول این پالایشگاه ها نیز گفت: سرمایه گذار بخش خصوصی است و طبیعتا تامین مالی و تضمین مالی نیز از سوی بخش خصوصی تصمیمگیری میشود و وزارت نفت دخالتی ندارد.
صادق آبادی درباره اهلیت شرکت های برندینگ بیان کرد: این شرکت ها در زمینه عرضه و توزیع و سوخت فعال بوده و ارزیابی شده اند.
میزان واردات فرآورده
وی درباره میزان واردات فرآورده گفت: ما برای انجام عملیات نیاز به 500 تا 600 میلیون لیتر برای ذخیره در مخازن داریم به اضافه اینکه در یک ماه آخر سال مصرف به به 105 تا 11 میلیون لیتر در روز می رسد یعنی فاصله زیادی بین تولید و مصرف بوجود می آید که مجبوریم از موجودی ذخایر استراتژیک مان استفاده کنیم.
صادق آبادی ادامه تصریح کرد: میزان واردات در این 8 ماهه 13 میلیون لیتر بوده که الان دو ماه است که از واردات برای افزایش حجم ذخایر استراتژیک استفاده می شود.
وضعیت سوخت رسانی به مناطق زلزله زده
وی درباره خدمات رسانی به مناطق زلزله زده گفت: در تهران اضطراب روحی روانی پیش آمد، به سرعت ستاد بحران تشکیل شد، و در مدت یک و نیم روز 30 میلیون لیتر بنزین توزیع شد، ترافیک زیادی وجود داشت، هماهنگی زیادی باید انجام می شد. بنا براین آمادگی واکنش سریع داشتیم و جایگاهی نبود که مردم امکان تهیه بنزین نداشته باشند در دیگر استان ها نیز آمادگی پاسخگویی به شرایط اضرار وجود داشت و توانستیم نفت سفید و بنزین و نفت گاز و سی ان جی را به میزان کافی توزیع کنیم.
شازند دولتی می ماند یا خصوصی
صادق آبادی درباره خصوصیسازی پالایشگاه شازند اراک اظهار داشت: اینکه این پالایشگاه دولتی و یا خصوصی باشد ما تصمیمگیر نیستیم. هر مصوبهای که تصویب شود ما اجرا میکنیم. در هر صورت دولت باید نقش رگولاتوری داشته باشد و ما مالکیت نداریم و فقط ارتباط ما و پالایشگاه برقرار شود. هرتصمیمی که در مورد خصوصیسازی شازند گرفته شود ما دنبال میکنیم.
وی درباره استفاده از تکنولوژی بومی بیان کرد: ما حمایت از تولید داخل را در پالایش و پخش دنبال میکنیم به طوری که از تولید کاتالیست حمایتهای لازم به عمل آمده و آخرین نمونه از آن در ستاره خلیج فارس واحد ایزومریزاسیون استفاده میشود ما بدنبال این هسیم که محصولاتی تولید شود که تاثرات مثبت اقتصادی داشته باشند.
برنامه افزایش قیمت گازوئیل و کاهش قاچاق
صادقآبادی در پاسخ به سوال خبرنگار ایلنا مبنی بر اینکه با افزایش قیمت بنزین افزایش قیمت گازوئیل جهت کاهش قاچاق پیگیری خواهد شد یا خیر، توضیح داد: ما در تعیین قیمت بنزین و گازوئیل نقشی نداریم و مجری مصوبات مجلس و دولت هستیم. در هر صورت افزایش قیمت سوخت هم تورم روانی و هم تورم واقعی در پی دارد. اگر فرض کنیم که قیمت گازوئیل از 300 تومان به 400 تومان برسد تورم روانی دارد.
وی با بیان اینکه در مورد قاچاق آن کمیتهای تشکیل شده که اوضاع را پایش میکنند، ادامه داد: آنچه مسلم است کسی که قاچاق میکند دنبال حاشیه سود بالا است، اگر تفاوت قیمت نفت گاز با کشورهای اطراف که پتانسیل خروج غیرقانونی دارند، کاهش یابد، قاچاق کاهش می یابد. کسی که قاچاق میکند دنبال 200 تا 300 درصد سود است. اگر تفاوت قیمت کاهش یابد قاچاق نیز کم میشود.
صادق آبادی اظهار داشت: قیمت بنزین در فوب خلیج فارس اکنون حاضر 45 سنت در هر لیتر است، بنابراین قیمت تمام شده واردات بنزین هم روزانه تغییر میکند.
آخرین رقم تولید ستاره
صادق آبادی در ادامه با بیان اینکه در حال حاضر رقم تولید ستاره خلیج فارس به 12 میلیون لیتر بنزین یورو 4 با کیفیت رسیده است افزود: اکنون تولید تثبیت شده از متوسط تولید 3.5 میلیون لیتر در مهر ماه و در خواست برای تعمیرات اساسی در آبان ماه 8.8 میلیون لیتر بنزین تولید شده و در آذرماه رانهاندازی شد و به دلیل قطع برق 5 روز پروژه از سرویس خارج شد اما سریع راه اندازی شد، میزان گوگرد تولیدی در این پالایشگاه نیم ppm است و با کیفیت ترین بنزین است و فاز دوم این پالایشگاه نیز برای تولید زودهنگام آماده میشود.
وی ادامه داد: برای تولید زودهنگام در فاز دوم پروژه نگران تعیین مالی نیستیم و با راه اندازی فازها تولید درآمد می کند، در فاز اول از نظر تولید 30 درصد و از نظر سرمایه گذاری 70 درصد که اماکن بازپرداخت فراهم نبود بنا بر این شروع بهسمت زودهنگام از فاز دوم رفتیم که با تامین 100 میلیون یورو برای فاز دوم و کمتر از 100 میلیون یورو برای فازسوم پالایشگاه تکمیل میشود.تجهیزات نیز سفارش داده شده است.
وی با بیان اینکه تحولات در پالایشگاه ستاره خلیج فارس باعث شد تولید بنزین یورو۴ این پالایشگاه در کوتاه ترین زمان ممکن از ۳.۵ میلیون لیتر در روز به ۸.۸ میلیون لیتر افزایش یابد، درباره انتخاب مدیر عامل جدید این پالایشگاه نیز گفت: در جلسه انتخاب مدیرعامل جدید نماینده شرکت تاپیکو به عنوان یکی از سهام داران این پالایشگاه حضور داشت و رای منفی به این تغییر داد، اما طبق قانون از آنجایی که سهام شرکت ملی پالایش و پخش در این پالایشگاه ۵۱ درصد است، تصمیم این مجموعه اجرایی شد.
به صراحت اعلام می کنیم نفت گاز و بنزین توزیعی ما یورو 4 است
وی در ادامه با تاکید بر اینکه بنزین و نفت گاز توزیعی در کلانشهرها یورو4 است خاطرنشان کرد: زمانی می گفتند اگر بنزین یورو 4 در تهران توزیع شود مشکل آلودگی حل می شود اکنون این اتفاق افتاده است و مشکل حل نشده است. وقتی احتراق ناقص صورت میگیرد در میزان آلایندگی تاثیر دارد. چنانچه میزان socks بالا تولید شود شرکت پالایش و پخش مقصر است بنابراین باید بدانیم که چه میزان گوگرد در بنزین وجود دارد. مثلاً وقتی به دو خودرو سوخت یکسان بدهیم باید میزان احتراق را بسنجیم.
صادق آبادی بیان کرد: فرض کنیم به جای گازوئیل یورو 4 گازوئیل قدیم توزیع می شد، اکنون میزان گوگرد از 10 هزار ppm به 50 ppm رسیده است یعنی وزارت نفت وظیفه خود را برای کاهش آلودگی انجام داده است.
وی یادآور شد: ما به صراحت اعلام می کنیم نفت گاز و بنزین توزیعی ما یورو 4 است.خروجی احتراق وقتی ناقص باشد باید در میزان آلاینده ها تمامی عناصر هیدورکربور و نیتروژن را اندازه گیری کنیم مسئول میزان socks ما هستیم، می توانیم به دو خودرو سوخت یکسان بدهیم ترکیب گاز احتراق متفاوت باشد، بنا بر این ما پاسخوی این موضوع نیستیم.
وی با بیان اینکه در حال حاضر در ستاره خلیج فارس گوگرد با نیم ppm تولید میشود افزود: مهمترین کاری که ما می توانیم برای کاهش آلودگی تهران انجام دهیم انتقال بنزین ستاره خلیج فارس است، بنزین ستاره خلیج فارس 14 تا 15 روز و با طی 100 کیلومتر در یک شبانه روز به تهران منتقل میشود. برنامه ما اجرای این هدف است.
صادق آبادی گفت: بنزین توزیعی ما یورو 4 و 5 است و میزان اکتان در شرایط مناسب است میزان سولوفور کمتر از 50 است میزان سولوفور در یورو 5 کمتر از 10 است که در ستاره کمتر از 5 دهم است، میزان آروماتیک کمتر از 35 است، میزان بنزن کمتر از یک درصد است، میزان الفین کمتر از 18 است بنا بر این شرایط برای تولید بنزین با کیفیت مهیا است، اما طبیعت سوختن متفاوت است. ما در به حداقل رساندن آلاینده های سوخت موفق عمل کرده ایم.
وی ادامه داد: ما تولید بنزین یورو 4 تولید می کنیم، و کار بهتری که می توانیم انجام دهیم اینکه به جای 50 ppm نیم ppm تولید کنیم ولی منتهی به حل مشکل آلودگی هوا نمی شود ما سوخت استاندارد تولید می کنیم.
وی درباره برنامه ساخت پالایشگاه در دیگر کشورها گفت: ما اجازه سرمایهگذاری در این زمینه نداریم و کار توسط بخش خصوصی انجام میشود و بخش خصوصی نیز نیازمند حمایت و تامین مالی است.
ریسک سیاسی کم شود جذب سرمایه گذاری مستقیم خواهیم داشت
معاون وزیر نفت درباره جذب سرمایهگذاری خارجی تصریح کرد: در حال حاضر تامین مالی فاینانس پالایشگاه آبادان با رقم 2.7 میلیارد دلار و پالایشگاه اصفهان با رقم 1.9 میلیارد دلار برای جذب سرمایه خارجی امضا شده اما ما فعلاً به لحاظ بیمهای در رنکینگ ششم قرار داریم و این یک سیگنال است برای جذب سرمایه خارجی. زمانی که بتوانیم به رنکینگ 2، 3 و 4 برسیم میتوانیم جذب سرمایه مستقیم داشته باشیم بنا بر این ابتدا باید از طریق فاینانس جذب سرمایهگذاری داشته باشیم. زمانی که ریسک سیاسی و تجاری کاهش یابد، جذب سرمایهگذاری مستقیم خواهد بود.
اروپایی ها از جرایم امریکا می ترسند
وی ادامه داد: در حال حاضر بانکهای چین، کره و ژاپن تحت پوشش بیمههای کنونی سرمایهگذاری میکنند اما بانکهای اروپایی دولتی نیستند علیرغم اینکه بیمههای ساچه و هرمس کار بیمه انجام میدهند تامین مالی نمیکنند زیرا از جرایم آمریکایی میترسند و این جرایم تحت پوشش بیمه نیست.
برنامه استفاده از کارت سوخت
صادقآبادی درباره استفاده از کارت سوخت در جایگاهها اظهار داشت: استفاده از کارت سوخت مصوبه مجلس است و فعلاً نفت گاز از مسیر سامانهها توزیع میشود و بنزین با توجه به تکنرخی بودن با کارت دارنده خودرو و یا جایگاهدار توزیع میشود. بنابراین ما برخلاف مصوبه مجلس عمل نمیکنیم.
در برندینگ منافع 80 میلیون ایرانی مدنظر است
وی درباره بحث برندینگ و مخالفتهایی که از سوی برخی جایگاهداران صورت میگیرد، گفت: در بحث برندینگ باید منافع 80 میلیون نفر دیده شود. نباید فقط 2 تا 3 هزار نفر جایگاه دار در نظر گرفته شود، یک طرفه نباید اظهار نظر شود، مردم دوست دارند خدمات بهتر و رقابتپذیر بگیرند. رقابت نیز کیفیت را بالا میبرد.
وی افزود: به تمام جایگاهداران اطمینان دادیم که هیچ فرقی بین یک شرکت برند و جایگاه دار نیست و طبیعی است که زمانی برای مردم برندینگ معنادار می شود که خدمت قابل رقابت دریافت کنند ضمن اینکه کسب و کار اجباری انجام نمی شود.
صادق آبادی ادامه داد: ما فکرمان این است که اگر مجلس قبول کند سقف قیمتی داشته باشیم تا برندها بین کف و سقف رقابت کنند تا جذابیت وجود داشته باشد. و اکنون فرقی بین برند و غیر برند نیست.