مدیرعامل اتحادیه باغداران مازندران:
پرتقالها برای جلب توجه مشتری رنگ میشوند/ ترس از سرما برداشت محصول را جلو انداخت/ رنگ کردن پرتقال باید با رنگهای خوراکی باشد
مدیر عامل اتحادیه باغداران مازندران گفت: مصرف کننده بیشتر به زرق و برق روی میوهها توجه میکند و این اجبار ایجاد میشود که بخش خدمات با رنگ و ابزارآلات مختلف، میوه را براق نشان دهند.
محمدرضا شعبانی، مدیر عامل اتحادیه باغداران مازندران در گفتوگو با خبرنگار اقتصادی ایلنا، در خصوص آغاز برداشت نارنگی پیشرس اظهار کرد: اولین برداشت ما نارنگیهای پیشرس است که برداشت آن شروع شده است. در حال حاضر هم هوا مساعد برداشت است و نارنگیها هم آبدار شدهاند و هم به قند لازم رسیدهاند، لذا حدود 20 روز است که برداشت آن را آغاز کردهایم.
وی افزود: 20 درصد از محصول نارنگی پیشرس برداشت شده که حدود 120 هزار تن پیشبینی این نوع نارنگی را داریم اما در مجموع بیش از 600 هزار تن نارنگی داریم و بخش نارنگیهای اونشو از اوایل آبان برداشت خواهد شد.
شعبانی در رابطه با برداشت پرتقال خاطر نشان کرد: پرتقالهای ناولینای پیشرس هم به زودی به بازار عرضه خواهند شد اما کشاورزان به خاطر ترس از سرمازدگی و خسارت که سال گذشته محصول پرتقال را از بین برد، پرتقالهای تامسون را هم با وجود کم آب بودن و نداشتن طعم خوب برداشت کرده و راهی بازار کردهاند. امیدواریم از لحاظ سرما و آب و هوا امسال مشکلی نداشته باشیم.
وی افزود: سال گذشته مجموعا حدود 3 هزار میلیارد تومان خسارت برآورد شده است.
مدیر عامل اتحادیه باغداران مازندران پیشبینی کرد: برداشت امسال مرکبات در مازندران بیش از 2.5 میلیون تن پیشبینی شده که شامل؛ نارنج، نارنگی، پرتقال، لیمو و انواع مرکبات خواهد شد که این رقم در صورتی است که مانند سال گذشته سرمازدگی محصولات را از بین نبرد.
شعبانی در خصوص خبر رنگ کردن مرکبات و عرضه به بازار تشریح کرد: ما استانداردهایی در این زمینه داریم که اجازه این کار را به باغداران میدهد که بیشتر در پرتقالها این اتفاق میافتد. پرتقال را برای نمای زیباتر و جاذبه بیشتر در یک فرایندی رنگآمیزی میکنند. رنگ نارنگی به خاطر پوست نازک، زودتر تغییر میکند. به همین دلیل دستکاری نمیشود اما این فرآیند برروی پرتقالها انجام میشود.
وی افزود: ما در این بخش استاندارهایی را داریم که اگر رعایت کنند مشکلی پیش نمیآید اما متاسفانه این استانداردها رعایت نمیشود و برخی میوههای ما را پس از رنگآوری به بازار عرضه می کنند. اگر بشود این میوهها را با رنگ طبیعی خود وارد بازار کنیم و مردم هم از این میوه ها استقبال کنند بهتر است اما مصرف کننده بیشتر به زرق و برق روی میوهها توجه میکند و این اجبار را ایجاد میکند که بخش خدمات با رنگ و ابزارآلات مختلف، میوه را براق نشان دهند.
مدیر عامل اتحادیه باغداران مازندران در ادامه تصریح کرد: اگر نوع نگاه مصرف کننده درست شود میوه به صورت طبیعی به بازار عرضه خواهد شد.
شعبانی در پایان گفت: ما جلسات مختلفی در این زمینه تشکیل دادهایم و تدابیری اندیشیدهایم و از همکارانمان در بخش سورتینگ خواستهایم طبق استانداردها رفتار کنند و از رنگ کردن میوه ها اجتناب کنند و در صورتی که مجبور به این کار شدند از رنگهای خوراکی برای این کار استفاده کنند تا مشکلی برای مصرفکنندگان ایجاد نشود.