جانشین رئیس شرکت ملی نفتکش در منطقه خارک:
تردد آزادانه نفتکشهای ایرانی در اروپا با بیمههای معتبر بعد از برجام / برنامه ریزی برای نوسازی ناوگان نفتکش
موسوی درباره بیمه نفتکش ها گفت: ما در دوران تحریم ها به لحاظ بیمه و کلاس کشتی ها با مشکلاتی مواجه بودیم اما خوشبختانه با لغو تحریم ها و اجرای برجام این مشکلات حل شد به طوری که ناوگان این شرکت هم اکنون تحت پوشش بیمه P&I و بیمههای معتبر بینالمللی موسوم به I.G.A قرار دارند.
به گزارش خبرنگار اقتصادی ایلنا، کاپیتان مجید موسوی جانشین رئیس شرکت ملی نفتکش در منطقه خارک با اشاره به اینکه ناوگان این شرکت در زمان تحریم در زمینه حمل نفت صادراتی و ذخیره سازی نفت کمک زیادی به NIOC کرده است، افزود: در آن زمان هیچ کشتی نفتکش خارجی اجازه ورود به بنادر ایران و حمل نفت صادراتی ایران نداشت اما شرکت ملی نفتکش کار حمل نفت صادراتی کشور را انجام می داد و به این ترتیب ما براحتی توانستیم با ناوگان این شرکت، دوران تحریم را بدون اینکه یک روز صادرات نفت ایران متوقف شود، پشت سر بگذاریم.
موسوی تصریح کرد: شرکت ملی نفتکش ایران در حال حاضر 60 فروند کشتی در اختیار دارد که معمولا شرکت ملی نفت برای نقل و انتقالات محمولات خود از آنها استفاده می کند البته ما غیر از ایران، محموله دیگر کشورها را نیز حمل می کنیم.
وی با بیان اینکه NITC به دنبال این است که علاوه بر بازار داخلی، بازار جهانی را هم در اختیار خود بگیرد، افزود: در راستای توسعه همکاری های بین المللی خود ، درصدد از سرگیری همکاری با شرکتهای بزرگ نفتی جهان مثل شل، بی پی و رپسول و ... است البته اولویت شرکت ملی نفتکش ایران در درجه اول تامین نیازهای صنعت نفت و سپس همکاری با شرکت های خارجی است.
موسوی با اشاره به اجاره کشتیهای شرکت ملی نفتکش ایران به شرکتهای خارجی خاطرنشان کرد: وقتی با یک شرکت خارجی قرارداد حمل منعقد یا کشتی نفتکش ایرانی اجاره داده میشود به لحاظ ارز آوری برای کشور بسیار اهمیت دارد و این یک برگ برنده برای ایران به شمار میرود.
جانشین رئیس شرکت ملی نفتکش در منطقه خارک در این ارتباط اضافه کرد: شرکتهای خارجی به اعتبار جهانی شرکت ملی نفتکش ایران، کشتیهای این شرکت را اجاره میکنند که این قراردادهای اجاره تاکنون با افزایش خوبی همراه بوده است.
وی با بیان اینکه شرکت ملی نفتکش ایران بزرگترین ناوگان کشتیرانی نفتی جهان به لحاظ تناژ حمل به شمار می رود، بیان کرد: این شرکت به لحاظ ظرفیت ناوگان در دنیا اول و به عنوان یک برند جهانی مطرح است و هم اکنون نیز در حال به روز رسانی استانداردهای ناوگان و گواهینامههای بین المللی مربوطه هستیم تا سهم خود از بازارهای بینالمللی در پیش از تحریمها را باز پس بگیریم توضیح اینکه پیش از تحریم ها حدود 80 درصد از ناوگان شرکت ملی نفتکش ایران در بازارهای بین المللی فعال بود در این ارتباط لازم به ذکر است که این شرکت اخیرا موفق به دریافت دو گواهینامه بین المللی ایزو از موسسه رده بندی DNV.GL شده است.
وی درباره توسعه ناوگان حمل گاز شرکت ملی نفتکش ایران نیز، اظهار داشت: در حال حاضر شرکت ملی نفتکش ایران 3 فروند کشتی حمل گاز در اختیار دارد که طبق سیاستهای کلان شرکت این تعداد افزایش خواهد یافت.
موسوی نرخ اجاره کشتی را بسته به شرایط بازار و عرضه و تقاضای کشتی های نفتکش دانست و افزود: اکنون ظرفیت ناوگان شرکت ملی نفتکش ایران حدود 15 میلیون تن است که نوسازی این ناوگان طبق برنامه استراتژیک شرکت و با حفظ ظرفیت فعلی درحال انجام است.
وی در خصوص استفاده از توان داخلی نیز افزود : براساس سیاستهای اقتصاد مقاومتی رویکرد مدیریت ارشد شرکت به استفاده از توان داخل است که در این راستا چندی پیش قرارداد تشکیل شرکت مشترکی بین شرکت ملی نفتکش، کشتیرانی جمهوری اسلامی و سازمان نوسازی صنایع برای ساخت و تعمیر کشتی های اقیانوس پیما در کشور به امضا رسید که امیدواریم نتایج خوبی را برای کشور به دنبال داشته باشد
جانشین رئیس شرکت ملی نفتکش در منطقه خارک درباره بیمه نفتکش ها نیز گفت: ما در دوران تحریم ها به لحاظ بیمه و کلاس کشتی ها با مشکلاتی مواجه بودیم اما خوشبختانه با لغو تحریم ها و اجرای برجام این مشکلات حل شد به طوری که ناوگان این شرکت هم اکنون تحت پوشش بیمه P&I و بیمههای معتبر بینالمللی موسوم به I.G.A قرار دارند که از کشورهایی مانند انگلیس، سوئد و نروژ اخذ شده است ضمن اینکه از پوششهای بیمه کلوپ P&Iکیش نیز استفاده میشود.
وی درباره رده بندی و کلاس کشتیها نیز گفت: این شرکت در پسابرجام به عنوان یک برند و نامی شناخته شده در عصر بین المللی همکاری خود را با موسسات رده بندی بینالمللی معتبر عضو آیاکس از سر گرفته گرفت و هم اکنون ناوگان این شرکت تحت کلاس موسساتی چون لوید زریجستر،BV ،KR وDNVGL و با برخورداری از پرچم و گواهینامههای معتبر بین المللی بدون هیچ مشکلی در آبهای بین المللی از جمله بنادر اروپا تردد دارد.
جانشین رئیس منطقه شرکت ملی نفتکش ایران در منطقه خارک در مورد مقاصد کشتیهای این شرکت نیز گفت: با اجرایی شدن برجام و لغو تحریمها، تردد کشتیها شرکت ملی نفتکش ایران به بنادر اروپایی نیز از سرگرفته شد به طوری که نخستین کشتی این شرکت در نخستین سفر اروپایی خود وارد بندر الجسیراس اسپانیا شد و سپس راه دیگر بنادر اروپا را از جمله هلند را در پیش گرفت ناوگان شرکت ملی نفتکش ایران علاوه بر اروپا و مدیترانه، به بنادر کرهجنوبی، چین، هند، تایوان، سنگاپور، اندونزی، امارات، لیبی، الجزایر، ترکیه، برخی کشورهای آمریکای لاتین ( ازجمله مکزیک ) و... نیز تردد دارد.