معاون وزیر راه و شهرسازی:
کاهش 20 ساله عمر ناوگان ریلی در سه سال گذشته/ سیاستهای دولت گذشته عامل افت سهم جابجایی بار از ریل/شرکت لیزینگ ریلی راهاندازی میشود
معاون وزیر راه و شهرسازی گفت: سیاستهای دولت گذشته باعث شد سهم جابجایی بار از ریل بیش از 5 درصد کاهش یابد.
به گزارش خبرنگار ایلنا اقتصادی ایلنا، سعید محمدزاده در مراسم افتتاح 113 واگن جدید و بازسازی شده درباره وضعیت صنعت حمل و نقل ریلی در کشور اظهار داشت: در حالیکه سال 92 سهم جابجایی بار از حمل و نقل ریلی به 8 درصد رسید که این رقم سال 85، 5/13 درصد بود که باید سال 92 به 30 درصد میرسید.
وی افزود: بنابراین آن سالها نه تنها رشد سرمایهگذاری و توسعه شبکه ریلی را نداشتیم بلکه با افت سرمایهگذاری مواجه بودیم.
معاون وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: از سال 92 به بعد در راستای افزایش سهم حمل و نقل ریلی از جابجایی بار سیاست کاهش تعرفههای راهآهن را اتخاذ کردیم هر چند این سیاست در کاهش درآمدهای راهآهن بسیار تاثیرگذار بود اما سبب شد سهم حمل بار در ریل به 5/12 درصد برسد.
وی گفت: البته این رقم سال 92 باید به 30 درصد میرسید اما بهطور قطع میتوان با مجموعه تدابیر به این اعداد ارقام توسعهای دست پیدا کرد.
محمدزاده با بیان اینکه امروز حق دسترسی به ریل برای مسافران به صفر رسیده، گفت: برای افزایش سهم جابجایی مسافر از ریل در برخی مسیرها یارانه هم اختصاص دادهایم تا جلوی زیان شرکتهای حمل ونقل ریلی را بگیریم.
معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه مجموعه قوانین مصوب در بخش ریلی بسیار ارزشمند هستند، گفت: طبق قانون از محل بند ق بودجه باید 10درصد از میزان صرفه جوییهای سوخت در بخش ریلی را به راهآهن اختصاص بدهند اما باید دید به چه علت تاکنون این قانون به اجرا نرسیده است.
وی با بیان اینکه اقدامات قابل توجهی را در سه سال گذشته برای سوددهی بخش ریلی انجام دادهایم، اظهار داشت: امروز مدت زمان سفر تهران – مشهد از طریق راهآهن تا دو ساعت کاهش پیدا کرده و با تدابیر انجام شده تمام ناوگانی که سرعت کمتر از 140 کیلومتر در ساعت را دارند از این مسیر حذف شده اند.
مدیرعامل راهآهن ادامه داد: همچنین توانستیم با راهاندازی سیستم ATC و CTC تعداد ایستگاههای مجازی را افزایش دهیم که این منجر به افزایش سرعت سیر میشود و سال آینده هم این برنامه را داریم که تمام قطارهای مسافری و باری برنامهای شوند.
معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به احکام مرتبط با بخش ریلی در برنامه ششم توسعه گفت: طبق اهداف پیشبینی شده سهم حمل ونقل ریلی در بخش بار باید به 30 درصد و در بخش مسافر به 20 درصد افزایش یابد و برای رسیدن به این اهداف تمهیداتی هم از جمله معافیتهای مالی ارایه مشوقهای سرمایهگذاری پیشبینی شده است.
وی ادامه داد: از دیگر احکام برنامه ششم توسعه تشکیل شرکت حملونقل ریلی بومی است که یک درصد از درآمدهای فروش نفت و گاز باید برای گسترش شبکه ریلی اختصاص یابد .
محمدزاده همچنین با اشاره به تاکیدات مقام معظم رهبری در بخش ریلی گفت: طبق فرمایشات مقام معظم رهبری در بخش حملونقل اولویت با حملونقل ریلی است و باید برای این بخش مزیت اقتصادی ایجاد کنیم همچنین از دیگر تاکیدات مقام معظم رهبری اتصال ایستگاههای راه آهن به کارخانجات و معادن کشور است که باید تمام برنامه های ما در راستای این دو هدف باشد.
مدیرعامل شرکت راه آهن با اشاره به عمر ناوگان حمل ونقل ریلی در طول سه سال گذشته گفت: یکی از اقدامات وزارت راه و شهرسازی و شرکت راه آهن کاهش عمر ناوگان ریلی بوده است که در همین سه ماه گذشته برای تحقق این هدف 35 دستگاه واگن بالای 45 سال از رده خارج کردیم.
وی افزود: در حالی که در سال 92 تعداد واگن های مسافری 2 هزار و 200 دستگاه بود با از رده خارج کردن واگن های فرسوده این رقم به 1750 دستگاه رسیده است که با ادامه این روند در سالهای آینده به 850 واگن کاهش پیدا می کند.بنابراین سرمایه گذاری در این پروژه بسیار ضرورت دارد .
محمدزاده با اشاره به دیگر تمهیدات دولت برای توسعه ناوگان ریلی گفت: راهاندازی لیزینگ ریلی را در دستور کار داریم که میتواند برای تحقق اهدافمان بسیار تاثیرگذار باشد.