خبرگزاری کار ایران

مهندس ترکی در همایش کارگزاران تجاری تشریح کرد:

مأموریت‌های ستاد توسعه اقتصادی و سرمایه‌گذاری

نخستین همایش کارگزاران تجاری کشور با حضور مقامات دولتی و کارشناسان ارشد اقتصادی برگزار شد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، نخستین همایش کارگزاران تجاری کشور، با هدف بررسی نقش و جایگاه کارگزاران تجاری در توسعه کسب و کار و دریافت خدمات تخصصی تجاری‌سازی در محل نمایشگاه بین‌المللی تهران برگزار شد.

این نشست که با حضور مقامات دولتی و کارشناسان ارشد اقتصادی برگزار شد.

مهندس ترکی، رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان تهران و رئیس ستاد توسعه اقتصادی و سرمایه‌گذاری یکی از سخنرانان این همایش بود.

متن کامل سخنرانی مهندس ترکی در همایش کارگزاران تجاری به شرح زیر است:

رشد اقتصادی، سرمایه گذاری و اشتغال از محورهای کلیدی و مورد توجه در برنامه های توسعه کشور می­باشد. به دلیل اهمیت این شاخص­ها در سیاست­های کلی برنامه ششم توسعه تحقق اهداف رشد اقتصادی شتابان، پایدار و اشتغال زا به میزان متوسط سالانه 8% و افزایش سهم بهره وری کل عوامل تولید از رشد اقتصادی و افزایش توان ثروت­آفرینی کشور وکاهش نرخ بیکاری به میزان 7% و افزایش نرخ مشارکت از رقم 38.5% در ابتدای برنامه به 42% در پایان برنامه، تاکید شده است.

رشد اقتصادی یعنی" افزایش تولید کالا و خدمات"، در صورتی امکان­پذیر است که سرمایه بیشتری از آن چه که موجود است به کار افتد و این مستلزم آن است که یا سرمایه موجود در منطقه در اثر تولید و باز تولید به مازاد یا اضافه ارزشی دست یافته و تمام یا بخشی از آن را دوباره به سرمایه گذاری بیفزاید و یا آن که سرمایه از خارج از منطقه برای سرمایه­گذاری در منطقه جذب شده باشد. پس رشد اقتصادی با سرمایه گذاری بیشتر و سرمایه گذاری بیشتر به انباشت سرمایه بیشتر نیاز دارد.

در این راستا بهبود محیط کسب و کار وتقویت توان سرمایه­گذاری و رقابت پذیری یکی از اساسی ترین راهبردها برای تحقق این هدف می باشد که از طریق سیاست گذاری ها و اقدامات اساسی و برنامه­ریزی شده می توان به آن دست یافت .

از جمله این سیاست­گذاری­ها و عملیات, اقدامات مرتبط با توسعه کسب و کار و تقویت و تکمیل زنجیره ارزش می باشد که شامل :

  • انجام تمهیدات لازم برای تقویت توان فنی و مهندسی
  • تحقیق و توسعه بازاریابی در بنگاه های کوچک و متوسط
  • توسعه کارگزاری ( بروکر) تجاری و صنعتی و خدماتی در قالب کلینیک های کسب وکار
  • کمک به ایجاد نهادهای تحقیقات بازار، دانش فنی، تجارت و صادرات و واردات در زمینه شناسایی مهارت­ها و دانش مورد نیاز فعالیت های اقتصادی
  • ایجاد بانک اطلاعاتی جامع از بنگاه های بحرانی و اصلاح ساختار اقتصادی و فنی و مالی آن ها

به علاوه اقداماتی فراگیر و برنامه ریزی شده و سیاست­گذاری­های بسیاری که از حوصله این مقوله خارج می باشد که در انجام این اقدامات نقش کارگزاری­های تجاری و استفاده از خدمات تخصصی آن ها در خصوص تامین مالی، نحوه بکارگیری و مدیریت سرمایه، کاهش ریسک سرمایه­گذاری و سایر زمینه­های اقتصادی عمده ترین عامل در رشد  تولید وسرمایه گذاری­های بخش خصوصی و دستیابی به اهداف کمی توسعه خواهد بود.

تعامل فعالان اقتصادی در استفاده از خدمات کارگزاری­های تجاری درطول فرایند سرمایه­گذاری (از زمان دریافت مجوز تا بهره­برداری و توسعه بازار) موجبات موفقیت بیشتری را برای سرمایه­گذار فراهم می نماید و محیط کسب و کار را از تهدیدات بسیاری محفوظ می دارد بطور مثال برای اجرای یک ایده موفق و احراز شخصیت قانونی صحیح برای سرمایه­گذاری، استفاده از توان و ظرفیت کارگزاری ثبت و مشاوره مدیریت و موسسات حقوقی و قانون تجارت و در فرآیند سرمایه­گذاری و اجرای پروژه های بزرگ و کوچک و یا متوسط، کارگزاری تامین مالی و انتقال دانش فنی و مهندسی و خدمات آموزشی و مدیریت پروژه و کنترل پروژه و بررسی فنی و مالی و اقتصادی و کارگزاری بانکی و پولی بسیار مفید خواهد بود و در شرایط بهره­برداری از محیط کسب و کار, برخورداری از کارگزاری توسعه بازار و تبلیغات و رسانه ها و تهاتر و صادرات و واردات و.... شرایط را برای محیط کسب و کار بهینه خواهد نمود.

برای استفاده بهینه و موثر از خدمات حرفه ای کارگزاری های تجاری در جهت توسعه و بهبود محیط کسب و کار می بایستی ساز و کار مناسبی برنامه­ریزی نمود که از آن جمله می توان به موارد ذیل اشاره نمود :

-شناسایی حوزه­های کارگزاری در تخصص های مختلف و ایجاد بانک اطلاعاتی در زمینه های مربوطه و همچنین تشکیل کانون های صنفی حوزه های کارگزاری و تعیین تعرفه های خدمات

- معرفی فعالان حوزه کارگزاری به فعالان اقتصادی اعم از بخش دولتی و خصوصی و متولیان اقتصادی و صنعتی و مالی و بستر­سازی جهت تعاملات موثر آتی

- ساماندهی حوزه­های کارگزاری تجاری از طریق رتبه­بندی و بررسی اهلیت آن ها

- الزام سرمایه­گذاران و بخش خصوصی در حوزه­های کسب و کار در به خدمت گرفتن کارگزاران مربوطه

- ایجاد سیستم­های آموزشی و پرورش کارگزاران موثق و موثر در زمینه­های مورد نیاز

- ایجاد سیستم­های هماهنگ کننده و نیاز­سنجی حوزه­های بحرانی کسب و کار

- ایجاد بانک اطلاعاتی از محیط­های بحرانی کسب و کار و دسته­بندی و اعلام نیاز خدمات کارگزاری مفید.

با توجه به سهم استان تهران از میزان جمعیت و اشتغال و حجم های انجام شده و یا در حال انجام و محیط های کسب و کار و همچنین شاخص­های توسعه و علمی و فرهنگی و صنعتی و تمرکز مراکز خدماتی کارگزاری که از آن جمله به کانون مشاورین سرمایه­گذاری و مالی بانکی و همچنین انجمن حسابرسان رسمی می توان اشاره نمود به نظر می رسد استان تهران از نظر نیاز به خدمات کارگزاری در اولویت می باشد و متعاقبا انجام برنامه­ریزی­ها و تمهیدات لازم در راستای ساماندهی به خدمات کارگزاری در سطح استان تهران و سنجش روش­ها و خدمات اولویت یافته و تسری دادن برنامه های انجام شده در سطح کشور و استان های با اولویت­های صنعتی و تجاری و خدماتی , نسبت به بهبود و توسعه حوزه­های کسب و کار به عنوان سیاست­های راهبردی در جهت رسیدن به اهداف کمی برنامه ششم توسعه و سایر برنامه­های آتی جزو اولویت­های بعدی خواهد بود.

استفاده از خدمات بروکر با تاثیر در فرآیند سرمایه­گذاری در زمینه های مختلف در بخش خصوصی عملا موجب افزایش مشارکت مردم در تحقق برنامه ششم توسعه و افزایش میزان ارزش افزوده و اشتغال و جذب سرمایه گذاری­های داخلی و خارجی و افزایش سهم بخش خصوصی در اقتصاد کشور و در نهایت کاهش نقش تصدی گری دولت در این بخش­ها خواهد بود.

ظرفیت ها و پتانسیل های اساسی ایران برای جهانی بودن:

  • برخورداری از موقعیت ممتاز جغرافیایی از نظر تعدد همسایگان و قرار گرفتن مرکزیت نسبی بین سه قاره اروپا، افریقا و آسیا
  • قرار گرفتن در میان دو حوزه اصلی ذخایر انرژی جهان
  • کشوری در قالب 70 درصد ذخایر نفتی (دارای 6/8 درصد ذخایر نفت دنیا)
  • و 40 درصد منابع گاز جهان (دارای 18 درصد از ذخایر گاز طبیعی دنیا)
  • کشوری در میان 10 کشور اول معدنی جهان با 57 میلیارد تن ذخایر
  • کشوری در میان 10 کشور اول معدنی جهان با 57 میلیارد تن ذخایر
  • دارای 15 درصد ذخایر سرب جهان
  • دارای 5/3 درصد ذخایر مس جهان
  • تنوع اقلیم آب و هوایی و داشتن رتبه هشتم به لحاظ تنوع تولید زراعی و باغی
  • قرار گرفتن در 10 کشور اول دارای میراث فرهنگی
  • واجد نیروی جوان و تحصیلکرده آماده فعالیت
  • کشوری با ساختار سیاسی اجتماعی مبتنی بر دموکراسی

با عنایت به مطالب بالا ملاحظه می شود که جهانی بودن یک فرصت است که در ایران به عنوان یک بازیگر فعال و تعیین کننده نقش ایفا نموده و از فرصت های آن بهره مند می شود و تهدیدهای احتمالی را مدیریت و هدایت می نماید.

راهکارهای رسیدن به این موضوع مهم که انتخاب کرده ایم:

P وضع قوانین و مقررات سازگار با فعالیت در عرصه های جهانی

P فراهم ساختن زمینه برای جلب سرمایه و انتقال تکنولوژی خارجی

P تقویت سیاست تنش زدایی و ارتقاء زمینه های هم گرایی

P حضور فعال در پیمان های منطقه ای و جهانی

P تسهیل و تسریع در خصوصی سازی و لغو انحصارات

P همکاری با کشورهای توسعه یافته و فعال در جوامع بین المللی

P جلوگیری از بروز شک های اقتصادی با اقتصاد مقاومتی

  1. بهره گیری از فرصت های در حال گذار
  2. رشد سریع در بخش فن آوری اطلاعا ت و ارتباطات، خدمات، صنعت گردشگری

استان تهران بزرگترین مرکز فراخوان اقتصادی ایران است و نقش منحصر به فردی در اقتصاد ملی ایفا می کند و سهم عمده ای از جمعیت و تولید ناخالص داخلی را به خود اختصاص داده است.

مهمترین ویژگیهای استان تهران:

  1. میزبانی پایتخت کشور
  2. مهمترین عرصه تجلّی عملکرد نظام سیاسی _ اجرایی کشور
  3. کانون تمرکز جمعیت و فعالیت به طوریکه حدود 17 درصد جمعیت را دارا می باشد.
  4. مهمترین مرکز فعالیت و گردش سرمایه در کشور
  5. مرکز ثقل مراجعات و مواصلات کشور
  6. حضور نهادها و موسسات حاکمیتی و مراکز برنامه ریزی و سیاستگذاری
  7. دارا بودن قریب به یک چهارم تولید ناخالص داخلی کشور را دارد.
  8. برخورداری از بزرگترین بازار مصرف کشور
  9. امکان استقرار صنایع به فن آوری های برتر
  10. وجود زیرساخت های لازم در حوزه های حمل و نقل زمینی و هوایی، فن آوری اطلاعات
  11. اقلیم  قابل توجه برای توسعه گردشگری
  12. استقرار کارخانه های مهم و بزرگ مثل خودروسازی، داروسازی، تجهیزات الکترونیکی
  13. 56 درصد از سپرده های بانکی کشور مربوط به استان تهران است
  14. وجود دفاتر نهادهای بین المللی
  15. برخورداری از ظرفیت بالای نیروی انسانی متخصص در زمینه های گوناگون علمی وتخصصی
  16. برخوردای از فناوریهای نوین و برتر نسبت به استانهای دیگر
  17. پایین بودن ریسک سرمایه گذاری در استان تهران
  18. جذابیت برای سرمایه گذاری شرکت های خارجی
  19. حدود 60 درصد از صدور کارت های بازرگانی در استان تهران
  20. سهم 80 درصدی صادرات تحقیقات فنی و مهندسی در استان تهران
  21. رتبه نخست در تولید 8 محصول کشاورزی کشور
  22. 6 درصد از ارزش افزوده بخش کشاورزی کشور
  23. 7 درصد از صادرات بخش کشاورزی کشور
  24. تعدّد مراکز مختلف ارائه کننده خدمات پشتیبان تولید از جمله بانکها و موسسات مالی و اعتباری، بورس و اوراق بهادار، شرکتهای بیمه، خدمات انبارداری و ...

جایگاه استان تهران در حوزه تجارت:

  • بیشترین فراوانی استقرارشرکتهای تولیدی و تجاری کشور در این استان با حدود 401 هزار واحد تولیدی ، توزیعی و خدماتی که به ترتیب 92 هزار واحد تولیدی ، 178 هزار واحد توزیعی و 131 هزار واحد خدماتی می باشد .
  • سهم 81 درصدی از ثبت سفارشات کشور در استان تهران انجام می شود .
  • اختصاص2476 میلیون دلار صادرات خدمات فنی و مهندسی و سهم 87 درصدی استان ازصادرات کشور در این بخش .
  • استان تهران با دارا بودن  14534 کارت بازرگانی فعال ، 41 درصد از کل کارتهای بازرگانی کشور را به خود اختصاص داده است .

جایگاه استان تهران در حوزه معادن:

  • مساحت مجموع مناطق معدنی استان معادل 1915 کیلومتر مربع ، می باشد .
  • مساحت قابلیت های معدنی اکتشاف شده برابر است با 3417 کیلومتر مربع .
  • استان تهران با داشتن 650 معدن 16 درصد از تولید معادن کشور را به خود اختصاص داده است
  • این استان با تولید سالیانه 35 میلیون تن مواد معدنی حدود 12 درصد تولید معادن کشور را به خود اختصاص داده است .سنگ لاشه ، آهک و مخلوط کوهی 85 درصد از تولیدات معدنی استان را به خود اختصاص داده اند .
  • میزان ذخایراکتشاف شده استان حدود 1.5 میلیارد تن با سهمی معادل 4 درصداز ذخایر کشور
  • میزان اشتغال مستقیم موجود در این 10.000 نفر و مشاغل وابسته 37.000 نفر می باشد .
  • جایگاه استان تهران در حوزه صنعت:
  • سهم 30 درصدی استان از ارزش افزوده بخش صنعت در کشور .
  • جایگاه 19درصدی بخش صنعت در تولید ناخالص استان .
  • استقرار 21 شهرک صنعتی و 5 ناحیه صنعتی در استان .
  • سهم 27/74 درصدی استان از صادرات غیر نفتی کشور در سال 1392.
  • حضور 8254 و احد تولیدی فعال در بخش صنعت
  • فعالیت بیش از 480 هزار واحد صنفی دارای پروانه کسب در استان .

جایگاه استان تهران در بخش کشاورزی

  • تولید 5/5 میلیون تن محصولات کشاورزی
  • زیرساخت های عظیم تولیدی و صنایع تبدیلی، تکمیلی و فرآوری
  • 6 درصد تولیدات محصولات کشاورزی
  • 10 درصد صادرات بخش کشاورزی
  • وجود 211 هزار هکتار اراضی زاراعی و باغی در استان و سهم 3 درصدی این مساحت از کشور.
  • حضور 55 هزار نفر شاغل در این بخش وسهم 5 درصدی ارزش افزوده در این بخش در قیاس با سهم حدود 2 درصدی شاغلان
  • رتبه نخست تولید 8 محصول کشاورزی در کشور .
  • اهمیت تبدیل 60درصد از واحدهای تولیدی در این بخش به صورت صنعتی و نیمه صنعتی .
  • جایگاه ویژه پساب های سکونتگاههای جمعیتی در امکان تامین آب کشاورزی در استان.
  • میزان اراضی تحت پوشش سیستم های نوین آبیاری تا ابتدای سال 1392 برابر با 32.3 هزار هکتار ، تا ابتدای سال 1393 برابر با 34.3 هزار هکتار و ابتدای سال 1394 برابر با 47 هزار هکتار می باشد .

جایگاه استان تهران در بخش بخش توسعه خدمات ارتباطات و فناوری:

  • رتبه نخست کشور در ضریب نفوذ افراد استفاده کننده از تلفن همراه
  • رتبه نخست کشور در ضریب نفوذ خانورهای دارای دسترسی به اینتر نت
  • رتبه نخست کشور در ضریب نفوذ دارای دسترسی به رایانه

لذا بازار ict  و اقتصاد دیجیتالی استان و کشور به سرعت در حال بازشدن و شکوفایی است.

      مأموریت ستاد توسعه اقتصادی و سرمایه گذاری:

الف) تسهیل و تسریع فرآیند سرمایه گذاری و توسعه فعّالیت های اقتصادی بخش خصوصی کشور

ب) ایجاد فضای امن ارتباطی و بدون واسطه بین فعّالان اقتصادی داخلی و شرکت های بین المللی (اقتصادی و سرمایه گذاری)

برنامه های اجرایی:

1- معرفی مزیت ها، فرصت ها و طرح های سرمایه گذارای و اقتصادی کشور از طریق:

 پورتال اطلاع رسانی، برپایی جلسات رودرو با شرکت های بین المللی،  بازدید از توانمندی ها و...

2-شناسایی سرمایه گذاران و تاًمین کننده های مالی داخلی و بین المللی و ایجاد ارتباط با آنها

3-اطلاع رسانی و ارائه مشورت به سرمایه گذاران خارجی و شرکت های اقتصادی بین المللی

4- برقراری ارتباط با آژانس های سرمایه گذاران خارجی و شرکت های سرمایه گذار بین المللی به منظور معرفی توانمندیها و فرصتهای اقتصادی و سرمایه گذاری ایران

5- برقراری ارتباط با بخش اقتصادی سفارت خانه های مستقر در کشور، اتاق های بازرگانی و نهاد های مرتبط با هدف معرفی فرصت های سرمایه گذاری و اقتصادی ایران

6- فعال سازی اتاق فکر با حضور و مشارکت بخش های دولتی و خصوصی کشور، دانشگاه ها و مراکز علمی و تحقیقاتی کشور

7-برقراری ارتباط با حوزه های اقتصادی و سرمایه گذاری کشور به منظور دریافت اطلاعات مربوط به طرح ها و پروژه ها جهت ارائه به فعالان اقتصادی و سرمایه گذاری بین المللی و داخلی

8- تهیه بانکهای اطلاعاتی و تدوین اطلاعات پروژه های اقتصادی و سرمایه گذار کشور به صورت مجازی و مکتوب – ایجاد سیستم اطلاع رسانی ویژه سرمایه گذاری و فرصت های اقتصادی کشور

9- تهیه خبرنامه الکترونیکی

10- برپایی کارگاه های آموزشی در حوزه های اقتصادی و سرمایه گذاری

11- واگذاری خدمات مشاوره و اجرایی به شرکت های خصوصی توانمند داخلی جهت تسهیل در امور اقتصادی و سرمایه گذاری و همکاری با شرکت های داخلی و خارجی و همکاری با ستاد به عنوان بازوی اجرایی

12-شناسایی و تعریف پروژه های سرمایه گذاری

13- معرفی ظرفیت های سرمایه گذاری و اقتصادی ایران به کشورهای مختلف با محوریت زیر بنایی ،  اقتصادی، صنعتی ، سلامت، گردشگری، تکنولوژی های نوین، انرژی، انبوه سازی و ...

14-بر پایی جلسات کاربردی بین سرمایه گذاران و فعالان اقتصادی  بین المللی با شرکت های توانمند داخلی

15-پیگیری دستاوردهای جلسات، همایش، تفاهم نامه ها و قراردادها از طریق کمیته تخصصی ویژه

16- بر پایی اجلاس، همایش، کنفرانس و نمایشگاه با موضوع معرفی توانمندی های جمهوری اسلامی ایران در  بخش های اقتصادی و سرمایه گذاری

کار گروهای تخصصی در ذیل ستاد :

- کارگروه سرمایه گذاری و تأمین منابع مالی

- کارگروه توسعه اقتصادی

- کارگروه حقوقی و قراردادها

- کارگروه اطلاع رسانی و تبلیغات

- کارگروه بیمه و بانک

- کارگروه برند سازی

- کارگروه رسانه و تبلیغات

- کارگروه گمرک و حمل و نقل

- کمیته ویژه پیگیری دست آوردها

 

اهم اقدامات ستاد توسعه اقتصادی و سرمایه گذاری

  • فعال سازی دفاتر هماهنگی ستاد در استان های تهران، فارس، مرکزی، خراسان رضوی، خوزستان، لرستان و سیستان و بلوچستان
  • فعال سازی شبکه سرمایه گذاران خارجی و شرکت های مدیر پروژه بین المللی
  • فعال سازی شرکت های پیمانکار بین المللی جهت اجرای پروژه های داخلی و بین المللی
  • عقد 12 قرارداد به ارزش 536/10 میلیون دلار در حوزه های هتل و گردشگری، نیروگاه و تولیدی
  • عقد 30 تفاهم نامه همکاری با 27 شرکت

تجربه کاری ما نشان می دهد که در حوزه جذب سرمایه گذاری با کمبودهایی روبرو هستیم که این خلاء را کارگزاران تجاری می توانند پر نمایند. شبکه های کارگزاری به صورت پراکنده فعالیت می کنندکه مهمترین اقدام این همایش می تواندبا ایجاد کنسرسیوم هایی این انسجام را ایجاد نماید تا زمینه اشتغال جدید نیز برای جوانان متخصص این امر نیز مهیا گردد.

از این تریبون استفاده می کنم و پیشنهاد عملیاتی خود را برای این همایش و متولیان و صاحبان اندیشه اینگونه بیان می کنم که چندین کنسرسیوم با موضوعات کاری مشترک تشکیل دهند برای تسهیل و ارائه خدمات به افراد مختلف، به طور مثال وقتی سرمایه گذاری وارد کشور می شود چرا باید برود با تک تک بانک ها جلساتی برگزار کند که امکان دارد به نتایج مشخص و درستی هم نرسند، چرا باید با بیمه ها جلسات اثرگذاری نتواند برگزار نماید.

اینجاست که شما می توانید با ایجاد کنسرسیوم هایی در حوزه های مالکیت معنوی و ثبتی، مالیات، بیمه ، بانک و... تشکیل دهید و به ارائه خدمات در داخل و حتی با رویکرد بین المللی و یا حداقل در غرب آسیا بپردازید.

سرمایه گذار وقتی وارد می شود باید بتواند از طریق کنسرسیوم ها از نظر حقوقی، خدمات مالیاتی و بیمه ای پشتیبانی شود.

ستاد توسعه اقتصادی و سرمایه گذاریاین آمادگی را دارد در صورت تشکیل کنسرسیوم ها بر اساس اهداف آن ها تفاهم نامه هایی را امضاء نماید تا سرمایه گذارانی که توسط ستاد وارد کشور می شوند توسط کنسرسیوم ها خدمات دریافت نماید.

ستاد توسعه اقتصادی و سرمایه گذاریاین آمادگی را دارد در صورت تشکیل کنسرسیوم ها، در جهت ایجاد بستر توسعه و مناسبت های اقتصادی از طریق امور بین الملل، ارتباط با کارگزاران کشورهای دیگر را فراهم نماید.

ما در ایران تا به امروز این نوع کنسرسیوم ها را که به ارائه خدمات تخصصی بپردازند نداشته ایم و امیدوارم این موضوع توسط برگزارکنندگان همایش پیگیری گردد و در سال آینده با دستاوردهای بیشتری و بارویکردهای جدیدتری به این امور بپردازیم. در پایان ضمن تشکر از زحمات کشیده شده در این رویداد بزرگ ما حاضر هستیم با هم اندیشی و تعامل؛ کمک های لازم را در خصوص تشکیل کنسرسیوم ها و مشاوره برای فعال سازی آنان در خدمت شما اندیشمندان و سیاست گذاران باشیم.

کد خبر : ۴۳۹۲۵۳