خبرگزاری کار ایران

مدیرکل دفتر رودخانه های مرزی و منابع آب مشترک:

محور دیپلماسی آب ایران مبتنی بر همکاری و تأمین منافع مشترک است

باید با همکاری مشترک به سمتی پیش رفت که بتوان یک "استفاده عادلانه و منطقی" از منابع آب مشترک داشت؛ لذا هدف همه باید تعریف یک "سبد منافع مشترک" در منطقه باشد.

به گزارش ایلنا، مدیرکل دفتر رودخانه‌های مرزی و منابع آب مشترک وزارت نیرو گفت: محور دیپلماسی آب ایران مبتنی بر همکاری و تأمین منافع مشترک است واشتراک در منابع آب می‌تواند عاملی برای "همکاری" و "صلح" و "نشستن همه بر سر یک سفره" باشد.

«جبار وطن فدا» با اشاره به برگزاری نشست مشترک ایران با نمایندگانی از کشورهای اروپایی در حوزه آب‌های مرزی و مشترک، گفت: این نشست جهت تبادل نظر و انتقال تجربیات در حوزه آب‌های مرزی و مشترک و دیپلماسی آب با نمایندگانی از آلمان و سایر کشورهای اروپایی بوده است.

وی افزود: براساس پیش‌بینی‌ها و گزارش‌های بین‌المللی تا سال 2025 حداقل یک چهارم جمعیت کره زمین در معرض بحران‌های زیست محیطی نظیر سیلاب، خشکسالی، کمیابی و کمبود آب قرار گیرند، بنابراین آب به عنوان نیاز کلیدی زندگی بشر، به‌طور بالقوه می‌تواند عاملی برای تشدیدِ تنش‌های اجتماعی و به خطر افتادنِ امنیت انسانی باشد.

وی تصریح کرد: ظرفیت سازی و تبادل دانش، تجربیات و اطلاعات درباره جنبه‌های مختلف مدیریت آب در کشورها و در این زمینه بهره‌گیری از تجربیات نهادهای مختلف ظرفیت‌سازی بین‌المللی و پشتیبانی نهادهای مالی وابسته به سازمان‌های بین‌المللی می‌تواند بسیار کارساز و مؤثر واقع شود.

وطن فدا تأکید کرد: گرچه اشتراک در منابع آب ممکن است مسائل را پیچیده تر کند، اما در عین حال، این در هم آمیختگی می‌تواند عاملی برای "همکاری" و "صلح" و "نشستن همه بر سر یک سفره" باشد. این موضوع جدیدی در کشور ما نیست و ریشه‌های تاریخی و دینی دارد.

وی گفت: ایران با کشورهای همسایه فقط در موضوع آب اشتراک ندارد، اشتراکات فراوانی در تاریخ، دین و مذهب، فرهنگ و حتی زبان داشته و تعاملات و روابط بسیار خوب و سازنده‌ای در حوزه‌های اقتصادی سیاسی و اجتماعی دارد.

مدیر کل دفتر رودخانه‌های مرزی و منابع آب مشترک وزارت نیرو خاطرنشان کرد: بنابراین باید با همکاری مشترک به سمتی پیش رفت که بتوان یک "استفاده عادلانه و منطقی" از منابع آب مشترک داشت؛ لذا هدف همه باید تعریف یک "سبد منافع مشترک" در منطقه باشد.

وی در پایان اظهار داشت: در طول سا‌ل‌های گذشته تا امروز همواره دیپلماسی آب ایران بر همین اساس بوده و همواره سعی شده بر محور همکاری برای رسیدن به یک سبد منافع مشترک استوار باشد؛ چرا که بر این باوریم توسعه و امنیت پایدار منطقه در گرو همکاری و تفاهم همه کشورهای منطقه با هم به‌ویژه در موضوع آب‌های مرزی مشترک است.

 

کد خبر : ۴۲۵۴۵۸