خبرگزاری کار ایران

مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی ایران:

طرح فروش سوخت هوایی با کارت‎های بانکی از ابتدای آبان اجرایی نمی‌شود

طرح فروش سوخت هوایی از طریق کارت‎های بانکی و به روز که قرار بود از ابتدای آبان‎ماه اجرایی شود، به دلیل برخی مشکلات در سیستم مالی و توان پرداخت شرکت‎های هواپیمایی تا اطلاع ثانوی اجرا نمی شود.

به گزارش ایلنا، عباس کاظمی، معاون وزیر نفت در امور پالایش و پخش با اشاره به این که بدهی شرکت‎های هواپیمایی امسال افزایش نداشته است، گفت: افزایش نیافتن بدهی شرکت‎های هواپیمایی امسال نسبت به پارسال نشان از این دارد که این شرکت‎ها تقریبا به تعهدهای خود عمل کرده اند و تا حدودی پایبند به توافق‎های صورت گرفته بوده اند.

وی افزود: شرکت‎های هواپیمایی تعهد کرده بودند که در کنار خرید نقدی سوخت از ابتدای امسال، بدهی سنوات گذشته خود را بپردازند که متاسفانه تاکنون آن را اجرایی نکرده اند.

مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی ایران ادامه داد: شرکت های هواپیمایی همچنین متعهد شدند که در اسرع وقت قیمت سوخت دریافتی را بپزدارند که در این بخش تا حدود زیادی این کار را انجام داده اند که گواه این مدعا افزایش نیافتن بدهی این شرکت‎ها در سال ۹۵ نسبت به سال ۹۴ است.

وی، با تاکید بر این که ما به دنبال راه‎های مسالمت آمیز برای رفع این مشکل هستیم و نمی خواهیم شاهد بالا گرفتن اختلاف‎ها باشیم، اظهار امیدواری کرد که شرکت‎های هواپیمایی هر چه سریع تر با اجرای تعهدهای خود بدهی‎های خود به شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی ایران را تسویه کنند.

معاون وزیر نفت در امور پالایش و پخش با اشاره به این که هنوز سازوکار پرداخت لحظه ای به دلیل مشکلات مالی شرکت‎های هواپیمایی اجرایی نشده است، گفت: شرکت ملی پخش فراورده های نفتی ایران برای انجام تعهدهای خود در قبال ذینفعانش ناگزیر به فروش نقدی سوخت است و شرکت‎های هواپیمایی باید راهکار مناسب برای پرداخت بدهی های خود چه به صورت نقدی یا اقساطی ارائه کنند.

قیمت سوخت جاری  شرکت‎های هوایپیمایی به صورت نقدی و اعتباری از سوی این شرکت‎ها پرداخت می‌شود و از سال ۹۴ تاکنون بدهی جاری انباشته‌ای ندارند اما مقدار بدهی گذشته این شرکت‎ها به شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی ایران حدود ۸۰۰ تا ۹۰۰ میلیارد تومان است.

شرکت‌های هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران (هما)، ماهان، آسمان، و ایران ایر تور هنوز به تعهد‎های مالی خود در قبال پرداخت بدهی سنواتی و جاری عمل نکرده اند و ٨٥ درصد مانده بدهی شرکته‎ای هواپیمایی کشور مربوط به این چهار شرکت است.

 

کد خبر : ۴۲۱۳۴۵