افزایش چهار برابری تعرفه اتصال تلفن ثابت
کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات رادیویی تعرفه زنجیره دسترسی به دیتا شامل اینترنت بینالملل، انتقال لایههای 2 و 3، دسترسی از طریق فناوری ADSL و تلفن ثابت را بازنگری کرد.
به گزارش ایلنا از روابط عمومی سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی، دبیر کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات گفت: بازنگری تعرفه در زنجیره خدمات اینترنت، کاهش 20 درصدی هزینه اینترنت را برای کاربر نهایی به دنبال دارد.
علیاصغر عمیدیان اضافه کرد: در بخش خدمات اینترنت ثابت از طریق فناوری ADSL با مصرف بیش از 2 گیگا بایت به صورت ماهانه دستکم 16 درصد کاهش تعرفه خواهیم داشت که این کاهش در بعضی موارد به 30 درصد نیز میرسد.
دبیر کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات افزود: سقف تعرفه دیتای تلفن همراه (موبایل) نیز به ازای هر گیگابایت استفاده، از نیم ریال (5/.) به 4/. ریال کاهش یافته است.
عمیدیان درباره کاهش تعرفه زنجیره خدمات دیتا گفت: تعرفه پهنای باند بینالملل 16 تا 40 درصد (با میانگین 30 درصد) و تعرفههای انتقال لایه 2 و 3 بین 20 تا 70 درصد (با میانگین 40 درصد) برای اپراتورها کاهش یافته است که در هر دو مورد با افزایش پهنای باند و ظرفیت واگذار شده، درصد کاهش تعرفه نیز بیشتر میشود.
وی درباره متعادلسازی تعرفههای تلفن ثابت اضافه کرد: تعرفه درون استانی تلفن ثابت از 30 ریال به 45 ریال افزایش یافته و مبلغی به عنوان حداقل کارکرد شامل 200 دقیقه برای مناطق روستایی و 330 دقیقه برای شهرها تعیین شده است.
رییس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی افزود: تعرفه اتصال نیز از 500 هزار ریال به دو میلیون ریال افزایش یافته است که نیمی از آن به صورت نقدی و باقیمانده آن در اقساط 36 ماهه از زمان راهاندازی خط تلفن، از مشترک دریافت میشود.
وی اعلام کرد از کل هزینه ارتباطات و فناوری اطلاعات در سبد خانوار به طور میانگین 75 درصد مربوط به صوت و پیامک تلفن همراه، 9 درصد مربوط به تلفن ثابت و نزدیک 16 درصد مرتبط با دیتا (شامل 5/4 درصد دیتای تلفن همراه و 5/11 درصد دیتای ثابت) است.
عمیدیان گفت: در بسته تغییر تعرفه در سه بخش خدمات انتقال لایه 2 و 3، پهنای باند اینترنت، تعرفه دیتای تلفن همراه و تعرفه اینترنت ثابت کاهش قیمت داریم که اثر آن در سبد خانوار، کاهش تعرفه در 16 درصد هزینه خانوار است، در حالی که افزایش تعرفه تلفن ثابت بر 9 درصد هزینه خانوار در بخش ارتباطات و فناوری اطلاعات، اثر می گذارد. بنابراین تغییر محسوسی در سبد هزینههای ارتباطی خانوارها ایجاد نمیشود.
به گفته وی، مطالعات و بررسی های مختلف در فضای ارتباطی کشور نشان میدهد تغییرات رفتاری در مصرف خدمات ارتباطات و فناوری اطلاعات ایجاد شده و رویکرد مردم به استفاده بیشتر از خدمات داخلی مبتنی بر دیتا نسبت به خدمات مبتنی بر شبکههای سنتی ارتباطی تغییر کرده است.
بر اساس این گزارش، آمارهای مرکز بررسی جهانی وضعیت اینترنت نشان می دهد شمار کاربران اینترنت ایران از 250 هزار نفر در اواخر سال 2000 میلادی با رشدی چشمگیر تا اواخر سال 2015 میلادی به بیش از 46 میلیون کاربر رسید.
بر اساس گزارش این مرکز، آسیا یک میلیارد و 622 میلیون کاربر اینترنت دارد و آمارهای مربوط به بخش خاورمیانه نشان می دهد ایران از منظر شمار کاربران رتبه نخست را با رقمی بالغ بر 46 میلیون دارد.
در این گزارش جمعیت ایران 81 میلیون و 824 هزار و 270 نفر در نظر گرفته شده است که با 46 میلیون و 800 هزار نفر کاربراینترنت ضریب نفوذ 57.2 درصدی دارد.
ایران همچنین 38درصد از شمار کل کاربران اینترنت در خاورمیانه را تا نوامبر 2015 میلادی داشت.
البته بر اساس گزارش خردادماه دفتر بررسی های فنی و اقتصادی معاونت برنامه ریزی و نظارت راهبردی وزارت ارتباطات، تا پایان پارسال 19 میلیون نفر از اینترنت تلفن همراه و هشت میلیون و 800 هزار نفر از اینترنت پرسرعت بیسیم (ADSL) استفاده می کردند.
پهنای باند بین الملل از 6.05 گیگابیت بر ثانیه در سال 1386 به 547 گیگابیت بر ثانیه در پایان سال 1394 رسید و ظرفیت IP داخل کشور نیز در این بازه زمانی از 31 گیگابیت بر ثانیه به چهار هزار گیگابیت افزایش یافت.
ظرفیت کابل فیبر نوری بین شهری کشور تا پایان پارسال به 57.044 کیلومتر افزایش یافت و میزان ترانزیت ارتباطات بین الملل نیز به عدد 3.600 رسید.
بر پایه آمارهای اعلام شده در خردادماه، از نزدیک به ٨٠ میلیون ایرانی بیش از 60میلیون نفر عضو گروه های مجازی اند؛ در حالی که در تابستان 1393، شمار کاربران کمتر از پنج میلیون نفر بود.
بنابراین این میزان از رشد 12 برابری برخوردار بوده است.