MVM و چری، رتبه نخست در مراجعه به تعمیرگاه / خانهنشینی قطعهسازان ایرانی
صنعت قطعه سازی که زمانی به 14 کشور جهان صادرات داشت امروز به حالت نیمه تعطیل درآمده این درحالیست که خودروهای چینی در تعطیلات امسال بیشترین مراجعه به تعمیرگاه را داشته اند.
خودروسازی را میتوان جزو صنایع راهبردی کشور محسوب کرد. اشتغال مستقیم نزدیک 165 هزار نفر و بیش از یک میلیون نفر به صورت غیر مستقیم، سبب شده که کوچکترین تغییر در این حوزه علاوه بر تاثیر اقتصادی، تبعات اجتماعی نیز داشته باشد.
مصرف بیش از 1 میلیون خودرو در سال که 80 درصد آن از تولیدات داخل است، کمپانیهای مختلف جهان را برای حضور در ایران در قالب سرمایه گذاری مستقیم و شراکت ترغیب کرده است.
احمدی نژاد و فرار خودروسازان غربی
با شروع ماجراجوییهای احمدینژاد در سیاست خارجی، کمپانیهای معروف غربی که در حوزه خودرو و قطعات و لوازم جانبی آن در ایران فعالیت داشتند عطای حضور در ایران را به لقایش بخشیدند و شرکتهایی همچون پژو ، فولکس واگن و دوو همکاری خود را با ایران قطع کردند.
هر چند با روی کار آمدن دولت تدبیر و امید و باز شدن فضای جهانی، پژو علاوه بر حضور دوباره در ایران، مجبور به پرداخت است.
از سوی دیگر فولکس واگن نیز به دنبال شراکت با یک خودرو ساز ایرانی است که شنیدهها حاکی از آن است که کرمان خودرو مهمترین گزینه برای این خودرو ساز آلمانی است.
حضور چینیها در بازار ایران
قطع همکاری خودروسازان غربی سبب شد که جا برای شرکتهای چینی باز شود و سه شرکت خودروسازی این کشور هم اکنون در ایران حضور داشته باشند.
در غیاب شرکتهای غربی، خریداران طبقه متوسط چارهای جز انتخاب خودروی چینی نداشتند. اما اکنون با گذشتن چند سال از حضور خودروهای چینی در کشور سطح نارضایتی مردم از این خودروها افزایش داشته به طوری که طبق اعلام اتحادیه تعمیر کاران، بیشترین شکایات در یک سال اخیر مربوط به خودروهای چینی بوده است. بر اساس گزارش میدانی ایلنا، خودروی چری در صدر این شکایات بوده است.
قطعات ایرانی یا چینی
نکته مهم در این بین کیفیت این خودروها است. مطابق مصوبه وزارت صنعت خودروسازان خارجی فعال در ایران، از امسال باید حداقل 20 درصد قطعات مصرفی خود را از قطعهسازان داخلی تامین کنند. از سوی دیگر با گذشت چند سال از حضور خودروهای چینی اکنون قطعات مصرفی آنها دچار مشکل است.
رئیس هیئت مدیره انجمن سازندگان قطعات خودرو در گفتوگو با ایلنا در مورد میزان قطعات مصرفی خودروسازان چینی از تولید کنندگان داخلی گفت: تا به امروز این عدد نزدیک به صفر است.
محمد باقر رجال افزود: این کارخانهها برای گرفتن برخی امتیازات ادعا میکنند که ما به دنبال استفاده از قطعات ایرانی مطابق مصوبه وزارت صنعت هستیم اما عملا قطعات آنها به صورت CKD است و آنها فقط وعده و وعید می دهند و به دنبال خریدن زمان هستند.
شیطنت به نفع چینی ها
وی در مورد فعالیتهای انجمن برای حمایت از قطعه سازان گفت: متاسفانه ما در این مدت درگیر یک سری مسائل داخلی شدهایم و برخی افراد با نفوذ به این تشکل شروع به شیطنت کردهاند که در راستای منافع خودروسازان چینی است و در واقع می خواهند زمینه را برای واردات بیشتر قطعات چینی مهیا کنند.
رجال تصریح کرد: ما اکنون درگیر یک جنگ داخلی در انجمن هستیم زیرا این درگیری سبب می شود که انجمن فرصت ورود به این مسائل را پیدا نکند. زیرا آنها میدانند که در صورت ورود ما منافع آنها به خطر خواهد افتاد. اما امیدوارم زودتر این مسائل رفع بشود تا ما بتوانیم روی این مسائل در راستای حمایت از تولید کننده داخلی کار کنیم.
رئیس هیئت مدیره انجمن سازندگان قطعات خودرو ضمن ابراز تاسف از فعالیت برخی از هموطنان که در راستای کمک به قطعات چینی است اظهار داشت: این افراد سنگ قطعات چینی را به سینه می زنند درحالی که کیفیت قطعات ما قابل مقایسه با آنها نیست. من نمیدانم این افراد با چه وجدانی قطعات چینی وارد می کنند و جوان ایرانی مشغول به کار را بیکار میکنند؟
وضعیت محصولات چینی در بازار
قطعه سازان ایرانی دوران خوبی را سپری نمی کنند. افزایش مطالبات آنها از خودروسازان داخلی و جولان دادن قطعات چینی در بازار سبب شده، فعالیت قطعهسازانی که در زمان وزارت اسحاق جهانگیری در دولت اصلاحات، حتی قادر به صادرات به آلمان بودند، امروز در آستانه توقف باشد.
از سوی دیگر خودروهای چینی نیز بازدهی خوبی ندارند به طوریکه در تعطیلات نوروز خودروهای چینی ( چری و MVM ) رتبه نخست را در مراجعه به تعمیرگاه داشتند. از سوی دیگر بازار قاچاق قطعات چینی هنوز رونق خود را دارد و لوازم تزئینی خودرو نیز به آنها اضافه شده است.
گزارش:بسیم لاله