خبرگزاری کار ایران

وزیر راه وشهرسازی:

صرفه‌جویی روزانه ۱۰ میلیون لیتر گازوئیل با تخصیص سوخت براساس پیمایش

صرفه‌جویی روزانه ۱۰ میلیون لیتر گازوئیل با تخصیص سوخت براساس پیمایش
کد خبر : ۳۲۶۸۹۳

وزیر راه و شهرسازی از صرفه‌جویی روزانه ۱۰ میلیون لیتر گازوئیل در آبان‌ماه با اجرای تخصیص سوخت براساس پیمایش ناوگان حمل و نقل عمومی خبر داد و گفت: منافع حاصل از صرفه‌جویی باید به خود صنعت حمل و نقل برگردد.

به گزارش ایلنا٬ عباس آخوندی در دیدار رؤسای کانون انجمن‌های صنفی رانندگان و شرکت‌های حمل و نقل جاده‌ای با بیان اینکه تاکید من به معاونان و مدیران ارشد همواره این بوده است که ارتباط و تعامل مناسبی با فعالان حرفه داشته باشند و خود من هم سعی داشتم به صورت دوره‌ای جلساتی با آنها برگزار کنم٬ گفت: وقتی از بُعد کلان به حوزه حمل و نقل نگاه می‌کنیم یک نوع انقطاع در فرآیند سیاست‌گذاری در این حوزه می‌بینیم. به همین دلیل کمبود سرمایه‌گذاری بسیار گسترده‌ای در تمامی حوزه‌های زیرساخت به چشم می‌خورد.

وی افزود: آخرین فرودگاهی که در ایران ساخته شد فرودگاه امام خمینی(ره) در سال ۱۳۸۳ بود و پس از آن توسعه جدی در هیچ یک از بخش های جاده‌ای، ریلی و هوایی نداشتیم.

وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: نظام قیمت‌گذاری سیاست روشنی نسبت به بازار نداشته است تا از این طریق بتوان به سمت توسعه حمل و نقل و نوسازی ناوگان حرکت کرد. در همین نشست شما از فرسودگی و عمر بالای ناوگان گلایه داشتید و این گلایه در بخش‌های حمل و نقل ریلی و هوایی نیز وجود دارد. این مشکل ناشی از نظام قیمت‌گذاری و مقررات موجود است که اجازه می‌دهد ناوگان فرسوده کار کند.

 

فقدان سرمایه‌گذاری بزرگترین مشکل در بخش زیرساخت و ناوگان

وی با اشاره به روش‌های تامین منابع مالی از نظام بانکی افزود: در این بخش نیز با مشکلات جدی روبرو هستیم و شرکت‌های خصوصی تمایلی به نوسازی ناوگان و سرمایه‌گذاری جدید ندارند به همین دلیل بزرگترین مشکل کمبود سرمایه‌گذاری هم در زیرساخت و هم در ناوگان است.

این عضو کابینه دولت یازدهم اظهار کرد: شرایط اقتصاد ایران به گونه‌ای است که ما نیاز به یک نهاد توسعه داریم که کمک حال صنعت باشد. در ایران سازمان گسترش نوسازی صنایع وجود دارد یا در بخش معادن سازمان نوسازی صنایع معادن ایران و در حوزه نفت انواع شرکت‌های پتروشیمی نقش توسعه‌ای ایفا می کنند ولی در حوزه حمل و نقل هیچ نهاد توسعه‌ای وجود ندارد که مامور به توسعه حمل و نقل باشد.

آخوندی با بیان اینکه نهاد توسعه حمل و نقل می‌تواند کمک‌رسان در بخش‌های بازار، ناوگان و زیرساخت باشد افزود: مشکلی که در ایران وجود دارد نبود نهاد توسعه‌ای است و به این دلیل که نهادهای توسعه‌ای صد در صد دولتی هستند وقتی به سمت خصوصی شدن می‌روند دچار یک آسیب جدی می‌شوند و در هر بخشی که نگاه می‌کنیم می‌بینیم به دلیل نبود سرمایه فرسودگی وجود دارد.

وی ادامه داد: برای مثال در بخش ریلی مسیری بیش از ۶۰ سال تعویض و نوسازی نشده است یا اخیرا باند فرودگاه مهرآباد پس از ۴۰ سال دستخوش تغییر شد درحالی که این فرودگاه یک فرودگاه بین المللی بوده و بیش از ۱۰ میلیون مسافر جابجا می‌کند.

وزیر راه وشهرسازی با تاکید بر اینکه در این شرایط باید چند رویکرد بنیادی در وزارت راه و شهرسازی تغییر کند و من در مدت ۲ سال گذشته این مسائل را تعقیب کرده‌ام گفت: متاسفانه شرایط عمومی اقتصادی کشور سخت‌ترین شرایط اقتصادی ایران بوده ولی در هر صورت مطمئن هستم که به کمک شما می‌توانیم کارهای بزرگی صورت دهیم.

صرفه‌جویی در مصرف انرژی بزرگترین پروژه وزارت راه و شهرسازی

آخوندی با بیان اینکه بزرگترین پروژه‌ای که برای وزارت راه و شهرسازی در دولت نیز مطرح کرده‌ام صرفه جویی و بهینه سازی در مصرف انرژی است٬ گفت: حدود ۶۰ درصد از انرژی در حمل و نقل و مسکن مصرف می‌شود و اگر صرفه‌جویی در انرژی مبنای کار ما باشد این مسئله در ناوگان یک تعریف، در زیرساخت یک تعریف و در سایر بخش‌ها تعاریف خاص خود را پیدا می‌کند. احساس می‌کنم زمان آن فرا رسیده است و ما باید به سمت یکسان سازی قیمت انرژی برویم.

صرفه‌جویی روزانه ۱۰ میلیون لیتر گازوئیل در آبان‌ماه با اجرای طرح پیمایش سوخت/منافع حاصل از صرفه‌جویی به خود صنعت برگردد

این عضو کابینه دولت یازدهم گفت: اجرای طرح تخصیص سوخت براساس پیمایش ناوگان حمل و نقل عمومی میزان مصرف گازوئیل در آبان ماه را ۱۰ میلیون لیتر در روز کاهش داد و مصرف ۵۴ میلیون لیتر گازوئیل در روز را به ۴۴ میلیون لیتر رساند.

آخوندی ادامه داد: منافع حاصل از صرفه جویی در مصرف سوخت باید به خود صنعت حمل و نقل برگردد و کسانی که در این صنعت فعال هستند اعم از کارگر، راننده و سرمایه‌گذار همه و همه باید از این منافع بهره‌مند شوند.

 

به دنبال قانع کردن دولت برای تأسیس صندوق توسعه حمل و نقل هستم

وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه به دنبال این هستم که دولت را قانع کنم بخش حمل و نقل نیاز به یک صندوق توسعه دارد گفت: اصلی‌ترین ماموریت این صندوق باید کمک به ارتقای بخش خصوصی باشد و بتواند به عنوان حامی کمک حال صنعت حمل و نقل شود.

وی یادآور شد: توسعه پایدار در صنعت حمل و نقل یکی دیگر از برنامه‌هایی است که آن را تعقیب می‌کنم به این مفهوم که این صنعت نه تنها دخل و خرج خودش را تامین کند بلکه بتواند با سایر صنایع نیز رقابت کند تا انگیزه‌ای برای ورود سرمایه‌گذاران به این بخش شود.

هزینه راهداری کشور سالانه ۸ هزار میلیارد تومان است

آخوندی با بیان اینکه بهره‌بردار نهایی باید هزینه خدمات را پرداخت کند توضیح داد: در حال حاضر هزینه‌ها به صورت نامتعادل پرداخت می‌شود به طوریکه در جاده‌های معمولی خدمات کاملا رایگان است ولی در آزادراه‌ها متناسب به جغرافیای آن، اخذ عوارض با رقم‌های متفاوت صورت می‌گیرد؛ در آزادراه های کویری نرخ پایین‌تر و در آزادراه‌های کوهستانی نرخ بالاتری دریافت می‌شود.

وزیر راه و شهرسازی هزینه راهداری کشور را سالانه ۸ هزار میلیارد تومان برآورد و اظهار کرد: اما رقم عملکردی سالانه ۲ هزار میلیارد تومان است. این مسئله نشان می‌دهد که راهداری به دلیل کمبود بودجه قادر به رسیدگی کامل به جاده ها نیست و همین مسئله فرسودگی زیرساخت را به دنبال دارد. در کنار این اگر میزان راه‌های کشور نیز افزایش یابد هزینه‌های راهداری به تبع آن افزایش می‌یابد.

 

وی با بیان اینکه نمی‌توان همواره هزینه‌های راهداری را از بودجه عمومی تامین کرد٬ گفت: در چنین شرایطی توسعه پایدار کمک حال بودجه کشور خواهد شد و مصرف کننده نهایی باید هزینه خدمات خود را پرداخت کند.

آخوندی با بیان اینکه اقتصاد مقاومتی به معنی پیاده کردن توسعه پایدار بدون اتکا به نفت و بودجه دولت است تاکید کرد: چنانچه به سمت توسعه پایدار برویم اقدامات زیادی می‌توان صورت داد و منابع جدیدی برای نوسازی ناوگان، نظام قیمت‌گذاری و زیرساخت ایجاد کرد به شرطی که همگان این جراحی سیستمی را بپذیرند تا درد جراحی قابل تحمل شود و در حال حاضر انتخاب دیگری به جز این نداریم و زمان جراحی فرا رسیده است.

وی یادآور شد: بهینه‌سازی مصرف انرژی به صورت وارونه جواب داد و تبدیل به بلیه‌ای شد که تمام ملت ایران گرفتار آن شدند در حالیکه به هیچ وجه قرار نبود به این صورت اجرایی شود.

آخوندی با بیان اینکه حوزه نفوذ ایران باید بر اساس مفهوم ایرانشهر باشد تأکید کرد: چنانچه درک درستی از مفهوم ایرانشهر داشته باشیم تمام موافقتنامه‌ها٬ قراردادهای بین‌المللی را بر این اساس تنظیم خواهیم کرد.

وی راهکار عملی شدن این پیشنهادات را ارائه راهکار از سوی حرفه عنوان کرد و افزود: چنانچه این مفاهیم تبدیل به فرآیندهای اجرایی شود و پس از آن اشکالات آن بررسی و طرح شود ما نیز می‌توانیم به یک تصمیم‌گیری درستی برای سهولت کار برسیم.

انتهای پیام/
ارسال نظر
پیشنهاد امروز