قائم مقام وزیر صنعت، معدن و تجارت:
تاکید بر نقش خطیر شرکتهای پخش در شرایط امروز جامعه
قائم مقام وزیر صنعت، معدن و تجارت در امور تجارت به اهمیت جایگاه صنعت پخش و نقشی که در نظام بازرگانی کشور میتواند ایفاء میکند تاکید کرد.
به گزارش ایلنا؛ مجتبی خسروتاج در دومین کنفرانس صنعت پخش ایران گفت: صنعت پخش به دلیل ارتباط دو سویه، از یک طرف با واحدهای تولیدی و از سوی دیگر با مصرفکنندگان، از تخصص و هوش و ظرفیتی برخوردار است که این توان را در سایر تشکلهای صنفی کمتر میتوان دید.
وی تصریح کرد: وظیفه بازاریابی و ارتباط با مشتری که همان مصرفکنندگان در کشور هستند موجب افزایش ظرفیتهایی در این صنعت میشود که در سایر صنایع کمتر یافت میشود.
به گفته خسرو تاج ؛ صنعت پخش هم میتواند به دلیل ارتباط نزدیک با تولید و مصرف از هر بخشی و یا نهادی سریعتر علائم مربوط به رونق و رکود را در بازار شناسایی کند و به موقع مسئولین و دستگاههای مرتبط را مطلع و اقدامات پیشگیرانه را سر راه مسئولین قرار دهد.
معاون وزیر در امور اقتصادی و بازرگانی وزیر صنعت، معدن و تجارت درادامه اظهار کرد: این صنعت با ابتکارات و خلاقیتهای خود نیز میتواند در شرایط رکودی که ممکن است تقاضای مؤثر در اثر دو عامل کیفیت و قیمت کاهش پیدا کرده باشد ایفای نقش نماید. خسروتاج همچنین با بیان اینکه شرکتهای پخش در زمینه تأمین کالا مسئولیت خطیری بر عهده داشته و از نقش مدیریتی مهمی نیز برخوردارند خاطرنشان کرد: چرا که از یک سو میتوانند نسبت به کاهش همه حلقههای هزینه در زنجیره، موجبات کاهش قیمت تمام شده برای فروش را فراهم کنند و هم میتوانند با تولید برند برای شرکت پخش نگرانیهای مصرف کننده را نسبت به کنترل کیفی کالاها برطرف نموده و با استفاده از برند کنترل کیفی خود، اطمینان خاطر در مصرفکننده را به وجود بیاورند.
قائممقام وزیر صنعت، معدن و تجارت اضافه کرد: گردش کالا، موجودی و تحویل به موقع کالا به مصرف کننده یا شبکههای خردهفروشی توزیع نیز عامل سومی است که میتواند موجبات رضایت مشتری را فراهم نموده و شرکتهای پخش را در خدمات رسانی به مردم موفق نماید.
خسروتاج یادآور شد: به هر میزان ایستگاههای سر راه توزیع از تولید تا مصرفکننده کاهش یابد، هزینههای مبادله نیز کاهش یافته و قیمت به رقم پایینتری برای مصرفکننده تمام خواهد شد و در این راستا باید نظام بازرگانی داخلی کشور در بخش کالارسانی متحول شده و با توجه به اهمیت وقت، کیفیت و سرعت، شفافیت نظام مالی و امنیت خرید از تجربه جهانی در امر کالارسانی، با حفظ کلیه نُرمها و ارزشهای جمهوری اسلامی ایران، نظام بازرگانی را متحول نمود.
وی در ادامه اظهار کرد: محور همکاریها در تمامی مذاکرات با کشورهای اروپایی، تأکید بر سرمایهگذاری مشترک در تولید، صادرات، انتقال دانش فنی و مسائلی از این دست بوده است و جذب سرمایه خارجی و یا ایرانیان خارج از کشور برای ایجاد فروشگاههای بزرگ عرضه کالا و خدمات، که رضایتمندی بیشتر مصرفکنندگان را به دنبال داشته باشد، پیگیری شده است و در حال پیگیری توسعه اینگونه فروشگاهها در نظام توزیع کشور هستیم.
معاون وزیر صنعت،معدن و تجارت در ادامه به موضوع رقابت و فضای رقابتی و نقش آن در ارتقای کیفی کالا و خدمات اشاره کرد و گفت: ممکن است این امر در سطح خُرد، برای شرکت یا بنگاهی مخاطرهآمیز و یا ضد منافع بنگاهها تلقی شود، ولی زمانی که از منظر منافع ملی و مشتریان و ارتقای کیفی محصول و قدرت حضور در صحنههای بینالمللی و توسعه صادرات مطرح باشد، رقابت به عنوان عنصری ضروری در توسعه اقتصادی مطرح است و باید در یک کار حساب شده و کارشناسی به استقبال فضای رقابتی برویم.
خسروتاج در بخش دیگری از سخنان خود به موضوع صادرات خدمات از کشور، که متکی به سرمایه انسانی و فکری جوانان کشور است، پرداخت و تصریح کرد: با توجه به اینکه بزرگترین سرمایه صنعت پخش کشور، نیروی انسانی زبده و دانشبنیان آن در امر توزیع، بازاریابی و کالارسانی بوده و از طرفی کشور به دنبال گسترش پیوندهای اقتصادی در منطقه با کشورهای همسایه است، ضرورری است که شرکتهای پخش برای حضور در صحنه صادرات خدمات در بخش کالارسانی و توزیع و در کشورهای پیرامونی فعال شوند.