مدیرعامل تراورس در پاسخ به ایلنا:
بیمه هیچ کارگری قطع نشده است/ پرداخت ماهانه حقوقها/ خروج تراورس از زیاندهی

مدیرعامل تراورس با بیان اینکه با تجدید ارزیابی این مجموعه از زیان دهی و زیان انباشته خارج میشود، گفت: در طول سالهای گذشته نیروی کار را تعدیل و مجموعهای را تعطیل نکردیم و بیمه کارگران قطع نشد.
به گزارش خبرنگار اقتصادی ایلنا، مصطفی معینی، مدیر عامل شرکت خدمات مهندسی خط و ابنیه فنی راه آهن (تراورس) در نشست خبری امروز با اینکه در حال حاضر ۵٢٠٠ نفر در این شرکت مشغول به کار هستند و تراورس در اقصی نقاط کشور فعالیت میکند، اظهار داشت: در حال حاضر تعمیرات و نگهداری بیش از ٧٠ درصد شبکه ریلی موجود در کشور بر عهده تراورس است و نگهداری و تعمیرات مناطق ریلی که برای راهآهن از اهمیت بیشتری برخوردار است، بر عهده داریم.
وی ادامه داد: نگهداری و تعمیرات شبکه ریلی تهران ، شمال شرق یک، خراسان، شمال یک، گرگان، لرستان ، زاگرس ، اصفهان، هرمزگان و جنوب شرق برعهده تراورس است و از ١۴ هزار شبکه ریلی زیر بار، نگهداری ٧٠ درصد آن را بر عهده داریم و اخیرا هم وارد بخش مترو شدهایم و در این بخش ساخت و ساز داریم. ساخت متروی اصفهان، مشهد ، خط ۵ و ٧ متروی تهران و خط ٢ کرج را آغاز کردهایم.
مدیرعامل تراورس افزود: قبل از انقلاب ۴ هزار کیلومتر راه آهن ساخته شده بود و این میزان ساخت و ساز پس از انقلاب به ١۴ هزار رسیده که ٨٠ درصد آن توسط تراورس ساخته شده است. در حدود ٢٠ استان و شهر بزرگ کارگاه و فعالیت عمرانی داریم و اخیرا هم وارد پروژههای شهری از جمله احداث تونل شهری اسلامشهر شدهایم. تراورس ۴ کارخانه مهم دارد که به ساخت فرآورده های بتنی به صورت خاص و انحصاری میپردازد.
وی با تاکید بر اینکه از تک محصولی خارج شدیم و همچنین در بخش ماشینآلات تخصصی ریلی، تراورس بزرگترین شرکت در غرب آسیا محسوب میشود، اظهار داشت: در بخش ماشین آلات تخصصی هیچ شرکت قابل رقابت با تراورس نیست.
معینی با تکذیب ارائه کمکهای مالی از سوی قرارگاه خاتم الانبیاﯨ گفت: بودجه دولتی نداریم و کمک خارج از درآمد تراورس به مجموعه تزریق نمیشود. دولت سهامدار تراورس است و با توجه به محدودیتهای دولتی اما از این مشکلات عبور کردیم و به عنوان مجموعه دولتی امروز با بخش خصوصی متنوعی کار میکنیم.
مدیرعامل تراورس با اشاره به احیای ظرفیت ماشینآلات زمینگیر تاکید کرد: بخشی از ماشین آلات که متوقف بود و به سمت اسقاط می رفتند را توانستیم علمیاتی کنیم و از این ظرفیت برای ایجاد اشتغال پایدار استفاده کردیم.
معینی در پاسخ به سوال ایلنا درباره وضعیت تراورس و صورتهای مالی این شرکت و زیان انباشته آن اظهار داشت: آخرین ارزش گذاری تراوری در سال ٩٣ بود که در آن زمان ارزش شرکت ٢٣٠ میلیارد تومان بوده اما با ایجاد ارزش افزوده در این مدت زمان تخمین میزنیم، ارزش شرکت به ۴ هزار میلیارد تومان افزایش پیدا کند و مقرر شد که تجدید ارزیابی صورت بگیرد و با انجام تجدید ارزیابی، تراورس صد در صد از زیان انباشته خارج میشود.
وی همچنین در پاسخ به سوال دیگر ایلنا درباره اعتراضات کارگران تراورس نسبت به حقوق دریافتی و وضعیت قراردادها تاکید کرد: رسانهها میتوانند از تمام کارگران درباره وضعیت پرداخت حقوق ها سوال بپرسند و به ویژه در یک سال گذشته حقوقها به روز شده و در موعد مقرر پرداخت میشود در حالیکه در سالهای گذشته پرداخت حقوقها با ٣ ماه تاخیر انجام میشد. حقوق بهمن ماه را پرداخت کردیم و سبد معیشتی و اعیاد توزیع شده و بزودی عیدی و حقوق را در اسفند ماه پرداخت میکنیم.
مدیرعامل تراورس همچنین با اشاره به مشکلات این مجموعه در پرداخت بیمه تامین اجتماعی، مالیات و تعهدات بانکی گفت: هر چند مشکلاتی و بدهیهایی وجود دارد اما پرداخت بیمه کارگران به روز شده و الان در بیمه اجتماعی و خدمات درمانی مشکلی نداریم. در طول این سالها هر چند با مشکلاتی مواجه بودیم اما به هیچ وجه نیرویی تعدیل نشد و مجموعه را تعطیل نکردیم و هیچ کارگری را به دلیل کاهش تولید از کار بیکار نکردیم.
وی همچنین در پاسخ به سوال ایلنا درباره پرداخت حقوق کارگران در مناطق سخت و تفاوت آن با سایر مناطق گفت: در میزان پرداخت حقوقتابع پرداخت نظام هماهنگ هستیم و از قوانین موجود تبعیت میکنیم و نظام هماهنگ پرداخت حقوق یکسان است بجز در موارد سختی کار و بدی آب و هوا که این شرایط میزان حقوق را تغییر میدهد. حداقل قانون کار را به اضافه پاداش و اضافه کاری را پرداخت میکنیم و ممکن است کارگری از میزان پرداخت راضی نباشد و این موضوع در هر مجموعه ای طبیعی است.
معینی همچنین در پاسخ به سوال ایلنا درباره اینکه آیا در این مدت که بدهی بیمهای ایجاد شد بیمه کارگران قطع شده تاکید کرد: بدهی بیمه را به صورت اقساط در هر ماه پرداخت میکنیم و پرداخت بیمه به روز است و بیمه هیچ کارگری قطع نشده و این بدهی را به گونهای مدیریت کردیم که به کارگری آسیبی وارد نشود. معوقات بیمه موجب نشد که بیمه کارگران قطع شود و برای ادامه دار بودن بیمه کارگران جرایم سنگینی را هم پرداخت میکنیم و از مجموعههای متولی درخواست داریم که به نفع کارگران تخفیفاتی را در پرداخت جرایم بیمه اعمال کنند و اصل حق بیمه را دریافت کنند.