رییس کانون و انجمن صنفی کامیونداران در گفتو گو با ایلنا:
دردسر جدید مسئولان نفتی برای رانندگان کامیون
رییس کانون و انجمن صنفی کامیونداران اظهار داشت: طرح سوختگیری در مسیر برای ناوگان بالای 50 تن علمیاتی شده و متاسفانه شرکت ملی پخش فراوردهای نفتی بدون اطلاع رسانی قبلی در دو نوبت (یکبار در مرداد ماه و یکبار هم آذر ماه سال جاری) این طرح را به اجرا رساند و در هر دو نوبت هم با شکست مواجه شد.
به گزارش خبرنگار اقتصادی ایلنا، از امسال در راستای اجرای ماده ۴۶ قانون برنامه هفتم توسعه و آیین نامه اجرایی جزء یک بند ث ماده واحده تبصره ۴ قانون بودجه سال ۱۴۰۳، طرح سوختگیری در مسیر برای ناوگان باری حمل و نقل بینشهری بالای ۵ تن عملیاتی شده است و رانندگان بعد این فقط با استفاده از این برنامه در جادههای کشور امکان سوختگیری در مسیر را خواهند داشت. اجرای این طرح توسط شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی انجام می شود و از این پس تمامی رانندگان باید سوختگیری را فقط در مسیرهای مندرج و مطابق با بارنامه خود انجام دهند.
این قانون جدید تا کنون در دو مرحله به اجرا رسیده اما رانندگان نسبت به اطلاعات نادرست این سامانه معترض هستند و اشکالاتی را برای رانندگان کامیون ایجاد کرده و روند سوخت گیری برای آنها مختل شده است.
«رضا تیموری»، رییس کانون و انجمن صنفی کامیونداران کشور در گفتوگو با خبرنگار اقتصادی ایلنا درباره اشکالات طرح سوختگیری در مسیر اظهار داشت: طرح سوختگیری در مسیر است برای ناوگان بالای 50 تن علمیاتی شده و متاسفانه شرکت ملی پخش فراوردهای نفتی بدون اطلاع رسانی قبلی در دو نوبت (یکبار در مرداد ماه و یکبار هم آذر ماه سال جاری) این طرح را به اجرا رساند و در هر دو نوبت هم با شکست مواجه شد.
وی ادامه داد: در جلسات به مسئولان شرکت پخش و پالایش فراوردههای نقتی بارها دهها سند ارایه دادیم که این طرح ایرادهای اساسی دارد و آنها هم نسبت به اصلاح این ایرادات اقدام نکردند.
رییس کانون و انجمن صنفی کامیونداران کشور با بیان اینکه هیچ زیرساختی برای اجرای این طرح ندارند و بدون زیر ساخت با اجبار طرح شکست خورده را به اجرا رساندهاند، گفت: برای مثال برای رانندهای از مبدا تهران به اردبیل بارنامه صادر شده، جایگاهی که برای سوختگیری این راننده مشخص شده، در استان سمنان است.
تیموری تاکید کرد: هر چند که بارها اعلام کردیم این طرح روند سوختگیری را مختل کرده اما منطق مسئولان نفتی، منطق زور است و اصرار بر اجرای این طرح دارند بدون آنکه زیرساخت آن را تکمیل کرده باشند و تمام مشکلات و تبعات آن متوجه راننده کامیون خواهد شد.
وی افزود: حتی جایگاههایی که در مسیر هم اعلام میشوند، به راننده متقاضی سوخت نمیدهد. یا اینکه حاضر به اختصاص سوخت با نرخ دولتی نیستند و باید با نرخ آزاد سوخت مورد نیاز را تامین کنند.
رییس کانون و انجمن صنفی کامیونداران کشور با بیان اینکه جایگاههای سوخت که در همان اطراف شهر تهران وجود دارد، گازوییلی برای رانندگان کامیون وجود ندارد، اظهار داشت: اخیرا مسئولان شرکت پخش فراوردههای نفتی برای بازرسی و ارزیابی جایگاههای سوخت برای اجرای این طرح از جایگاههای سوخت اطراف تهران بازدیدی داشتند و پشمیان و شرمنده به محل کار خود برگشتند و کاملا متوجه شدند که این طرح قابلیت اجرا ندارد و متاسفیم که چنین سیاستها و تصمیماتی برای رانندگان به اجرا میرسد که تنها کارکرد آن افزایش مشکلات رانندگان است.